لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

لایحه تأمین امنیت زنان مقابل خشونت تقدیم دولت می‌شود


مدیرکل دفتر بررسی‌های حقوقی در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران از احتمال ارائه لایحه «جامع تأمین امنیت زنان در برابر خشونت» به هیئت دولت تا شهریور ماه سال ‌جاری خبر داد.

اشرف گرامی‌زادگان روز جمعه ۲۵ تیر، به ایرنا گفته این لایحه دارای دو بخش جزایی و مدنی است که بخش جزایی آن در قوه قضائیه و بخش مدنی هم در این معاونت در دست بررسی است.

او از برگزاری چند جلسه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با قوه قضائیه درباره بخش «جزایی» این لایحه خبر داده و همکاری دو نهاد در این زمینه را «خوب» ارزیابی کرده است.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرده با اقدامات مؤثر این دو نهاد تا شهریور ماه سال جاری این لایحه تقدیم دولت شود.

خانم گرامی‌زادگان افزوده ما «برای تأمین امنیت زنان علیه خشونت به این قانون نیاز داریم» و «امیدواریم [این قانون بعد از تصویب مجلس] در آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرا درآید».

آذر ماه سال گذشته نیز شهیندخت مولاوردی٬ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از پیگیری مجدد لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت خبر داده بود.

این لایحه از طرف مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم مطرح شد و در کمیسیون لوایح دولت متوقف مانده بود.

در سال ۱۳۹۳ نیز خانم مولاوردی از گم شدن ۳۲ جلد کتاب نتایج حاصل از طرح ملی بررسی اشکال خشونت خانگی علیه زنان خبر داده و گفته بود هیچ نسخه‌ای از آن در وزارت کشور وجود ندارد.

بر اساس ارزیابی‌های سازمان ملل متحد از هر سه شهروند زن، یک نفر در طول زندگی خود، هدف خشونت‌های جنسی یا جسمی قرار می‌گیرد.

به گفته محمدعلی اسفنانی٬ سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در ایران میزان مرگ در میان زنان به دلیل خشونت، برابر با میزان مرگ آن‌ها بدلیل ابتلا به سرطان است.

براساس تحقیق سال ۱۳۸۳ دفتر امور اجتماعی وزارت کشور که با مشارکت مرکز امور زنان ریاست‌ جمهوری و وزارت علوم در ۲۸ استان ایران انجام شده، ۶۶ درصد زنان ایرانی از ابتدای زندگی مشترک‌شان دست‌کم یک بار خشونت را تجربه کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG