لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

دیده‌بان حقوق بشر کشتار شیعیان در نیجریه را محکوم کرد


در پی بروز خشونت‌ها علیه اقلیت شیعه در نیجریه که حدود ۱۲ روز پیش شروع شد، سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای ارتش نیجریه را به انجام حملات بی‌دلیل و کشتار صدها مسلمان شیعه در این کشور متهم کرد. اتهامی که ارتش نیجریه آن را رد کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از این نهاد حقوق بشری مستقر در نیویورک گزارش داده که ارتش نیجریه در ماه جاری میلادی، دست‌کم ۳۰۰ نفر از اعضای حرکت اسلامی نیجریه را «بی‌هیچ» دلیلی کشته و اجساد آنان را در گورهای دسته‌جمعی دفن کرده است.

بنا بر این گزارش، تعیین دقیق شمار قربانیان این حملات به دلیل دفن آنها در گورهای دسته جمعی دشوار است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:27 0:00
لینک مستقیم

درگیری‌ میان ارتش نیجریه و شیعیان این کشور در منطقه «زاریا»‌ در شمال نیجریه، از حدود ۱۰ روز پیش آغاز شده است.

حادثه زاریا پس از آن رخ داد که در شامگاه شنبه ۲۱ آذر، تعدادی از هواداران ابراهیم زکزاکی، رهبر حرکت اسلامی نیجریه، سعی کردند با آتش زدن لاستیک، و پرتاب سنگ به خودروی ژنرال توکور بوراتای فرمانده نیروهای مسلح نیجریه، مانع از عبور او از منطقه زاریا شوند.

سخنگوی نیروهای مسلح نیجریه، این تلاش را «اقدامی عامدانه برای ترور» فرمانده نیروهای مسلح خواند، و پس از آن یورش نیروهای ارتش به چند مرکز مذهبی شیعیان، صدها کشته بر جای گذاشت.

به دنبال این خشونت‌ها، جمهوری اسلامی ایران این کشتار را محکوم کرد. وزارت امور خارجه کاردار نیجریه در تهران را احضار کرد و هزاران نفر در شهرهای مختلف ایران پس از نماز جمعه در محکومیت این کشتار دست به راهپیمایی زدند.

شیعیان نیجریه به تازگی قربانی خشونت گروه بوکو حرام شده بودند و حدود دو هفته پیش بر اثر یک بمب‌گذاری انتحاری توسط عوامل این گروه جهادی، ۲۲ تن از شیعیان کشته شدند. گروه بوکو حرام معمولاً به مسلمانانی که موافق با برداشت تندروانه آنها با اسلام نباشند حمله می‌کند.

خبرگزاری فرانسه، کشتار اخیر شیعیان در نیجریه را مشابه اتفاقی توصیف کرده که به شورش بوکوحرام انجامید. در سال ۲۰۰۹ میلادی، پس از آنکه رهبر پیشین گروه سنی مذهب بوکوحرام در بازداشت پلیس کشته شد، اعضای بوکوحرام علیه دولت نیجریه دست به اسلحه بردند.

در آن زمان ارتش نیجریه به پایگاه اصلی گروه بوکوحرام حمله کرد و ۷۰۰ نفر، از جمله رهبر آن زمان این گروه، را کشت. این گروه اما چند سال بعد و با خشونت بیشتری فعالیت خود را از سر گرفت.

ارتش نیجریه در مبارزه با بوکوحرام، همواره متهم به نقض حقوق بشر شده و سازمان عفو بین‌الملل ادعا می‌کند که در جریان این درگیری‌ها، صدها نفر به اشتباه کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG