لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۴

باهنر: به احمدی‌نژاد رأی ندادم تا رأی‌ام حرام نشود


محمدجواد حق‌شناس از اعضای حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با شماره روز شنبه روزنامه بهار تأکید کرده که «انتشار» متن نامه طیفی از اصلاح‌طلبان به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «مفید نیست».
در همین روز روزنامه آرمان از قول محسن هاشمی خبر داده است که «ﺍﺻﻼﺡ‌ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ‌ﻫﺎ ﭘﻴﺸﺘﺎﺯﻧﺪ» و اصلاح‌طلبان همت خود را «باید در ۸۰ روز باقی‌مانده به انتخابات معطوف کنند».
روزنامه‌های قانون و رسالت ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره همایش اصولگرایان سنتی و «سناریوهای انتخاباتی» این طیف از جناح حاکم، از قول محمدرضا باهنر نوشته‌اند «در انتخابات ۸۸ از احمدی‌نژاد حمایت نکردم و به محسن رضایی رأی دادم تا رأی‌ام حرام نشود».
روزنامه بهار گزارش داده که «در لایحه بودجه سال ۹۲، بودجه مستقل دانشگاه حذف شد» و «بودجه آن‌ها در سال آینده زیر عنوان وزارت علوم آمده است».
روزنامه جام جم نیز از «کاهش چشمگیر شمارگان کتاب‌های ادبی» در سال ۹۱ خبر داده و نوشته «در سال ۸۸ متوسط شمارگان کتاب‌های ادبی ۲۵۵۴ نسخه بود که با کاهشی چشمگیر «به ۱۷۱۲ نسخه در سال ۹۱» رسیده است.
انتشار «متن نامه» طیفی از اصلاح طلبان به رهبری، مفید نیست
محمدجواد حق‌شناس از اعضای حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با روزنامه بهار تأکید کرده که «انتشار» متن نامه شماره‌ای چهره‌های اصلاح‌طلب به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «مفید نیست».
به نوشته این روزنامه، محمدجواد حق‌شناس که از امضاکنندگان نامه شماری از چهره‌های اصلاح‌طلب به رهبر جمهوری اسلامی است، ضمن مخالفت با انتشار متن این نامه، گفته «انتشار این نامه را مفید نمی‌دانیم» چرا که «وقتی نامه خطاب به یک فرد نوشته می‌شود، انتشارش قاعده دارد و این قاعده باید رعایت شود» و مثل این است که «وقتی شما نامه‌ای به مدیرمسئولتان می‌نویسید می‌گوید اگر برای من نوشتید، من پیگیرم، ولی نباید آن را منتشر کنید؛ مگر آن‌که بخواهید جهت‌گیری کنید».
به گفته محمدجواد حق‌شناس نامه به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از سوی «جبهه اصلاح‌طلبان و جبهه اعتدالگرایان» نوشته شده، دو جبهه‌ای که اغلب اعضای آن «احزاب منطقه‌ای و صنفی و شناسنامه‌دارند» اما چندان بزرگ نیستند»، از جمله «حزب آزادی، حزب مردم‌سالاری، حزب‌ آذری‌زبانان، جبهه فعالان آذری‌زبان، حزبی از استان بوشهر و گلستان، حزب فرزندان ایران، حزب اقتدار ملت ایران».
سروش فرهادیان در گفت‌و‌گوی «زیر راددیکال» این هفته روزنامه بهار درباره جزئیات بیشتر این نامه پرسیده و محمدجواد حق‌شناس با تأکید براینکه «نامه حدود پنج صفحه» بوده، گفته در این نامه «دغدغه‌ها و دیدگاه‌های‌مان را گفته‌ایم» و دغدغه «عمدتاً این است ‌که بتوانیم از فرصت انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ برای نیل به تأمین منافع ملی استفاده کنیم و نقش احزاب را در انتخابات توضیح دهیم» و «گفتیم احزاب اصلاح‌طلب هستیم و می‌خواهیم دغدغه‌هایمان را درباره کار حزبی در میان بگذاریم» اما «اصلاً به نقد وارد نشدیم».
این عضو حزب اعتماد ملی همچنین گفته «ما می‌خواهیم گفت‌وگو کنیم، دنبال این نبودیم که بیانیه بدهیم» و حتی «ما به آقای کروبی و آقای میرحسین نقد داشتیم که به‌جای این‌که حرف‌هایتان را در بیانیه بگویید ما بروید گفت‌وگو کنید»، پس « قصد گفت‌وگو است، نه بیانیه‌دادن»، اما «شورای هماهنگی اصلاحات فعلاً قائل به گفت‌وگو نیست».
محسن هاشمی: ﺍﺻﻼﺡ‌ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ‌ﻫﺎ ﭘﻴﺸﺘﺎﺯﻧد
روزنامه آرمان از قول محسن هاشمی خبر داده که «ﺍﺻﻼﺡ‌ﻃﻠﺒﺎﻥ ﺩﺭﻧﻈﺮﺳﻨﺠﯽ‌ﻫﺎ ﭘﻴﺸﺘﺎﺯﻧﺪ» و اصلاح‌طلبان همت خود را «باید در ۸۰ روز باقی‌مانده به انتخابات معطوف کنند».
محسن هاشمی در گفت‌و‌گویی با روزنامه آرمان تأکید کرده که «نظرسنجی‌ها اصلاح‌طلبان را جلو‌تر از اصولگرایان نشان می‌دهد زیرا که هم اکنون برخی اصولگرایان در مقابل اصولگرایان قرار گرفته‌اند و اختلافاتشان بالا گرفته است».
به گفته محسن هاشمی به دلیل پیشتازی اصلاح‌طلبان در نظرسنجانی «طیف دولت» و نزدیکان محمود احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند تا در انتخابات آینده «از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان استفاده کنند».
پیشتر روزنامه‌های پانزدهم اسفند ماه نیز از قول محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نهم که خود از چهره جناح حاکم است خبر داده بودند که «در مجموع نظرسنجی‌ها» انتخاباتی «هیچ فرد یا طیفی وجود ندارد که بیش از ۲۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده باشد، اما در همه آن‌ها اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و بعد از آن‌ها محمدباقر قالیباف بیشترین آرا را به خود اختصاص داده‌اند».
روزنامه آرمان در شماره ۲۶ اسفند ماه از قول محسن هاشمی نوشته «نباید این تلقین پیش بیاید که از منتقدان داخلی کشور کاری بر نمی‌آید و نمی‌توانند» و «همه باید همت خود را به اصلاح وضعیت، در ۸۰ روز باقی‌مانده به انتخابات معطوف دارند تا نتیجه مثبتی برای کشور داشته باشد».
محسن هاشمی درعین حال گفته «منتقدان باید با سازماندهی و بررسی میزان رقابت‌پذیری و مشخص کردن حوزه‌های برخورد برای به دست آوردن قدرت اجرایی و بالاخره با مشخص کردن اهداف واقع‌گرا و عمل‌گرا نتایج مثبتی را به دست آورند».
این روزنامه از قول محسن هاشمی نوشته «اصولگرایان ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺎ ﮐﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﯽ ﺑﻮﺩ ﻣﻦ ﻧﺒﻮﺩﻡ ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﺷﺎﻧﻪ ﺧﺎﻟﯽ ﮐﻨﻨﺪ»، گفته «قطعاً سال ۱۳۹۲ سال پاسخگویی اصولگرایان به نحوه عمل در اداره کشور است» چرا که «در طول ۸ سال گذشته فضای سیاسی کشور یک دست شد» و آن‌ها «مشکلاتی از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی برای مردم و کشور» ایجاد کرده‌اند و «نمی‌توانند در صورت وجود یک انتخابات پرشوراز آن شانه خالی کنند و باید پاسخگو باشند».
فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی درباره احتمال کاندیداتوری پدرش نیز گفته «تابه حال که چنین خیالی در سر ندارد ولی همیشه حاضر به کمک تثبیت اعتدال و قانون‌گرایی در کشور است» اما «حضور جدی‌تر او در صحنه سیاسی و اجرایی امید به آینده در کشور و مردم را افزایش می‌دهد».
باهنر: به احمدی‌نژاد رأی ندادم تا رأی‌ام حرام نشود
روزنامه‌های قانون و رسالت ضمن انتشار گزارش‌هایی درباره همایش اصولگرایان سنتی و «سناریوهای انتخاباتی» این طیف از جناح حاکم، از قول محمدرضا باهنر نوشته «در انتخابات ۸۸ از احمدی‌نژاد حمایت نکردم و به محسن رضایی رأی دادم تا رأی‌ام حرام نشود».
به گزارش روزنامه قانون همایش «اصولگرایان سنتی» که برخود نامه «جبهه پیروان خط امام و رهبری» دارند، روز پنج شنبه با حضور سه کاندیدای این جریان «محمدرضا باهنر، «یحیی آل اسحاق» و ««منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه» برگزار شد.
روزنامه قانون خبر داده که محمدرضا باهنر در این همایش گفت «در سال ۸۴ کاندیدای ما علی لاریجانی بود و بنده هم رئیس ستاد انتخاباتی آقای لاریجانی بودم» و حمایت خاصی از آقای احمدی‌نژاد نکردم» و «در انتخابات سال ۸۸ هم یواش سرمان را پایین انداختیم و به آقای احمدی‌نژاد رأی ندادیم»، و البته می‌دانستم که رأی نمی‌آورد اما گفتم حالا به محسن رضایی رأی بدهم و رأیم حرام نشود».
این روزنامه همچنین با اشاره به «چهار سناریو اصولگرایان سنتی برای انتخابات ریاست جمهوری»، از قول محسن کوهکن رئیس ستاد انتخابات این گروه نوشته است «در سناریوی اول قرار است ما به یک گزینه واحد از داخل تشکیلات جبهه برسیم»، و در سناریوی دوم نیز «اجماع با سلایق اصولگرایی» اجرا می‌شود.
به نوشته روزنامه قانون، محسن کوهکن سناریوی سوم را «سناریوی ائتلاف» توصیف کرده اما گفته اگر «ائتلاف» در اصولگرایان محقق نشود، «ما به خاطر مراعات مصالح کلی نظام و توجه به برنامه‌های دشمن، سناریوی چهارم را که مبتنی بر ورود نکردن به منازعه است را اجرا می‌کنیم».
روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در تی‌تر یک شماره شنبه از قول محمدرضا باهنر نوشته «اصولگرایان با یک کاندیدا می‌آیند».
این روزنامه گزارش داده محمدنبی حبیبی، دبیرکل مؤتلفه اسلامی، نیز در همایش «جبهه پیروان خط امام و رهبری» گفته است «ما با جریان انحرافی موضع صریح مخالفت داریم و این جریان را به عنوان یک جریان خطرناک معرفی می‌کنیم» اما «باید بین جریان اصلاح‌طلبی که نظام و فصل‌الخطاب بودن مقام رهبری را پذیرفته‌ است، تفاوتی قائل شویم و آن‌ها را خطری برای نظام ندانیم».
به نوشته این روزنامه، یحیی آل‌اسحاق، کاندیدای پیشنهادی حزب مؤتلفه اسلامی، نیز گفته «دغدغه اصلی ما حوزه اقتصاد و معیشت مردم است»، و منوچهر متکی سومین کاندیدای اصالگرایان سنتی نیز تأکید کرده که «انتخابات ریاست جمهوری در دوره یازدهم با پیچ تندی مواجه است».
روزنامه رسالت همچنین به نقل از «بیانیه پایانی همایش سراسری جبهه پیروان خط امام و رهبری» نوشته «از مقامات ارشد کشور قویاً می‌خواهیم که هم‌اکنون مواظبت نمایند که مقامات مسئول از امکانات موجود حاکمیتی جهت تبلیغ جریانات حزبی و یا فرد خاصی برای نامزدی استفاده نکنند» و «به موقع نسبت به این سوءاستفاده‌ها هشدار دهند».
همزمان روزنامه کیهان، که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود، از قول علی فضلی جانشین فرمانده بسیج نوشته «حمایت بسیج از کاندیدای خاص شایعه است».
بودجه مستقل دانشگاه حذف شد
روزنامه بهار گزارش داده که «دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال ۹۲، استقلال خود را از دست می‌دهند»، چرا که «بودجه آن‌ها در سال آینده زیر عنوان وزارت علوم آمده است».
این روزنامه یادآوری کرده که «در برنامه پنجم توسعه، تاکید شده ردیف‌های بودجه دانشگاه‌ها باید مستقل باشد» اما نوشته «براساس لایحه بودجه سال ۹۲، ردیف بودجه مستقل دانشگاه‌ها حذف می‌شود»، هرچند نمایندگان مجلس می‌گویند «سعی می‌شود تا بار دیگر این ردیف مستقل برای دانشگاه‌ها اعمال شود».
علی‌ عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش دوره پیشین مجلس شورای اسلامی، درباره «بودجه مستقل دانشگاه»، به روزنامه بهار گفته حذف بودجه مستقل دانشگاه‌ها «مغایر مطالعاتی است که انجام شده است، چراکه هر دانشگاه معتبری که در دنیا وجود دارد مستقل است، فقط از دولت اعتبار می‌گیرد و استفاده می‌کند» و به همین دلیل «در برنامه پنجم توسعه تاکید شد تا اعتبار تمام دانشگاه‌ها، تشکیلات اداری، قوانین و مناقصه‌های آن‌ها در اختیار هیئت امنای خود دانشگاه باشد و از دولت مستقل شود».
به نوشته روزنامه بهار علی‌ عباسپور تهرانی همچنین گفته «در دولت نهم و دهم، شاهد بودیم که هر سال تلاش می‌شد تا اختیار دانشگاه‌ها گرفته شود و به وزارت علوم و ارگان‌های دیگر داده شود».
کاهش چشمگیر شمارگان کتاب‌های ادبی در سال ۹۱
روزنامه جام جم از «کاهش چشمگیر شمارگان کتاب‌های ادبی» در سال ۹۱ خبر داده و نوشته «سال ۹۱ سال افت شمارگان کتاب در همه حوزه‌ها و بخصوص حوزه ادبیات بود تا نویسندگان و شاعران یکی از کم‌رونق‌ترین سال‌های خود را پشت سر بگذارند».
این روزنامه نوشته در سال ۹۱ «شمارگان کتاب‌های ادبیات به زیر ۲۰۰۰ نسخه رسید» و «کار‌شناسان این موضوع را ناشی از افزایش قیمت کاغذ، هزینه‌های چاپ و همچنین کاهش قدرت خرید مردم عنوان می‌کنند».
به نوشته روزنامه جام جم «اگر ۱۱ ماه ابتدای سال ۹۱ را با مدت مشابه سال ۸۸ مقایسه کنیم در می‌یابیم شمارگان کتاب‌های ادبی در مجموع حدود ۶۰۰ هزار نسخه کمتر شده است» و «از طرفی تعداد متوسط شمارگان هر کتاب حوزه ادبیات اعم از شعر، داستان، نقد و پژوهش برای نخستین بار به زیر ۲۰۰۰ نسخه رسیده که بسیار مایوس کننده است».
این روزنامه به استناد «آمارهای رسمی خانه کتاب» نوشته «در ۱۱ ماه نخست سال ۸۸ متوسط شمارگان کتاب‌های ادبی ۲۵۵۴ نسخه بود که در سال ۸۹ به ۲۰۷۴ نسخه و در ۱۱ ماه نخست سال ۹۰ به ۲۰۰۴ عنوان و در مدت مشابه سال ۹۱، ۱۷۱۲ نسخه کاهش یافت».
XS
SM
MD
LG