لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

واکنش ایران به بحرین؛ «به مشکلات عمیق خود برسید»


قائم وزیر امور خارجه ایران، احضار کاردار جمهوری اسلامی در بحرین را فرافکنی خواند و به مقام‌های بحرینی توصیه کرد که «به مشکلات عمیق داخلی خود» رسیدگی کنند.

اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی در مورد بحرین، باعث شد وزارت خارجه بحرین روز شنبه هفتم آذر، یک بار دیگر با احضار کاردار ایران، به آنچه «مداخله آشکار» در امور بحرین توصیف شده، اعتراض کند.

آیت‌الله خامنه‌ای چهارم آذرماه در دیدار با فرماندهان بسیج، هیئت حاکمه بحرین را متهم کرده بود که به عنوان «یک اقلیت ظالمِ صاحب قدرت» به «فشار و اهانت به مردم بحرین و تحقیر آنها» مشغولند.

او در این سخنان در پایگاه اطلاع‌رسانی سفارت ایران در منامه هم به دو زبان عربی و فارسی بازتاب یافته، گفته بود که «کار این اقلیت ظالم به جایی رسیده‌است که به مقدسات و عزاداری محرم مردم بحرین توهین می‌کند».

این اظهارات برای چندین بار خشم مقام‌های بحرینی را برانگیخت و وزارت خارجه بحرین هدف از این سخنان «برافروختن آتش تنش‌ها در منطقه» توصیف کرد.

اما در تهران این بار مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه بود که به واکنش بحرین در این باره پاسخ داد و احضار کاردار ایران را منامه را «فرافکنی» خواند.

آقای سرمدی در حاشیه مراسم ختم غنضفر رکن‌آبادی در جمع خبرنگاران گفت که «مسئولان بحرین بهتر است به دنبال یافتن راه حل مشکلات عمیق داخلی خود باشند».

روابط بحرین و ایران از سال ۲۰۱۱ که تظاهرات ضددولتی در منامه، پایتخت بحرین، عمدتاً از سوی شیعیان آغاز شد، رو به تیرگی گذاشت و بعد از آن، بحرین بارها نیروی قدس سپاه پاسداران را به آموزش و تجهیز «تروریست‌ها» برای عملیات در این کشور متهم کرده است.

در این ارتباط، به تازگی دادگاهی در بحرین ۱۲ تن از شیعیان این کشور را به اتهام «تشکیل گروهی تروریستی» و «حمله به پلیس با مواد منفجره» به حبس ابد و خلع تابعیت محکوم کرد.

پیش از این در ۱۴ آبان هم پنج شیعه بحرینی به اتهام جاسوسی برای ایران، به خلع شهروندی و زندان ابد محکوم شده بودند.

اما در مهم‌ترین حلقه از تنش‌ها میان ایران و بحرین، در مهرماه پس از انتشار گزارش وزارت کشور بحرین در مورد«کشف یک کارگاه ساخت بمب» در نزدیکی پایتخت این کشور و دستگیری چند مظنون به همکاری با نیروی قدس سپاه پاسداران در این ارتباط، منامه سفیر خود را از تهران فراخواند.

در آن زمان دولت بحرین علاوه بر فراخواندن سفیر خود از تهران، کاردار ایران در منامه را «عنصر نامطلوب» خواند و به او ۷۲ ساعت فرصت داد که خاک این کشور را ترک کند.

این اقدام واکنش مشابهی را در ایران در پی داشت و ایران نیز نفر دوم سفارت بحرین در تهران را «عنصر نامطلوب» معرفی کرد و به او ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک ایران را ترک کند.

XS
SM
MD
LG