لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

وزارت کشور: انتخاباتی بودن سفرهای احمدی‌نژاد هنوز مسجل نشده است


یکی از سفرهای محمود احمدی‌نژاد به همدان در خرداد ۹۴
یکی از سفرهای محمود احمدی‌نژاد به همدان در خرداد ۹۴

معاون سیاسی وزیر کشور از بررسی گزارش‌ها درباره انتخاباتی بودن سفرهای محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق، خبر داد و در عین حال گفت که انتخاباتی بودن این سفرها «هنوز مسجل نشده» و تشخیص آن به عهده شورای نگهبان است.

محمدحسین مقیمی روز شنبه ۳۰ مرداد، در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما، اعلام کرد که که درباره انتخاباتی بودن سخنرانی‌های آقای احمدی‌نژاد «گزارش‌هایی داشتیم که در شورای تأمین شهرستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است».

به گفته آقای مقیمی، «این شائبه پیش آمده» که برخی از سفرهای آقای احمدی‌نژاد، با هدف تبلیغات انتخاباتی انجام می‌شود، اما این موضوع هنوز برای وزارت کشور «مسجل نشده» و تشخیص آن بر عهده شورای نگهبان است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز در هفته‌های گذشته چندین بار تأکید کرده که محتوای سخنرانی‌های اخیر رئیس‌‌جمهور پیشین ایران «شائبه انتخاباتی بودن» دارد.

محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته با سفر به چند شهر از جمله تبریز، ورامین، مشهد، بافق، بیرجند، جیرفت و زنجان و همچنین مساجد محله‌های تهران از جمله مسجد جامع نارمک و مسعودیه، در میان هواداران خود سخنرانی کرده است.

آقای احمدی‌نژاد روز جمعه هشتم مرداد در مشهد با اشاره به گزارش‌هایی از حضورش در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفته بود که نامزدها در زمان انتخابات به جای معرفی خود «دیگران را تخریب می‌کنند» و «حتی عده‌ای تلاش دارند رقیبان خود را رد صلاحیت کنند».

وی یک هفته پس از این اظهارات اعلام کرد که «فعلاً مصالح اقتضا نمی‌کند» به عرصه انتخابات ریاست جمهوری «ورود» کند، اما در زمان مناسب به عرصه سیاست باز خواهد گشت.

در باره احتمال نامزدی محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، چنین اقدامی را به «مصلحت» او ندانسته، و علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز گفته است که ریاست‌ جمهوری دوباره احمدی‌نژاد «جاذبه‌ای» ندارد.

در همین حال، گزارش‌هایی نیز درباره احتمال رد صلاحیت رئیس‌جمهور سابق ایران در وب‌سایت‌های خبری منتشر شده، اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز دوم مرداد در پاسخ به سؤالی در این زمینه گفت که «این گمانه‌زنی‌ها مبنای درستی ندارد».

در همین زمینه، اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و علی مطهری، نماینده تهران درمجلس، نیز گفته است که او پیش از نامزد شدن «باید محاکمه شود».

در همین حال علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران و از چهره‌های اصلاح‌طلب، ضمن انتقاد از رسیدگی نکردن قوه قضائیه به پرونده‌های آقای احمدی‌نژاد، افزود: «ما فرض را بر این می‌گذاریم که احمدی‌نژاد می‌آید، تأیید صلاحیت می‌شود، اصولگرایان پشت سرش می‌آیند و باز او می‌خواهد از روش‌های تبلیغاتی مخصوص به خودش استفاده کند».

او در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا که روز شنبه منتشر شده، اعلام کرد که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده «به صورت عقلانی» از حسن روحانی حمایت می‌کنند.

آقای شکوری راد اضافه کرد: «اصلاح‌طلبان مثل هر نیروی سیاسی دیگر به ازای کمکی که می‌کنند حرف خودش را می‌زنند، روحانی هم حرف اصلاح‌طلبان را باید بشنود و ترتیب اثر دهد. اما بدین معنا نیست که شروطی داریم و اگر روحانی نپذیرفت دیگر از او حمایت نمی‌کنیم».

در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب از جمله محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق، از حسن روحانی حمایت کردند.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا و همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس، ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار می‌شود، و نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیز از ۲۲ فروردین ۹۶ آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG