لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

بازیکنان ایران در جام بیستم: علیرضا جهانبخش


در بازی مقابل گینه در ورزشگاه آزادی تهران
در بازی مقابل گینه در ورزشگاه آزادی تهران
فوتبال را از ۱۲ سالگی با بازی در تیم‌های پیام البرز و پرشین قزوین آغاز کرد. سپس به جوانان داماش تهران رفت. از این تیم توسط علی دوستی‌مهر به اردوی تیم ملی جوانان ایران دعوت شد.

او ماشین گلزنی تیم ملی جوانان بود. از نیم فصل دوم در بزرگسالان داماش تهران هم بازی کرد. در ۱۲ بازی ۷ گل زد تا تیمش از لیگ دو به دسته اول صعود کند.

مربیاش در داماش تهران مارکار آقاجانیان بود که حالا در تیم ملی نیز تنها دستیار ایرانی کارلوس کی‌روش است. تیم ملی امید شانس صعود به المپیک لندن را داشت که اگر این اتفاق می‌افتاد، او در المپیک بازی می‌کرد اما به میدان فرستادن بازیکن دو اخطاره توسط علیرضا منصوریان مقابل عراق، باعث شد ایران بازنده معرفی شود.

در پست‌های مهاجم و گوش راست بازی می‌کند اما دینورزاده مربی داماش گیلان از او به عنوان دفاع راست استفاده کرد. مهدی تارتار از دیگر سرمربیان داماش گیلان نیز به عنوان هافبک چپ از او بازی گرفت.

با توجه به عادت امیر عابدینی مدیرعامل داماش به تغییر مکرر سرمربی، رفت و آمد مربیان در داماش گیلان زیاد بود. مربیانی که گاهی جهانبخش را روی نیمکت می‌نشاندند. اما او همان موقع در مصاحبه با سایت این باشگاه درباره سقف آرزوهای فوتبالی اش گفت: شک نکنید از کسانی خواهم بود که می‌توانم لژیونر خوبی برای ایران باشم. من علاقه زیادی به حضور در باشگاه های انگلیس و اسپانیا دارم. مخصوصاً منچستر یونایتد و رئال مادرید.

او که در ۱۷ سالگی اولین بازی در لیگ برتر را برای داماش گیلان انجام داده بود، به وعده‌اش عمل کرد و به باشگاه نایمخن هلند پیوست. تیمی که گرچه به دسته پایین‌تر سقوط کرد اما دو گل زیبای جهانبخش به آژاکس در پایان لیگ و تبدیل شکست ۲-۰ به تساوی ۲-۲ در آمستردام، از ذهن هواداران این تیم پاک نخواهد شد.

اولین بازی ملی را مهر ۹۲ در ورزشگاه آزادی تهران مقابل تایلند و در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های اسیا انجام داد. در بازی برگشت مقابل همین تیم، اولین گل ملی‌اش را به هدف نشاند. چند پیشنهاد از تیم‌های بزرگ انگلیس و هلند دارد گفته می‌شود پس از جام جهانی، رسماً از نایمخن جدا خواهد شد.

سردار آزمون پس از خط خوردن از تیم ملی برای جام جهانی در صفحه اجتماعی خود نوشت: جهانبخش به جای من بازی خواهد کرد و با گل‌هایش ملت ایران را شادمان خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG