لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

واکنش ایران به اعدام‌های بحرین؛ «حکومت بحرین در پی برون‌رفت از بحران نیست»


سخنگوی وزارت خارجه ایران اعدام سه شهروند بحرینی را نشانه تشدید «رویکردهای امنیتی» و حرکت به سمت «انسداد سیاسی کامل» در این کشور دانست و گفت که حکومت بحرین «در پی راهی برای برون‌رفت از بحران نیست».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی ساعاتی پس از انتشار خبر اعدام سه شهروند بحرینی اعلام کرد که حکومت این کشور «با این اقدام نسنجیده خود بار دیگر نشان داد که در پی حل مسالمت‌آمیز و گشودن راهی برای برون رفت از بحران بحرین نیست».

او تاکید کرد که حکومت بحرین «همیشه بر پیروی از راهکارهای امنیتی و سرکوب‌گرایانه و کشتار سبعانه معترضان بی‌دفاع اصرار می‌ورزد».

آقای قاسمی با اشاره به تلاش‌ها برای حل بحران بحرین از طریق «گفت وگو و تعامل» افزود که حکومت این کشور «با تشدید رویکردهای امنیتی، اعمال محدودیت و ایجاد فشار بر رهبران مخالفین و اعدام زندانیان سیاسی مسیر را برای هرگونه مذاکره و گفت وگوی سیاسی روز به روز مسدود و این کشور را به سمت یک انسداد کامل سیاسی» هدایت می‌کند.

او تأکید کرد که با ادامه این مسیر، حاکمیت بحرین «بی‌شک مسئولیت پیامدهای اقدامات و رفتارهای افراطی را متوجه خود ساخته است».

روز یکشنبه ۲۶ دی، سه تن از شهروندان شیعه بحرینی به اتهام بمب‌گذاری اعدام شدند.

عباس السمیع، سامی مشیمع، و علی السنکیس از سوی دادگاه در بحرین متهم به این بودند که در سال ۲۰۱۴ با انفجار بمب باعث کشته شدن دو مأمور انتظامی بحرینی و یک افسر اماراتی شده‌اند.

اعدام این سه تن نخستین اجرای حکم اعدام در بحرین طی شش سال اخیر و از زمان آغاز اعتراض‌ها علیه حکومت این کشور است. بیشتر ساکنان بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند اما خاندانی سنی مذهب بر این کشور حکومت می‌کند.

اعدام این افراد انتقاد شدید نهادهای مختلف حقوق بشری را برانگیخته به طوری که به گزارش آسوشیتدپرس، مایا فوآ، مدیر گروه حقوق بشری «ریپریو» مستقر در لندن این اقدام را «نقض شرم‌آور قانون بین‌الملل» توصیف کرده است.

بحرین بارها اعلام کرده که سپاه پاسداران ایران در این جزیره دخالت می‌کند و ده‌ها نفر را به اتهام همکاری با سپاه محاکمه کرده اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده است.

در تیر ماه نیز سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، روحانی سرشناس شیعه،اعتراض شدید مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

از جمله رهبر جمهوری اسلامی این اقدام را نشانه «بلاهت» حکومت بحرین دانسته و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در اقدامی کم‌سابقه با صدور بیانیه‌ای شدیدالحن به حکومت این کشور نسبت به تبعات این اقدام هشدار داده بود.

XS
SM
MD
LG