لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از وضعیت وخیم پناهجویان در مرزها مجارستان


یک افسر پلیس و یک نیروی ارتش مجارستان در حال نظارت بر ورود پناهجویان به یک منطقه ثبت نام پناهجویان در روسکه در مرز صربستان.
یک افسر پلیس و یک نیروی ارتش مجارستان در حال نظارت بر ورود پناهجویان به یک منطقه ثبت نام پناهجویان در روسکه در مرز صربستان.

تازه‌ترین گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد پناهجویان سرگردان در مرزهای مجارستان، حاکی از «وضعیت وخیم» آنهاست. دیده‌بان حقوق بشر همچنین گزارش کرده که شماری از پناهجویان در مرز بین صربستان و مجارستان، چندین روز در بازداشت به سر برده یا می‌برند.

گزارش روز جمعه ۲۰ شهریور دیده‌بان حقوق بشر حاکی است که پلیش مجارستان، مهاجران و پناهجویان را در شرایطی وخیم در دو مرکز بازداشت مهاجران در شهر روسکه در نزدیکی مرز صربستان نگهداری می‌کند.

این گزارش مستند به تصاویری است که دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه از داخل یکی از کمپ‌های نگهداری پناهجویان در مرز صربستان دریافت کرده است.

علاوه بر این دیده‌بان حقوق بشر این موضوع را در گفت‌وگو با چند تن که در حال حاضر یا پیش از این توسط پلیس مجارستان بازداشت شده‌اند، تحقیق کرده است.

بر اساس این گزارش پلیس مجارستان، با بازجویی از مهاجران و پناهجویانی که از طریق مرز صربستان وارد این کشور شده‌اند، آنها را به بهانه ثبت نام و گردش‌کار برای روزها در شرایطی که «با تعهدات بین‌المللی مجارستان»، در تضاد است، بازداشت کرده است.

در این زمینه پیتر بوکارت، مدیر بخش اضطراری دیده‌بان حقوق بشر گفته است که «بازداشت شدگان در روسکه، به صورت متراکم و در شرایطی کثیف، و با گرسنگی و نبود مراقبت‌های پزشکی دست به گریبان هستند».

این مقام مسئول در دیده‌بان حقوق بشر، به مسئولان مجارستان «تعهدات بین‌المللی» آنها را «برای اطمینان از اینکه پناهجویان در شرایطی انسانی نگهداری می‌شوند و حقوق‌شان محترم شمرده می‌شود» یادآور شده است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین خواستار اقدام فوری مسئولان مجارستان برای بهبود شرایط در مراکز نگهداری پناهجویان در حوالی روسکه، و اطمینان از «دسترسی کافی به آب، غذا، سرپناه و مراقبت‌های پزشکی» شده است.

ماه گذشته خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که مجارستان برای کنترل مرزهای ۱۷۷ کیلومتری خود با صربستان، هزاران نیروی پلیس را به این مناطق مرزی گسیل می‌کند، و اکنون در تازه‌ترین تحول شبکه خبری یورونیزو روز شنبه ۲۱ شهریور گزارش کرد که نزدیک به ارتش مجارستان هم چهار هزار سرباز را برای کمک به نیروهای پلیس در مقابله با هجوم مهاجران و پناهجویان به مرز صربستان اعزام کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، موج ورود پناهجویان به مجارستان، در حال افزایش است و روز چهارشنبه گذشته، به بالاترین میزان روزانه ورود، یعنی سه هزار و ۳۲۱ تن رسید.

این خبرگزاری به نقل از ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نوشته است که از زمان آغاز بحران پناهجویان در سال جاری، بیش از ۱۴۵ هزار پناهجو، از مرزهای مجارستان، که گذرگاه ورودی اتحادیه اروپا به حساب می‌آید، عبور کرده‌اند.

با این حال هفته گذشته رویترز به نقل از ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، نوشت که «این مسئله ۱۵۰ هزار پناهجو و مهاجر نیست که برخی اصرار دارند آنها را از هم متمایز کنند. این موضوع نیم میلیون نفر هم نیست که در بروکسل از آن سخن می‌گویند. موضوع بر سر یک میلیون و بعد ده‌ها میلیون نفر است چرا که ورودی مهاجران بی‌پایان است».

XS
SM
MD
LG