لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

وزیر کشور: اقدامات رسمی برای برگزاری انتخابات از آذرماه آغاز می‌شود


وزیر کشور ایران اعلام کرد که اقدامات رسمی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۹۶، از آذرماه آغاز می‌شود و فضای کشور از نیمه دوم امسال «عملاً انتخاباتی خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عبدالرضا رحمانی فضلی، روز یکشنبه سوم مرداد گفت که «از آذرماه امسال رسماً انتخابات را شروع خواهیم کرد و فضای کشور از نیمه دوم امسال عملاً انتخاباتی خواهد شد».

او اضافه کرد: «همه باید بر این موضوع متمرکز شویم که انتخابات قانونی، سالم و امن برگزار شود».

در همین حال رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت که در صورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ۹۶، ستاد انتخابات کشور کار خود را از دی ماه آغاز خواهد کرد.

محمدجواد کولیوند اعلام کرد که تمرکز بیشتر اعضای این کمیسیون بر نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا سال ۹۶ برگزار می‌شود، و در حالی که نظارت بر بر انتخابات ریاست جمهوری به عخده شورای نگهبان است، هیئت منتخب مجلس بر انتخابات شوراها نظارت خواهد کرد.

وزارت کشور به دلیل همزمانی ماه رمضان و خرداد ماه ۹۶ پیشنهاد کرده که این دو انتخابات ۲۹ اردیبهشت برگزار شود.

در این زمینه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز شنبه دوم مرداد، اعلام کرد که قرار است پیشنهاد وزارت کشور در معاونت اجرایی شورای نگهبان بیشتر بررسی شود.

انتخابات به دور دوم برود روحانی «شکست می‌خورد»

در ماه‌های گذشته برخی از رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی تنها به یک دوره محدود خواهد شد.

در این زمینه محمدرضا باهنر، چهره اصولگرا و دبیرکل جمعه اسلامی مهندسین، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت عصر ایران که روز یکشنبه منتشر شده، پیروزی حسن روحانی در انتخابات سال آینده را منوط به ایجاد رونق اقتصادی در کشور دانست.

او همچنین پیش‌بینی کرد که اگر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به مرحله دوم برود، آقای روحانی «شکست می‌خورد».

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد که «مهم نیست چه کسی [در انتخابات] مقابل روحانی قرار گیرد، چون اصولاً جامعه نوطلب است».

آقای باهنر همچنین با بیان اینکه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، قصد نامزد شدن در انتخابات سال آینده را دارد، افزود که به «مصلحت» او نیست که کاندیدا شود.

آقای باهنر روز دوشنبه ۲۱ تیر، اعلام کرده بود که اصولگرایان برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده «شرط مهمی» دارند که این شرط موفقیت دولت در موضوعات اقتصادی است.

رسانه‌های ایران از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

علاوه بر این حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در خرداد ماه متنی در توئیتر خود منتشر کرد که برخی از وب‌سایت‌ها آن را با احتمال نامزد شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مرتبط دانستند.

آقای آشنا نوشته بود: «بگذاریم حاج قاسم در قله اسطوره‌ای دفاع از حریم و حرم بماند، نگذاریم او را چون محسن و باقر به کارزار کلید و گاز انبر بکشانند».

مشاور رئیس‌جمهور ایران پس از آن در توئیتر نوشت که نوشته سابق، «دلنوشته‌ای حاصل از تأثر از سخنرانی آسمانی قاسم سلیمانی» و «دلسوزی مشفقانه‌ای» درباره محسن رضایی و محمدباقر قالیباف بوده است.

در همین حال گزارش‌هایی نیز درباره احتمال نامزد شدن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منتشر شده، که واکنش برخی چهره‌های سیاسی را در پی داشته است.

در این زمینه اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و علی مطهری نماینده تهران نیز گفته است که او پیش از نامزد شدن «باید محاکمه شود».

XS
SM
MD
LG