لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

اعلام نتایج انتخابات کانون وکلا؛ نجفی توانا در صدر منتخبان


نتایج بیست ونهمین دوره انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری روز شنبه ۱۵ اسفند، اعلام شد. پیش از برگزاری این انتخابات، دادگاه عالی انتظامی قضات، صلاحیت ۲۵ وکیل سر‌شناس را برای عضویت در هیئت مدیره کانون رد کرده بود.

بیست ونهمین دوره انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری روز پنج‌شنبه ۱۳ اسفند برگزار شد و از چهار هزار و ۴۷۰ رأی اخذ شده، علی نجفی توانا با دو هزار و ۷۳ رأی، رأی اول را در این انتخابات کسب کرد.

پس از آقای نجفی توانا، علیرضا آذربایجانی با هزار و ۸۵۷ رأی، و اسماعیل مصباح اسکویی با هزار و ۷۲۷ رأی، بیشترین آرا را کسب کردند.

جلیل مالکی، جعفر کوشا، محمد جندقی کرمانی‌پور، کامران آقایی، امیر حسین آبادی، بهشید ارفع نیا، حسین محمدنبی، محمود علیزاده طباطبایی و محمدتقی غفاری فردویی دیگر افرادی هستند که به عنوان عضو اصلی هیئت مدیره این کانون انتخاب شده‌اند.

محمدرضا کامیار، حسین طالع، قاسم کمیلی، منصور پورنوری، محمدرضا پاسبان و اکبر سرداری‌زاده نیز به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری انتخاب شدند.

انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود که ۱۲ نفر به عنوان عضو اصلی و ۶ نفر به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب می‌شوند.

انتخابات هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری درحالی برگزار شد که دادگاه عالی انتظامی قضات، در ابلاغیه‌ای به امضای حسینعلی نیری، صلاحیت ۲۵ وکیل سر‌شناس دادگستری از میان ۱۴۴ داوطلب را برای عضویت در هیئت مدیره این کانون رد کرده بود.

در فهرست این چهره‌های رد صلاحیت شده، نام‌هایی چون عبدالصمد خرمشاهی، رمضان حاجی مشهدی، فریده غیرت، مجید پوراستاد، سید محمود مصطفوی کاشانی، صالح نیکبخت، و قاسم شعله‌سعدی به چشم می‌خورد.

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح، مهر ماه ۹۳ در نامه‌ای که به کانون وکلای بین‌المللی برای حمایت از نسرین ستوده نوشته بود،اعلام کرده بود که «وکلای دادگستری در انتخاب اعضای هیئت مدیره آزاد نیستند و در نتیجه هیئت مدیره منتخب واقعی اعضا کانون نبوده و به همین دلیل قادر به دفاع از اعضای خود در برابر مأموران امنیتی نیست».

پیش از این برخی از وکلا به آنچه که «رفتار خلاف شان با وکلای دادگستری در مراجع قضایی» نامیده‌اند، اعتراض کرده‌اند و کمپینی نیز در فیس‌بوک با همین نام راه‌اندازی شده است.

در همین حال مهدی حجتی، وکیل دادگستری، در روزهای گذشته خبر داده بود که ۵۰۰ نفر از وکلای دادگستری، نهم اسفندماه در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به آنچه که «رفتار خلاف شأن و نامناسب با وکلای دادگستری» در مراجع قضایی خوانده‌اند، اعتراض کرده‌اند.

به گفته آقای حجتی این وکلا در نامه خود تأکید کرده‌اند که «برخوردهای خلاف شأن و رفتارهای اهانت آمیز با وکلا در محاکم قضایی با تفتیش بدنی وکلا توام با ادبیاتی نامناسب توسط سربازان وظیفه‌ای که هیچ آموزشی در تعاملات رفتاری به آن‌ها داده نشده آغاز می‌شود و گاهی توسط کارکنان نیز به طرق دیگری ادامه می‌یابد».

در سال‌های گذشته تعدادی از وکلا از جمله قاسم شعله سعدی، نسرین ستوده، محمد اولیایی‌فر و محمدعلی دادخواه زندانی شده‌اند و برخی از آنان از جمله عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف‌زاده همچنان در زندان هستند.

XS
SM
MD
LG