لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

سفیر ایران در کابل، وجود تماس میان جمهوری اسلامی و طالبان را تأیید کرد


سفیر ایران در افغانستان با تأیید وجود تماس‌هایی بین تهران و گروه طالبان، هدف از این تماس‌ها را «کنترل و اشراف اطلاعاتی» عنوان کرد.

در گفت‌وگویی با تلویزیون آریانای افغانستان که بخش‌هایی از آن روز شنبه ۲۰ آذر در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، محمدرضا بهرامی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران «با طالبان تماس دارد، اما رابطه‌ای ندارد».

آقای بهرامی همچنین در این گفت‌وگو گفته است که ایران در تلاش است تا زمینه مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان را فراهم کند.

او اضافه کرده که کشورهای منطقه با «تهدیدهای شدید تروریسم» روبه‌رو هستند و باید در پیکار با «هراس‌افکنی» با یکدیگر متحد شوند.

موضوع ارتباط و تماس میان ایران و طالبان به‌ویژه در شرایطی بیشتر مورد توجه قرار گرفت که مشخص شد، ملااختر منصور رهبر طالبان که اوائل خرداد امسال در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در پاکستان کشته شد، سفرهایی «با روادید معتبر» به ایران داشته و ساعاتی پیش از کشته شدن «از ایران وارد پاکستان شده است».

در آن زمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر حضور ملا اختر منصور در ایران را تکذیب کرد اما وب‌سایت محافظه‌کار جهان‌نیوز از اقامت دوماهه ملااختر در ایران، و انجام «مذاکرات متنوع با نهادها و دستگاه‌های مختلف» خبر داد.

جهان نیوز با اشاره به «توافقات ملا اختر منصور با مقامات ایران درباره مسائل مختلف» نوشته بود، از جمله توافقاتی که در ایران انجام شده، «جلوگیری از پیوستن بدنه طالبان به داعش» و تلاش در این زمینه بوده که «طالبان‌‌ همان هویت خودش را حفظ کند».

این سایت اصولگرا اضافه کرده بود که «قاچاق مواد مخدر یکی دیگر از حوزه‌های مورد توافق رهبر طالبان با ایران بوده که در این باره نیز به نتایج خوبی رسیده بودند».

وب‌سایت جهان‌نیوز کمتر از دو هفته پس از انتشار این خبر با نظر هیئت نظارت بر مطبوعات ایران، و «به دلیل انتشار اخبار امنیتی» توقیف شد.

در عین حال برخی از رسانه‌های افغانستان در تیرماه امسال، گزارش شبکه خبری العربیه را بازتاب دادند که در آن به نقل ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی رسمی گروه طالبان، تأکید شده گرچه طالبان نماینده‌ای در ایران ندارد، اما در حال تنظیم روابط جدید خود با تهران است.

سخنگوی طالبان در اوائل آبان هم به روزنامه الشرق الاوسط گفته بود که این گروه با ایران «روابط و شبکه‌های جدید» برقرار کرده، اما این سخنان بلافاصله از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران تکذیب شد.

پس از آن هم برخی رسانه‌های افغانستان گزارش‌هایی در مورد فعالیت‌های ایران در آموزش و تجهیز طالبان، و حضور رهبران این گروه در تهران منتشر کردند اما در اواخر آبان ماه، بهرام قاسمی این گزارش‌ها را هم تکذیب کرد.

ایران پیش از این هم در مظان همکاری و کمک به گروه طالبان بود و از جمله در خرداد ۹۴، روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارشی به نقل از مقامات غربی و افغان، ایران را متهم کرد که از طالبان افغانستان پشتیبانی مالی و نظامی می‌کند.

بخشی از بیش از سندهای سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان که در سال ۸۹ توسط وب‌سایت افشاگر «ویکی‌لیکس» منتشر شد، نیز به نقش تهران در «حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزشی و پناه دادن به شورشیان طالبان در خاک خود»، به منظور «مبارزه علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان» اشاره داشت.

XS
SM
MD
LG