لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و احتمالاً روسیه به مذاکرات لوزان می‌پیوندند


سومین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا با هدف دستیابی به یک تفاهم سیاسی روز جمعه در لوزان سوئیس ادامه خواهد داشت و آن طور که منابع خبری گزارش کرده‌اند، قرار است که وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه و احتمالاً روسیه هم در روزهای آتی به این گفت‌وگوها بپیوندند.

آن طور که منابع خبری از لوزان گزارش می‌دهند، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، روز شنبه به این شهر خواهد رفت تا در مذاکرات شرکت کند.

جولین بورجر، سردبیر بخش دیپلماتیک گاردین، ساعتی پیش در حساب توئیتر خود نوشت که سفر آخر هفته آقای هاموند به لوزان سوئیس از سوی وزارت خارجه بریتانیا تأیید شده‌است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گزارش داد که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم به لوزان سفر می‌کند تا روز شنبه به مذاکرات بین محمدجواد ظریف و همتای آمریکایی‌اش، جان کری، بپیوندد.

علاوه بر این هانا کاویانی، خبرنگار رادیو فردا در لوزان سوئیس، به نقل از منابع خبری روس در محل برگزاری مذاکرات می‌گوید که سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم به احتمال زیاد راهی لوزان خواهد شد تا در مذاکرات آخر هفته حضور داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا وزیران امور خارجه دیگر کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک نیز برای پیوستن به گفت‌وگوها راهی لوزان خواهند شد یا خیر، اما پیش‌بینی می‌شود اگر بخت برای دستیابی به تفاهم سیاسی تا پیش از مهلت تعیین شده یعنی یازدهم فروردین ماه افزایش یابد، وزیران خارجه آلمان و چین نیز به این گفت‌گوها بپیوندند.

پس از آنکه دور تازه گفت‌وگوها روز چهارشنبه در لوزان سوئیس آغاز شد، وزیر خارجه ایران و همتای آمریکایی‌اش، از روز پنجشنبه مذاکرات فشرده و حساسی را آغاز کردند و آن طور که خبرنگار رادیو فردا از لوزان گزارش می‌دهد پنجشنبه‌شب نیز معاونان وزیران امور خارجه شش قدرت بزرگ جهانی و ایران گفت‌وگو داشته‌اند.

خبرنگار رادیو فردا می‌گوید که «چارچوب سیاسی»، «تفاهم نظری درباره کلیات یک توافق جامع»، یا آن طور که یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران در لوزان آن را توصیف کرده «تفاهم مشترک روی راه‌حل‌های مشترک درباره مسائل اصولی»، هر چه که نام بگیرد، تنها بر سر کلیات خواهد بود و چیزی که ایران و آمریکا در روزهای گذشته در پی آن بوده‌اند، احتمالاً در حد یک بیانیه است و روزهای اخیر نیز مقام‌های ایرانی و آمریکایی تدوین یک سند جامع‌تر با جزئیات بیشتر را تکذیب کرده‌اند.

ایران اصرار دارد که هر گونه توافقی باید یه طور یکجا و در یک مرحله انجام شود و رفع تحریم‌ها «جزئی از موضوع مذاکره» اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ و بدون هیچ فاصله‌ای با توافق باشد.

در همین حال روزنامه بریتانیایی گاردین روز چهارشنبه به نقل از يک ديپلمات ارشد اروپايی گزارش داد که حتی اگر مذاکرات هفته جاری ميان ايران و قدرت‌های جهانی به توافقی بر سر موارد کليدی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی منجر شود، بيشتر اين توافق تا پايان ضرب‌الاجل پايان ماه ژوئن (۱۰ تير) محرمانه باقی می‌ماند.

گاردين به نقل از اين ديپلمات ارشد اروپايی افزود که «اين هفته پايان بازی نيست. تا پايان اين هفته توافقی در کار نخواهد بود، زيرا توافق تنها زمانی خواهد بود که بر سر تمام جزئيات فنی که بسيار زيادند تفاهم شود.»

ايران و گروه ۱+۵ پايان ماه مارس (یازدهم فروردین) را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسيدن به توافقی کلی تعيين کرده‌اند تا بتوانند پس از آن، تا پايان ماه ژوئن (سه ماه ديگر) به توافقی کلی و نهايی بر سر برنامه هسته‌ای جنجالی جمهوری اسلامی برسند.

اما مقام ارشد اروپايی به گاردين گفته است که آنچه اهميت بيشتری دارد، ضرب‌الاجل دوم است که بر اساس آن بايد تمام جزئيات و ضمائم يک توافق کامل شوند.

XS
SM
MD
LG