لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

«ایران از هم‌اکنون تنگناهای برآمده از تحریم‌ها را احساس می‌کند»


ریال ایران بار دیگر سقوط کرد و در مرحله‌ای، قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۲۱ هزار ریال در برابر دلار آمریکا رسید.
ریال ایران بار دیگر سقوط کرد و در مرحله‌ای، قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۲۱ هزار ریال در برابر دلار آمریکا رسید.
با آغاز رسمی تحریم‌های جدید و از جمله تحریم خرید نفت ایران، مطبوعات جهان به بررسی و تحلیل پیامدهای این دگرگونی در اقتصاد تورم‌زای جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.
انتشار تفسیرها و تحلیل‌های بسیار در مطبوعات گوناگون و رسانه‌های بین‌المللی، در واقع بازتاب اهمیت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و اثرها و پیامدهایی است که مقام‌های دولتی در ایران می‌کوشند مقابله با آنها را سهل و آسان جلوه دهند ولی به گفته اکثر تحلیل‌گرانی که با مسایل ایران آشنا هستند، جمهوری اسلامی از هم اکنون، تنگناهای اقتصادی برآمده از این تحریم‌ها را احساس می‌کند.
از جمله هفته‌نامه تایم در اشاره به این تنگناها، نوسان‌های مکرر ریال در برابر ارزهای دیگر را ذکر کرده وی نوشته است:‌ ریال ایران بار دیگر سقوط کرده و در مرحله‌ای، قیمت آن در بازار آزاد به حدود ۲۱ هزار ریال در برابر دلار آمریکا رسید و در همان حال، براساس ارقام منتشر شده از سوی دولت ایران، قیمت‌های اقلام مصرفی مانند نان، شیر و گوشت، حدود ۲۰ درصد افزایش یافته‌اند.
نیویورک‌تایمز روزنامه پرتیراژ آمریکایی هم در آغاز مطلب مشروحی در باره شروع تحریم‌های جدید، به افزایش قیمت‌ها پرداخته و نوشته که در ایران، اقتصاد آسیب دیده از سوءمدیریت دولتی و تحریم‌های بین‌المللی، اکنون گرفتار افزایش مارپیچی قیمت‌ها شده است.

نیویورک تایمز از قول یک میوه‌فروش تهرانی می‌نویسد که امروزه هیچ‌کس نمی‌تواند بابت یک عدد آناناس، ۱۵ دلار بپردازد.

به نوشته نیویورک تایمز، در ایران، اقتصاد به نحو بی‌سابقه‌ای برمحور احتکار و سفته‌بازی می‌چرخد و در این قمارخانه‌ای که رو به گسترش و تکامل است، برندگان کسانی هستند که با ارز بازی می‌کنند، در حالی که بازندگان، تنها، از بین رفتن دارایی و پس‌انداز خود را نظاره می‌کنند.
نیویورک تایمز می‌افزاید که همزمان، توانایی رو به کاهش جمهوری اسلامی برای فروش نفت ایران، کم شدن اندوخته ارزی و سیاست‌های اقتصادی دمدمی مزاج محمود احمدی‌نژاد، جملگی فضایی را ایجاد کرده‌اند که در آن، شهروندان ایرانی، بانک‌ها، تجارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی در برابر دشواری‌ها موضع دفاعی می‌گیرند.

نیویورک تایمز پس از برشمردن نمونه‌هایی چند از اوضاع نابسامان اقتصادی در ایران، در پایان می‌نویسد که بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند که ایران، حتی بدون تحریم‌ها نیز، دشواری‌های فراوان دارد که میراث ولخرجی‌های تورم‌زا، از درآمدهای نفت است.
همزمان وب سایت بی بی سی، در مقاله‌ای به قلم گزارشگر دیپلماتیک خود، به موارد و دلایل آسیب‌های تحریم‌ها پرداخته و ابراز عقیده کرده که تحریم‌های اعمالی از جانب آمریکا، بیش از تحریم‌های اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی ضربه می‌زند.

بی بی سی با ارائه آماری از خریداران پیشین نفت ایران می‌نویسد که دندان تحریم‌های آمریکا، تهدیدی علیه نهادهای مالی هر کشوری است که گام‌های کافی برای کاهش خرید نفت از جمهوری اسلامی برنداشته‌اند.

بی بی سی اضافه می‌کند که تحریم‌های جمعی، اگرچه بر اقتصاد ایران ضربه می‌زنند، با این حال به نظر می‌رسد که نتیجه مورد دلخواه سیاسی را در پی نداشته‌اند.

ولی روزنامه گاردین چاپ لندن در این زمینه می‌نویسد:‌ «تحریم‌ها، بهایی است که جمهوری اسلامی برای حفظ و بقای خود می‌پردازد.»
گاردین معتقد است که برای رهبران حکومت اسلامی در ایران، نگرانی‌های ایدئولوژیک و امنیتی مهم‌تر از مسایل اقتصادی هستند.
در این تحلیل گاردین اضافه شده که رژیم اسلامی از بدو تولد خود در ۱۹۷۹ بر سه افسانه تأکید کرده:‌ عدالت اسلامی، حکومت الهی و مبارزه علیه امپریالیسم و این هر سه، برای نگهداری قدرت رژیم، فرضی واجب است؛ بنابراین از دیدگاه رهبران حکومت اسلامی، هر گونه آسیبی به این باورهای اسطوره‌ای، بسیار مهم‌تر از مثلاً از دست دادن چندین میلیارد دلار است.
XS
SM
MD
LG