لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

هند ۷۰۰ میلیون دلار دیگر از بدهی به ایران را تا «۲۰ مهر» پرداخت می‌کند


هند بخش دیگری از بدهی نفتی خود به ایران را تا ۱۲ اکتبر، بیستم مهرماه، پرداخت خواهد کرد. این بسته ۷۰۰ میلیون دلاری، بخش دوم از قسط ۱.۴ میلیارد دلاری است که ایران در نیمه تابستان امسال از هند طلب کرده بود.

پس از حصول توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، ایران بازپرداخت ۱.۴ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی‌اش در هند، را از این کشور طلب کرد که بخش اول این قسط روز هشتم مهر پرداخت شد.

هند بعد از چین، دومین واردکننده عمده نفت از ایران است، هر چند در سال‌های گذشته و به دلیل تحریم‌های سختی که علیه ایران در جریان بود، پرداخت پول نفت وارداتی هند از ایران ناممکن بود. اما از زمان حصول تفاهم هسته‌ای ژنو در آذرماه سال ۹۲، بازپرداخت بخشی از بدهی‌های نفتی هند به ایران میسر شد.

با این حال بر اساس گزارش رویترز، تا پایان ماه اوت امسال، نهم شهریور ماه، پالایشگاه‌های هند حدود ۶.۶ میلیارد دلار به ایران بدهی داشتند.

تحریم‌های گزنده‌ای که صادرات نفت ایران و پرداخت‌ها در قبال خرید نفت از ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داد، از اوائل سال ۲۰۱۲ میلادی علیه جمهوری اسلامی وضع شد اما انتظار می‌رود با اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران، این تحریم‌ها اوایل سال آینده میلادی برچیده شود، و دست ایران در تولید، صادرات و کسب درآمد از طریق نفت تولیدی‌اش باز شود.

در نخستین قسط پرداخت شده توسط پالایشگاه‌های هند در روز چهارشنبه، پالایشگاه اسار ۳۳۵ میلیون دلار، پالایشگاه مانگلور و پتروکمیکال ۳۰۰ میلیون دلار، ایندین کورپ ۶۲ میلیون دلار، و هندوستان پترولیوم سه میلیون دلار به ایران پرداخت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاه اسار ۳.۱ میلیارد، مانگلور ۲.۸ میلیارد، ایندین کورپ ۵۸۱ میلیون، «اچ پی سی ال» ۹۷ میلیون و هندوستان پترولیوم ۲۹ میلیون دلار به ایران بدهکار هستند.

پرداخت از طریق عمان

پالایشگاه‌های هند، اولین قسط از بازپرداخت خود به ایران را در قالب ارز روپیه، در اختیار بانک دولتی «یو سی او» هند قرار دادند.

در مورد این پرداخت، سه منبع آگاه که مستقیماً در جریان موضوع قرار داشتند به رویترز گفته بودند که این بانک هندی پیشتر نیز دلارهای مورد نیاز را برای انتقال به حساب بانک مرکزی ایران در بانک مسقط عمان فراهم کرده بود.

به گزارش منابع رویترز، اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خرانه‌داری آمریکا پیشتر موافقت کرده بود که ۱.۴ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران در هند، در دو نوبت به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در عمان واریز شود.

با این حال رویترز نوشته بود که سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا حاضر نشد که در این زمینه اعلام نظر کند.

بر اساس این گزارش، پس از تحریم‌های دولت آمریکا در سال ۲۰۱۲، پالایشگاه‌های هند ۴۵ درصد از پول نفت ایران را با ارز روپیه در اختیار بانک «یو سی او» قرار دادند و بیش از ۲.۵ میلیارد دلار از این پول را در قالب واردات اقلام مستثنی از تحریم از هند، برداشت کرد.

از سال ۲۰۱۲ بخشی از نقل و انتقال مالی ایران و هند هم از طریق هالک بانک ترکیه صورت گرفت، اما تحریم‌های جدیدتر آمریکا باعث توقف این روند در فوریه ۲۰۱۳ شد.

XS
SM
MD
LG