لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۰

وزیر اطلاعات: بیش از ۲۰ تیم تروریستی در سال ۹۴ شناسایی شدند


وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز جمعه گفته است که در سال ۹۴، «بیش از ۲۰ تیم تروریستی که برنامه انفجار بمب و اقدامات ضدامنیتی داشتند» توسط وزارت اطلاعات شناسایی شده‌اند و با تکیه بر دستگیری‌ها «از بسیاری از اقدامان جلوگیری شده است».

محمود علوی که پیش از خطبه‌های نماز جمعه روز ۳۱ اردیبهشت در تهران سخنرانی می‌کرد، با درخشان خواندن کارنامه وزارتخانه تحت مدیریتش گفته است که در سالی که گذشت، «جمعی از عناصر» تیم‌های شناسایی شده کشته شده‌اند، برهی از آنها بازداشت شده‌اند و «مقادیر بسیار زیادی سلاح، مهمات و مواد منفجره» از آنها به دست آمده است.

او اشاره کرده که «از نظر اطلاعاتی» اشراف کاملی بر هر حرکت این گروه‌ها وجود دارد.

آقای علوی پیش از این هم چندین بار از شناسایی و دستگیری برخی «گروه‌های تروریستی» در سال ۹۴ خبر داده بود، اما در مورد ماهیت و اقدامات آنها، اطلاعات کمی را افشا کرده بود.

او از جمله در اوائل اردیبهشت امسال، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین، گفته بود که گروه داعش «چندین بار» تلاش کرده «گروه‌های تروریستی را به ایران بفرستد»، و برخی از این گروه‌ها در انتخابات مجلس دهم «هدف قرار گرفتند».

آقای علوی در آن زمان همچنین از «کشف یک کارگاه بزرگ ساخت مواد منفجره» خبر داده بود.

وزیر اطلاعات ایران در اوائل اسفند ۹۴، نیز از دستگیری یک «عامل تروریستی» در مرزهای جنوب شرق کشور و یک تیم ۴ نفره در مرزهای غرب کشور خبر داده بود که به گفته او قصد انجام عملیات «تروریستی» در ایران همزمان با برگزاری انتخابات مجلس را داشتند.

او در آن زمان اشاره‌ای به نام یا گروه خاصی نکرده بود.

با این حال او روز جمعه در بخش دیگری از سخنانش گفته که کشته شدن «سرکرده و اغلب اعضای گروهک ترورسیتی انصار الفرقان» در جنوب شرق کشور از دیگر اقدامات مهم وزارت‌خانه‌اش در سال گذشته بوده است.

در این مورد در اردیبهشت ۹۴ معاون امنیت داخلی وزارت اطلاعات اعلام کرده بود که هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده گروه «انصار الفرقان»، و دو نفر از همراهانش در عملیات نیروهای امنیتی ایران در استان سیستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

این مقام امنیتی گروه انصار الفرقان را ساخته و پرداخته «تروریست‌های غربی‌ـ‌عربی» توصیف کرده بود. گروهی که بر پایه توصیف برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به اصولگرایان ایران، از جمله وب‌سایت مشرق‌نیوز، از اتحاد دو گروه «انصار ایران» و «فرقان» به وجود آمده است.

«صدها جوان در معرض جذب را ارشاد کردیم»

محمود علوی در بخش دیگری از سخنان خود از «رصد اقدامات گروه‌های تکفیری» خبر داده و گفته است که در سالی که گذشت «صدها جوان که در معرض جذب جریان‌های تروریستی قرار گرفته بودند» ارشاد شده‌اند.

در ادبیات مقام‌های جمهوری اسلامی، از برخی از گروه‌های شبه‌نظامی و تندروی سنی، از جمله گروه‌هایی چون داعش، القاعده و جبهه‌النصره به عنوان گروه‌های «تکفیری» نام برده می‌شود.

گروه‌هایی که چندی پیش نیروی زمینی ارتش از تشکیل «یگان‌های واکنش سریع» برای مقابله با آنها خبر داده بود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در نیمه اسفند سال گذشته گفته بود که هدف اصلی از تشکیل این یگان‌ها، «واکنش سریع در مقابله با هرگونه تهدیدات دشمنان» است و اضافه کرده بود که ارتش «هر گونه تهدیدات منطقه‌ای تا شعاع ۴۰ کیلومتری خارج از مرز‌ها را رصد» می‌کند.

XS
SM
MD
LG