لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

هشدار اولاند به ترامپ در مورد تغییرات اقلیمی: تعهدات آمریکا بازگشت‌ناپذیر است


فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، روز شنبه ۲۹ آبان، به رئیس‌جمهور منتخب آمریکا هشدار داد که تعهدات ایالات متحده در زمینه تقلیل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی «بازگشت‌ناپذیر» است.

تنها یک روز پس از پایان اجلاس بین‌المللی مراکش در زمینه تغییرات آب و هوایی، رئیس‌جمهور فرانسه به دونالد ترامپ هشدار داده که چاره‌ای جز احترام به تعهدات آمریکا در قبال تغییرات اقلیمی که توسط رئیس‌جمهور کنونی این کشور، باراک اوباما تأیید شده، ندارد.

ایالات متحده از کشورهای مؤثر در روند دست‌یابی به توافق تغییرات آب و هوایی پاریس بود و جان کری وزیر خارجه آمریکا، آذرماه گذشته در زمان حصول توافق پاریس، از آن به عنوان یک پیروزی برای تمام زمین و همه نسل‌ها یاد کرد.

توافق‌نامه پاریس نزدیک به دو هفته پیش در چهاردهم آبان ماه اجرای شد، و چند هفته پیش از اجرایی شدن آن، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که این توافق «روزی تاریخی در نبرد برای حفظ کره زمین برای آیندگان است».

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، در دوران تبلیغات انتخاباتی خود موضوع تغییرات اقیلمی را «فریب» خوانده بود و وعده داده بود که در صورت انتخاب، توافق پاریس را لغو کند.

موضعی که با انتقاد سازمان ملل متحد نیز روبه‌رو شد.

اکنون نیز فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، گفته است که «توافق پاریس بازگشت‌ناپذیر است، و هیچکس نمی‌تواند از زیر آن شانه خالی کند».

او هشدار داده که حتی اگر دونالد ترامپ برای خروج از این توافق وسوسه شود، «نیروهایی از جمله در دموکراسی آمریکایی وجود دارد که اطمینان داشت، این توافق مورد احترام است».

گازهای گلخانه‌ای، عامل اصلی تغییرات اقلیمی هستند، و بر اساس توافق پاریس، کشورهای جهان موظف شده‌اند که تولید گازهای گلخانه‌ای و استفاده از سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

همچنین با اتخاذ تمهیدات مورد نظر این توافق جهانی، میزان افزایش دمای زمین تا سال ۲۱۰۰ باید زیر دو درجه سانتی‌گراد باقی بماند، که رسیدن به چنین هدفی آسان نیست و عملاً به دگرگونی‌هایی بنیادین در مصرف انرژی در سطح جهان نیازمند است.

XS
SM
MD
LG