لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

آمانو برای دیدار با حسن روحانی وارد تهران شد


 یوکیا آمانو
یوکیا آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفری «تشریفاتی» به تهران در روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه، با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز یکشنبه گفت که یوکیا آمانو «علاقه‌مند» بوده به ایران سفر کند، «زیرا برجام اتفاق بزرگی برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است».

وی هدف از این سفر را «تقویت و توسعه روابط ایران و آژانس» ذکر کرد و گفت که همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در چارچوب مقررات قبلی و پروتکل الحاقی» ادامه می‌یابد.

آقای صالحی در عین حال گفت که آژانس را «صرفاً از منظر بازرسی نبینید؛ این بخشی از کار آژانس است. آژانس در بعد خدمات‌رسانی به اعضا فعال است و با اجرای برجام قطعاً همکاری ما در استفاده از خدمات آژانس بسیار زیاد توسعه می‌یابد».

بامداد روز یکشنبه یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با انتشار بیانیه‌ای که زمینه‌ساز لغو تحریم‌های هسته‌ای تهران بود، اعلام کرد که ایران همه گام‌های مقدماتی لازم را برای آغاز اجرای برجام برداشته و تأکید کرد «از امروز روابط ایران و آژانس وارد مرحله تازه‌ای شده است».

آقای آمانو ساعتی بعد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه به تهران خواهد رفت تا با حسن روحانی، رئیس‌‌جمهور، و علی‌اکبر صالحی معاون او دیدار کند.

او در این بیانیه کوتاه یادآور شده بود که این سفر با هدف رایزنی در مورد نحوه نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام، صورت می‌گیرد.

«بازدیدی در کار نیست»

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز یکشنبه با اشاره به اینکه یوکیا آمانو یکشنبه شب وارد تهران می‌شود، گفت این دیدار به دعوت ایران بوده و قرار نیست در این دیدار آقای آمانو «از جایی بازدید کند».

در زمینه سفر آقای آمانو به تهران، حسن روحانی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی خود گفت: «با آقای آمانو کار داریم البته از قبل هم کار داشتیم. همان طور که می‌دانید ما عضو ان پی تی هستیم ... مدتی پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم و از امروز به بعد نیز آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم».

آقای روحانی تأکید کرد که شرایط برنامه اتمی ایران با قبل «متفاوت شده» و جمهوری اسلامی در زمینه فناوری هسته‌ای با «کشورهای مختلف» همکاری خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که ایران زودتر از مدت هشت سال تعیین شده در توافق اتمی وین بتواند با آژانس «به توافقی» برسد «که آن‌ها در اینکه در ایران همه فعالیت‌های هسته‌ای چه اعلام‌شده و چه اعلام‌نشده صلح‌آمیز است، شکی نداشته باشند».

ایران بر اساس توافق اتمی وین پذیرفته است که پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا ان پی تی را به مدت هشت سال به صورت داوطلبانه اجرا کند و سپس دولت ایران لایحه اجرای دائمی این پروتکل را به مجلس ارسال کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مهر ماه اعلام کرده بود، ایران به این نهاد اطلاع داده اجرای پروتکل الحاقی را «موقتاً» و «از روز اجرای توافق هسته‌ای» آغاز می‌کند.

بر اساس پروتکل الحاقی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دسترسی‌های فوق‌العاده‌ای بر تأسیسات هسته‌ای ایران خواهد داشت.

ایران پیش از این و برای مدتی در دولت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، پروتکل الحاقی را اجرا می‌کرد اما تاکنون از تصویب آن خودداری کرده است.

XS
SM
MD
LG