لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

تاریخچه بازی‌‌های ایران مقابل بوسنی، نیجریه و آرژانتین


سال ۱۳۵۶. ورزشگاه سانتياگو برنابئو. جشنواره رئال مادريد.
سال ۱۳۵۶. ورزشگاه سانتياگو برنابئو. جشنواره رئال مادريد.
تیم ملی فوتبال ایران تاکنون شش بازی با بوسنی و هرزگوین، یک بازی با آرژانتین و یک دیدار هم در برابر نیجریه برگزار کرده است. نخستین دیدار این مقابل این سه حریف، بازی با آرژانتین در سال ۱۹۷۷ بوده و آخرین بازی هم سال ۲۰۰۹ مقابل بوسنی.

شرح کامل ماجراهای هشت بازی تیم ملی فوتبال ایران که تاکنون مقابل سه رقیب هم‌گروهش در جام جهانی انجام داده، در این گزارش آمده است.

ایران ۱ بوسنی ۳

آخرین بازی ملی سیروس قایقران و اولین بازی ملی غیررسمی در تاریخ فوتبال بوسنی و هرزگوین پس از استقلال این کشور. آنها سال ۱۹۹۳ در ورزشگاه آزادی در حالی به میدان آمدند که هنوز سه سال مانده بود تا پذیرش عضویت بوسنی از سوی فیفا.

بوسنیایی‌های قرمزپوش موفق شدند در دیداری که برایشان تاریخی است، شاگردان علی پروین را ۳-۱ شکست دهند. گل ایران را حسن شیر محمدی زد. این اولین و آخرین باری است که بوسنی بر ایران غلبه کرده. المیر بهلولوویچ زننده اولین گل ملی تاریخ فوتبال بوسنی است. الویر بالیچ گل دوم را زد و امیر گرنوو گل سوم را به ثمر رساند.
تیم ملی بوسنی هرزگوین در نخستین دیدار غیررسمی در مقابل ایران
تیم ملی بوسنی هرزگوین در نخستین دیدار غیررسمی در مقابل ایران

ایران ۲ بوسنی ۲

سال ۲۰۰۱ و در شهر بیهاج، بوسنی با گل‌های سجاد صفروویچ و میروسلاو دویموویچ از ایران با سرمربیگری میروسلاو بلاژویچ پیش افتاد. جالب اینکه دویموویچ همین یک بازی و یک گل ملی را در کارنامه دارد! در ادامه سیروس دین محمدی اختلاف را کم کرد و فراز فاطمی در دقیقه ۹۰ گل تساوی را زد.

ایران ۴ بوسنی ۰

برای درک اینکه چنین نتیجه‌ای تا چه اندازه سنگین بوده، کافی است بدانیم سنگین‌ترین شکست تاریخ بوسنی فقط با یک گل بیشتر است و آنهم مقابل آرژانتین.

این بازی کمتر از سه هفته پس از دیدار قبلی دو تیم، در جام ال جی برگزار شد و ایران در ورزشگاه آزادی با دو گل‌ مهدی هاشمی‌نسب، علی کریمی و علی دایی حریف خود را شکست داد. شکستی چنان مهلک و غیر قابل تحمل که میشو سامایلوویچ کمتر از یک ماه بعد از سمت خود برکنار شد.

ایران ۲ بوسنی ۱
سال ۲۰۰۵ و دوران سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ بود. بازی در ورزشگاه آزادی انجام شد و ایران با گل‌های آرش برهانی و علی دایی مقابل تک گل الویر بالیچ به برتری دست یافت. الویر بالیچ که در آن بازی تاریخی ورزشگاه آزادی هم به ایران گل زده بود، حالا در دوران اوج خود برای فنر باغچه بازی می‌کرد. او برای تیم ملی بوسنی به اسپانیا و ایتالیا هم گل زده.

ایران ۵ بوسنی ۲

آخرین بازی تدارکاتی ایران قبل از جام جهانی ۲۰۰۶ در ورزشگاه آزادی انجام شد و ایران ۵-۲ مقابل بوسنی به برتری رسید. مهرزاد معدنچی، رحمان رضایی، وحید هاشمیان، رضا عنایتی و رسول خطیبی گل زدند.

دو گل بوسنی را هم سرگئی باربارز و وجدان مسیموویچ به ثمر رساندند. مسیموویچ در جام جهانی ۲۰۱۴ نیز مقابل ایران بازی خواهد کرد.

ایران ۳ بوسنی ۲

آخرین تقابل دو تیم ایران و بوسنی در سارایه‌وو برگزار شد. رهبری ایران به عهده افشین قطبی بود و بوسنی را میروسلاو بلاژویچ مقابل تیم سابق خود هدایت می‌کرد. نیمه اول گل نداشت اما ادین جکو در نیمه دوم دو بار دروازه رحمتی را گشود.

البته این پایان کار نبود و گل‌های شجاعی و برهانی بازی را به تساوی کشاند و در نهایت آندرانیک تیموریان در دقیقه ۹۴ گل برتری ایران را زد. هر دو تیم سودای حضور در جام جهانی را داشتند اما هر دو تیم نیز از راهیابی به آفریقای جنوبی بازماندند.

نیجریه ۱ ایران ۰

چهارشنبه هشتم بهمن سال ۱۳۷۶ که هر دو تیم مهیای حضور در جام جهانی می‌شدند، نیجریه در جام کارلسبرگ به میزبانی هنگ‌کنگ موفق شد ۱-۰ ایران را شکست دهد. این تنها بازی دو تیم است که تاکنون انجام شده.

گل مسابقه را بازیکنی ۱۸ ساله به نام احمد گاربا به ثمر رساند که این تنها گل ملی اوست! هدایت نیجریه به عهده بورا میلوتینوویچ بود و سرمربیگری ایران را ایویچ برعهده داشت. اولین باری بود او روی نیمکت تیم ملی ایران می‌نشست.

ایران ۱ آرژانتین ۱

سال ۱۳۵۶. ورزشگاه سانتياگو برنابئو. جشنواره رئال مادريد. آرژانتین ابتدا با گل برتونی از نقطه پنالتی در دقیقه ۱۴ جلو افتاد، همان بازیکنی که قرار بود سال بعد در فینال جام جهانی گل اختتامیه جام را بزند و دروازه هلند را باز کند. اما محمد صادقی در دقیقه ۷۹ جبران کرد.

ایران در ضربات پنالتی باخت تا در دیدار رده‌بندی به مصاف مولودیه الجزایر برود و این بار در پنالتی‌ها به برتری برسد.

بازیکنان ایران در این بازی بهرام مودت، حسن روشن، آندرانیک اسکندریان، حسین کارزانی، نصرالله عبداللهی، علی پروین، ابراهیم قاسم‌پور، محمد صادقی، غفور جهانی، رضا عادلخانی و حسن نظری بودند. ناصر نبوی در جریان بازی با مودت تعویض شد. حشمت مهاجرانی سرمربی بود.
XS
SM
MD
LG