لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

بازیکنان ایران در جام بیستم: مهرداد بیت آشور


در فهرست تیم ملی، بازیکنی حضور دارد که تا یکسال قبل، علاقه‌مندان فوتبال در ایران با نامش آشنا نبودند. مهرداد بیت آشور که در آمریکا با نام «استیون» شناخته می‌شود.

او ۲۳ مهر ۱۳۹۲ برای نخستین بار پیراهن تیم ملی ایران را پوشید، در مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا و مقابل تایلند. در آن بازی که ایران ۲ بر یک برنده شد، مهرداد به جای حسین ماهینی به میدان آمد. در بازی برگشت هم یک پاس گل به قوچان‌نژاد داد. او، ماهینی و خسرو حیدری، سه گزینه نهایی کی‌روش در فهرست جام جهانی هستند که همگی در پست دفاع راست، تبحر دارند.

بیت آشور بعد از امید نظری، ویلیام آتشکده، دانیال داوری، رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه، ششمین بازیکن ایرانی مقیم خارج از کشور بود که توسط کی‌روش به تیم ملی ایران دعوت شد و از این جمع، غیر از نظری که گرفتار مصدومیت طولانی شد و آتشکده هم نتوانست رضایت کی‌روش را جلب کند، بقیه در فهرست مسافران جام جهانی هستند.

مهرداد متولد سن خوزه در کالیفرنیاست، هم پدر و هم مادرش ایرانی هستند. تحصیلاتش، رشته ارتباطات در دانشگاه سن خوزه است.

سال ۲۰۱۰ مقابل شیکاگو فایر با پیراهن تیم سن خوزه نخستین بازی حرفه‌ای‌اش را انجام داد و ۱۴ روز بعد در برابر چیواس موفق به ثبت نخستین گل حرفه‌ای‌اش شد.

دو سال بعد به تیم منتخب لیگ آمریکا موسوم به MLS راه یافت و همراه با تیم منتخب، در برابر چلسی ۹۰ دقیقه‌ بازی کرد.

به دلیل تابعیت دوگانه‌اش این فرصت را داشت که از میان تیم‌های ملی ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند. حتی آگوست ۲۰۱۲ از سوی یورگن کلینزمن به تیم ملی آمریکا دعوت شد. اما چون برای این تیم به میدان نرفت، این فرصت را داشت که پیراهن تیم ملی ایران را بپوشد.

او بعد از پنج سال بازی در سن خوزه، در سال جام جهانی راهی تیم ونکوور وایت‌کپس شد. در پست دفاع راست بازی می‌کند. سبک بازی او متاثر از فوتبال در آمریکا، فیزیکی و درگیرانه است و به همین خاطر در هنگام دفاع، سرسختی و جنگندگی‌اش برای مهار حملات حریف، همواره مورد تحسین کارشناسان فوتبال بوده.
XS
SM
MD
LG