لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۹

اطلاعات خوزستان: تیراندازی در دزفول با «هدایت یک کشور خارجی» بود


مراسم خاکسپاری دو شهروند دزفولی کشته شدن در حادثه اخیر
مراسم خاکسپاری دو شهروند دزفولی کشته شدن در حادثه اخیر

اداره کل اطلاعات استان خوزستان، روز دوشنبه چهارم آبان، از دستگیری «همه عوامل حادثه تیراندازی» به یک حسینیه در صفی‌آباد دزفول خبر داد و اعلام کرد که این «حادثه با ساماندهی و هدایت یک کشور خارجی بوده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به گفته اداره کل اطلاعات استان خوزستان، اعضای «این گروه تروریستی» قصد داشتند که علمیاتی مشابه را «در چهار نقطه دیگر تکرار کنند»، اما «قبل از هرگونه عملیاتی» دستگیر شده‌اند.

اداره کل اطلاعات خوزستان به جزئیات بیشتری درباره دستگیری این افراد و هویت آنان اشاره نکرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بدون ذکر نام، برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را متهم کرده‌اند که از عوامل برخی از انفجارها و حمله‌های مسلحانه به مأمورین انتظامی در استان خوزستان از جمله عوامل ترور سه مأمور نیروی انتظامی در شهرستان حمیدیه در فروردین ماه «حمایت کرده‌اند».

شامگاه جمعه ۲۴ مهرماه، در تیراندازی به یک هیئت عزاداری در صفی‌آباد دزفول دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

رحمان موسوی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان، روز یکشنبه، ۲۶ مهرماه، از بازداشت چند نفر در ارتباط با این حادثه خبر داده بود اما توضیح بیشتری درباره افراد بازداشت شده و ارتباط آنها با عاملان واقعی تیراندازی به این هیئت عزاداری ارائه نکرده بود.

احمد قهرمانی، دادستان دزفول، هم از این حادثه به عنوان یک حادثه «امنیتی» نام برده و صادق ابوهلال، رئیس دادگستری این شهر گفته بود که عوامل این تیراندازی با «دشمنان خارجی» ارتباط داشته‌اند.

به فاصله چند روز از این حادثه، یک شهروند دیگر هم در روستای اسلام‌آباد دزفول به ضرب گلوله شکاری به قتل رسید، اما مشخص نشده که ارتباطی بین این دو رویداد وجود داشته باشد.

صفی‌آباد از توابع شهرستان دزفول است که با بخش مرکزی دزفول ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و در حد فاصل بین شوش و دزفول واقع شده است.

چند روز پس از حادثه دزفول و در روز عاشورا، تیراندازی به سمت یک هیئت عزاداری در بهبهان باعث زخمی شدن هفت نفر شد.

در مورد حادثه اخیر، فاضل محمدپور، دادستان عمومی و انقلاب بهبهان، گفته است که این حادثه «قبیله‌ای» و «تروریستی» نیست اما به دلیل «آمادگی کامل» سپاه پاسداران و نیروی انتظامی برای مقابله احتمالی با گروه داعش، عوامل تیراندازی «ظرف کمتر از ۱۵ دقیقه» دستگیر شده‌اند.

با این حال حسین ملک‌خدایی، فرماندار بهبهان، گرچه «تروریستی» بودن این حادثه را رد کرد، اما آن را «درگیری» بین «دو هیئت» عزاداری به دلیل «اختلافات قومی» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG