لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۰

وزارت خارجه ایران حکم دادگاه اونتاریوی کانادا را «غیرقابل قبول» توصیف کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران حکم یک دادگاه کانادا علیه جمهوری اسلامی را «مردود»، «غیرقابل قبول» و «مغایر با اصول بدیهی» حقوق بین‌الملل در رابطه با مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آنها خواند.

اخیراً دادگاهی در ایالت اونتاریوی کانادا دولت ایران را به پرداخت هزینه‌های حقوقی شاکیانی محکوم کرده است که به اتهام «حمایت از تروریسم» علیه جمهوری اسلامی شکایت کرده‌اند. این دادگاه یک ماه به ایران فرصت داده تا مبلغ ۳۰۰ هزار دلار را بپردازد.

اکنون به گزارش خبرگزاری ایرنا بهرام قاسمی، روز یکشنبه اول اسفند، گفته است که قاضی کانادایی «بدون توجه به مقررات بین‌المللی و اصل برابری دولت‌ها» اقدام به صدور این حکم کرده و این حکم از نظر ایران «مردود» است.

به گفته آقای قاسمی، ایران پیش از این اعتراض رسمی خود را در این زمینه «از طریق مجاری ذیربط» به دولت کانادا اعلام کرده و حق خود را برای «پیگیری اقدامات سیاسی و حقوقی در این زمینه» محفوظ می‌داند.

در خرداد ماه نیز دادگاهی در اونتاریوی کانادا، با رد استدلال وکلای مدافع ایران حکم کرده بود که ۱۳ میلیون دلار از محل دارایی‌ها غیردیپلماتیک ایران در این کشور، به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی گروگان‌گیری‌ها و حملات در آرژانیتن، اسرائیل، لبنان و عربستان سعودی در بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ پرداخت شود.

حکمی که در آن زمان با اعتراض ایران روبه‌رو شد.

این حکم دو ماه بعد از حکم دیوان عالی آمریکا مبنی بر پرداخت دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران، صادر شده بود.

روابط کانادا و ایران که از سال ۸۲ و به دنبال کشته شدن زهرا کاظمی، عکاس ایرانی-کانادایی در زندان اوین به تیرگی گراییده بود، در سال‌های اخیر و در دوره زمامداری محافظه‌کاران در کانادا به سطح بسیار پایینی نزول کرد، و در نهایت در شهریور ۹۱، این کشور ایران را «بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت جهان» خواند، و در اقدامی ناگهانی سفارت خود در تهران را تعطیل کرد.

با این حال جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، در بهمن ماه سال گذشته گفته بود که انتظار دارد تماس‌های دیپلماتیک با ایران برقرار شود، گرچه در این زمینه ملاحظاتی دارد.

علاوه بر نخست‌وزیر جدید کانادا، علی احساسی و مجید جوهری، دو شهروند ایرانی-کانادایی که در انتخابات جدید به پارلمان راه یافته‌‌اند، نیز ابراز امیدواری کرده‌ بودند که سفارت‌خانه‌های دو کشور بازگشایی شوند.

نتایج انتخابات کانادا با استقبال وزارت خارجه جمهوری اسلامی روبه‌رو شده بود و علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز تأکید کرده بود که تهران با کانادا «اختلاف زیادی» ندارد و درباره روابط دو جانبه باید «گفت‌وگو‌ها صورت گیرد تا برخی از ابهامات برطرف شود».

واکنش به قطعنامه پیشنهادی علیه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه نیز ارائه قطعنامه حقوق بشری علیه ایران توسط کشورهای غربی از جمله سوئد را «به شدت محکوم» کرده و درعین حال گفته بود که این موضوع ارتباطی با سفر نخست وزیر سوئد به ایران ندارد.

به گفته آقای قاسمی، از حدود هفت سال پیش، تعدادی از کشورهای غربی از جمله سوئد، هر ساله در شورای حقوق بشر در ژنو اقدام به ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی می‌کنند و شورای حقوق بشر هر ساله مأموریت گزارشگر ویژه را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را تمدید می‌کند.

او همچنین از رسانه‌های داخلی خواست تا درباره این قطعنامه بر اساس داده‌ها و اطلاعات دقیق و مبتنی بر واقعیات واکنش نشان دهند.

روزنامه کیهان در شماره روز شنبه خود دستاورد سفر نخست وزیر سوئد به تهران را قعطنامه حقوق‌بشری ضد جمهوری اسلامی توصیف کرده بود.

نخست‌وزیر سوئد هفته گذشته همراه با یک بزرگ تجاری به تهران سفر و با رهبر و رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد، و رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با او، سوئد را «کشوری خوش‌نام در نگاه مردم ایران» توصیف کرد و خواستار توسعه همکاری‌ها شد.

XS
SM
MD
LG