لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

تازه‌ترین گزارش شاخص ضد پول‌شویی؛ «ایران در صدر کشورهای پرخطر»


بر پایه یک گزارش سالانه رتبه‌بندی کشورها در مورد ریسک پول‌شویی، ایران برای سومین سال پیاپی به عنوان پرخطرترین کشور جهان در زمینه پول‌شویی فهرست شده است.

تازه‌ترین رتبه‌بندی سالانه «ضد پول‌شویی» که این هفته توسط مؤسسه مدیریت دولتی بازل منتشر شد، نشان می‌دهد که در میان ۱۴۹ کشور مورد بررسی، ایران همچنان رتبه اول را در میان کشورهای پرخطر در این زمینه در دست دارد.

این پنجمین سال است که مؤسسه بازل اقدام به انتشار گزارش سالانه رتبه‌بندی کشورهای در خطرات پول‌شویی می‌کند و از سال ۲۰۱۴ به این سو، ایران همواره در صدر کشورهای پرخطر قرار داشته است.

مؤسسه بازل برای رتبه‌بندی کشورهای مختلف، بر مبنای داده‌های اقتصادی به دست آمده از نهادهای معتبر بین‌المللی مانند بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و گروه ویژه اقدام مالی امتیازی از صفر تا ۱۰ به هر کشور می‌دهد، و امتیاز ایران در فهرست سال ۲۰۱۶ این مؤسسه ۸.۶۱ منظور شده که بالاترین امتیاز از نظر پولشویی و تأمین مالی تروریسم محسوب می‌شود.

گزارش بابک غفوری آذر در مورد رتبه ایران در تازه‌ترین گزارش شاخص «ضد پولشویی»
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:27 0:00
لینک مستقیم

در مورد ایران، ادامه حضور در صدر کشورهای پرخطر به لحاظ پول‌شویی در حالی است که ایران در ماه‌های اخیر با هدف جلب سرمایه‌گذاری خارجی اصلاحاتی را در نظام بانکی خود در دستور کار قرار داده است.

در این زمینه گروه بین‌المللی اقدام مالی، در اوائل تیرماه، گرچه نام ایران را همچنان در فهرست سیاه کشورهای پرخطر در زمینه پولشویی نگاه داشت اما ضمن استقبال از برنامه‌هایی ایران برای بهبود وضعیت، محدودیت‌های اعمال شده بر ایران را برای ۱۲ ماه به حالت تعلیق درآورند تا پیشرفت ایران در اجرایی کردن برنامه اقدام مالی رصد شود.

در گزارش مؤسسه بازل علاوه بر ایران، کشورهای افغانستان، تاجیکستان، گینه بیسائو، مالی، کامبوج، موزامبیک، اوگاندا، سوئیزلند، میانمار ۱۰ کشوری را تشکیل می‌دهند که بالاترین ریسک را در زمینه پولشویی و تأمین مالی تروریسم دارند.

در سوی دیگر این رتبه‌بندی اما، فنلاند به عنوان بهترین کشور در زمینه مبارزه با پولشویی فهرست شده، و پس از آن لیتوانی، استونی، بلغارستان و نیوزیلند قرار دارند.

در عین حال فهرست سال ۲۰۱۶ شاخص «ضد پولشویی» متشکل از ۱۴۹ کشوری است که در مورد آنها داده‌های بین‌المللی لازم به دست آمده، و در این رتبه‌بندی نام کشورهایی چون عراق، سوریه، لیبی، سومالی، کره شمالی، بلاروس، کنگو و کوبا به دلیل نبود اطلاعات معتبر و دقیق، منظور نشده است.

وال استریت جورنال در گزارشی در این مورد به نقل از مؤسسه بازل یادآوری می‌کند که بیشتر کشورهای مورد بررسی در رتبه‌بندی جدید وضعیت از بهتری به نسبت رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵ برخوردارند، گرچه همچنان اثرگذاری جهانی در مورد مبارزه با پولشویی ضعیف ارزیابی شده است.

در عین حال گزارش مؤسسه بازل نشان می‌دهد با اینکه بیشتر کشورها در دوره مورد بررسی مقررات خود در این زمینه را با استانداردهای جهانی مطابقت داده‌اند، اما پیاده‌سازی و اجرای این مقررات با کاستی‌های روبه‌رو بوده است.

XS
SM
MD
LG