لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

انتقاد از همراهی وزارت اطلاعات دولت روحانی با «پروژه‌های سرکوب»


شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه‌ای با اشاره به گفته این شورا «تلاش افراطی‌های اقتدارگرا برای تحمیل انسداد سیاسی بر جامعه»، وزارت اطلاعات را به «همراهی» با سازمان اطلاعات سپاه و دستگاه قضایی در بخشی از «پروژه‌های سرکوب» متهم کرده است.

این گروه نزدیک به میرحسین موسوی در بیانیه خود با اشاره به مرگ شاهرخ زمانی، فعال کارگری در زندان رجایی‌شهر، صدور حکم جدید سه سال زندان برای رسول بداقی، معلم زندانی، بازداشت شماری از اعضای کانون صنفی معلمان ایران و ادامه حبس «غیر قانونی» بهاره هدایت، فعال دانشجویی، بدون ذکر نام از «احضار و بازداشت» تعدادی از فعالان دانشجویی در آستانه‌ بازگشایی دانشگاه‌ها خبر داد.

دراین بیانیه که روز دوشنبه، ۳۰ شهریور، در وب سایت کلمه منتشر شده، با اشاره به این موارد تأکید شده است که «افراطی‌های اقتدارگرا آشکارا از تحرک پویش‌های مدنی و جان گرفتن جامعه مدنی در هراسند».

به گفته شورای هماهنگی راه سبز امید، آنان تلاش می‌کنند در کمتر از شش ماه‌ مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری« به نظارت استصوابی شورای نگهبان اکتفا نکنند و انسداد و انفعال سیاسی را با ارعاب و خشونت بر جامعه تغییرخواه تحمیل کنند».

در این بیانیه تاکید شده است: «نکته‌ ناگوار و تأمل ‌برانگیز، همراهی وزارت اطلاعات دولت اعتدال در بخشی از این پروژه‌های سرکوب، همسو با سازمان اطلاعات سپاه و دادگاه انقلاب و دستگاه قضایی است. امری که نیازمند پیگیری جدی توسط رییس جمهوری است».

پیش از این نیز برخی از گروه های منتقد حکومت جمهوری اسلامی و حتی برخی از حامیان دولت حسن روحانی، وزارت اطلاعات را به نقش داشتن در برخورد با فعالان سیاسی،فعالان مدنی و گروه‌های فرهنگی متهم کرده‌اند.

از جمله وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز پنجم شهریور ۹۳ از «نقش» وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در «احضار و تهدید فعالان مدنی» خبر داده بود.

در همین حال علی یونسی، وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی، پیش از این گفته بود که هنوز وزارت اطلاعات به «تسخیر» دولت حسن روحانی در نیامده است.

آقای یونسی البته بعدتر در نیمه مهر ۹۳ گفت که منظورش از واژه «تسخیر» این بوده که دولت هنوز وزارت اطلاعات را به طور کامل «در دست» نگرفته است.

در همین حال ابوالفضل قديانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی و زندانی سياسی سابق، يکشنبه هفتم تير با انتقاد شديد از وزارت اطلاعات و وزير آن، حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران را به «نقض عهد» با رأی‌دهندگان به خود درباره «برچيده شدن فضای امنيتی از کشور» متهم کرده بود.

وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی پیش از این از برگزاری نشست برخی از گروه‌های سیاسی و فرهنگی منتقد حکومت ایران از جمله جبهه ملی ایران و کانون نویسندگان ایران جلوگیری کرده است.

با این حال محمود علوی، وزیر اطلاعات در نیمه اردیبهشت امسال گفته بود که احضار افراد توسط این وزارتخانه «در کمال احترام، در محیطی شایسته صورت می‌‌گیرد» و از افراد احضار شده خواسته می‌شود «در دام دشمن» نیافتند.

شورای هماهنگی راه سبز امید در بخش دیگری از بیانیه خود خواستار پاسخگویی «شفاف» نهادهای قضایی در مورد مرگ «نابهنگام» شاهرخ زمانی، فعال کارگری، ‌در زندان رجایی شهر شد.

این شورا همچنین از مقام‌های ارشد قضایی، سازمان زندان‌ها و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، خواست که در مورد نظارت بر وضع زندان‌ها، و مراقبت از سلامت زندانیان «صرف ‌نظر از دلیل بازداشت و اتهام» آنها به وظایف قانونی عمل کنند و آیین‌نامه‌ سازمان زندان‌ها و حقوق شهروندی زندانیان را «پاس دارند».

این شورا همچنین از «همگامان» جنبش سبز خواست که در جهت آگاهی‌رسانی در‌باره‌ موارد نقض حقوق بشر در ایران «از رهبران جنبش سبز تا شهروندان گمنام» بکوشند.

شاهرخ زمانی که دوره ۱۱ سال زندان خود را می‌گذراند، روز یکشنبه ۲۲ شهریور، به علت «سکته مغزی» در زندان رجایی شهر کرج درگذشت.

برخی از نهادهای بین‌المللی و تشکل‌های کارگری در ایران خواستار انجام تحقیقاتی در مورد دلیل و یا دلایل مرگ او شده‌اند.

XS
SM
MD
LG