لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

رهبر حوثی‌ها خواستار تشدید حملات به مناطق مرزی عربستان شد


تصویر عبدالمالک حوثی در دستان یکی از هوادارانش
تصویر عبدالمالک حوثی در دستان یکی از هوادارانش

عبدالملک الحوثی رهبر گروه «انصار الله» یمن، گروه معارض با دولت عبد ربه منصور هادی، خواستار تقویت «گزینه‌های استراتژیک کارآمد» در محورهای جنگ علیه شهرهای «جازان، نجران و عسیر» در عربستان سعودی شده است.

به گزارش شبکه خبری المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، این سخنرانی عبدالملک الحوثی شامگاه شنبه دوم آبان در مراسم بزرگداشت عاشورا ایراد شده است.

عبدالملک الحوثی در سخنان همچنین از هواداران خود خواسته تا برای مقابله با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و ارتش پیرو عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن «جبهه داخلی» را تقویت کنند.

از زمان آغاز عمليات ائتلاف عربی در یمن در فروردین ماه گذشته، تا کنون بارها حوثی‌ها مناطق جنوب عربستان سعودی را هدف حملات خود قرار دادند.

از اردیبهشت ماه گذشته، چند بار خبرهایی از حملات حوثی‌ها با موشک‌های اسکاد به جازان و نجران در جنوب عربستان سعودی منتشر شده، و بنا بر این گزارش‌ها، تا کنون ده‌ها تن از نیروهای مرزبانی عربستان سعودی در این حملات کشته شده‌اند.

آخرین حمله گزارش شده از این دست هفته پیش بوده، ضمن آنکه برخی حملات حوثی‌ها مناطق به جنوب عربستان سعودی مناطق غیر نظامیان را هم هدف قرار داده است.

در همین حال خبرگزاری آناتولی گزارش داده‌است که برخی رسانه‌های محلی یمنی به نقل از یک منبع نزدیک به حوثی‌ها نوشته‌اند «گزینه‌های استراتژیک» مورد نظر عبدالملک الحوثی، شامل شلیک موشک‌های تازه‌ساز به شهرها و روستاهای عربستان سعودی می‌شود.

این منبع افزوده ست که «کارشناسان خارجی» سامانه‌ای از موشک‌های تازه‌ساز را در اختیار حوثی‌ها قرار داده‌اند.

تأکید بر ادامه جنگ

رهبر حوثی‌ها در سخنرانی خود ضمن تأکید بر ادامه جنگ، گفت: «همه شرافتمندان و آزادگان کشور ما آماده ایستادگی و ایثار هستند، هرچند که مجبور باشند هزینه سنگینی پرداخت کنند».

او گفت که ایستادگی جنگجویانش، تلفات سنگینی را متوجه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی کرده است. او افزوده است که در کنار میلیاردها دلاری که ائتلاف عربی تا کنون هزینه کرده‌است، هواپیماها و خودروهای زرهی زیادی را از دست داده است.

رهبر انصارالله ضمن تمجید از «قدرت موشکی» نیروهایش گفت که موشک‌های اسکاد و دیگر انواع موشک‌ها «ضربه‌هایی ویران‌کننده» به پایگاه‌های نظامی و ناوهای دریایی ائتلاف عربی وارد کرده است.

عبدالملک الحوثی همچنین عربستان سعودی را متهم کرد که به دنبال اشغال یمن است «تا آن را به کشوری اشغالی برای آمریکا و اسرائیل» تبدیل کند و «مردم یمن را بندگی در آورد، و آزادی‌هایشان را بگیرند».

او افزود: «این تجاوز ساخته و پرداخته آمریکا است».

«تعهد کتبی» به اجرای قطعنامه

سخنان شدیداللحن رهبر حوثی‌ها و دعوت او از هوادارانش برای ادامه جنگ و شدت بخشیدن آن در مرزهای عربستان سعودی، یک روز پس از آن مطرح می‌شود که اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن، در جلسه شورای امنیت اعلام کرد که حوثی‌ها، تعهد کتبی دادند که به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت پایبند بمانند.

قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد از حوثی‌ها و متحدانشان می‌خواهد سلاح خود را زمین گذاشته و از شهرهای یمنی که تصرف کرده‌اند، عقب‌نشینی کنند.

حوثی‌ها ادعا می‌کنند که در برخی از روستاهای مرزی عربستان نفوذ کرده‌اند. این اقدام در واکنش به حملاتی است که ائتلاف عربی به رهبری ریاض در حمایت از دولت عبدربه منصور هادی علیه مواضع حوثی‌ها و متحدانشان در حال انجام است.

در همین حال شبکه خبری العربیه شامگاه شنبه گزارش داد که «نیروهای مشترک» وابسته به ائتلاف عربی، دستکم ۲۰ تن از شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن، را که تلاش می‌کردند وارد یکی از روستاهای جنوبی عربستان سعودی شوند را کشتند و خودروهای آن‌ها را منهدم کردند.

سخنان عبدالملک الحوثی همچنین پس از آن است که حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت عاشورا، به شدت به عربستان سعودی تاخت. او این کشور همچون آمریکا و اسرائیل، دشمنان حزب‌الله و متحدانش توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG