لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

آخوندی: برای نوسازی ناوگان هوایی به سراغ سوخو نرفته‌ایم


روزنامه دولتی ایران، روز دوشنبه ۳۰ شهریور، به نقل از وزیر راه و شهرسازی نوشت که برای تجهیز ناوگان هوایی، مذاکره‌ای با شرکت روسی سوخو صورت نگرفته و عمده مذاکرات با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ بوده است.

بر اساس این گزارش عباس آخوندی در خصوص احتمال ورود هواپیمای روسی سوخو به ناوگان هوایی ایران گفته است که «هنوز چنین هواپیمایی از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز نگرفته و مذاکره برای خرید سوخو را تأیید نمی‌کنم».

وزیر راه و شهر‌سازی همچنین به برنامه‌های تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی و مذاکره با شرکت‌های خارجی قبل از مذاکرات وین اشاره کرده و افزوده است که «مذاکرات گسترده‌ای با شرکت‌های دسته اول هوایی برای توسعه زیرساخت و هم تجهیز سیستم‌های ناوبری انجام داده‌ایم و به توافق اولیه رسیده‌ایم».

او اضافه کرده که در این زمینه «برای پیاده‌سازی تفاهمنامه‌ها، ​منتظر اجرای توافق هسته‌ای هستیم».

آقای آخوندی همچنین تأکید کرده است که بعد از اجرای توافق، حمل و نقل هوایی دیگر مشمول تحریم نخواهد بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی ایران، در مذاکراتی که با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ صورت گرفته، برنامه‌ها و نیازهای ایران خود «تا سال ۲۰۲۰» ارائه شده است.

وی در عین حال گفته است که «برای هواپیماهای با برد کوتاه با شرکت‌های دیگر هم وارد مذاکره شده‌ایم».

پیش از این در اوائل شهریور ماه، خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از منابع خود نوشت که در حاشیه نمایشگاه ماکس-۲۰۱۵، قرارداد خرید هواپیمای سوخو سوپرجت-۱۰۰ بین روسیه و ایران امضا خواهد شد.

همچنین در حاشیه سفر معاون علمی رئیس‌جمهور ایران به روسیه، گمانه‌زنی‌هایی بود که قرارداد خرید این هواپیما، احتمالاً در کمیسیون بین دولتی ایران و روسیه که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود، امضا می‌شود.

نوسازی ناوگان هوایی ایران که تحریم‌های بین‌المللی سال‌هاست دامنگیر آن شده، یکی از وعده‌های دولت ایران است که طی ماه‌های گذشته و با نزدیک شدن به پایان مذاکرات هسته‌ای بیش از هر زمانی بر آن تأکید شده است.

پیشتر محمد خداکرمی، سرپرست سازمان هواپیمایی ایران، گفته بود که این سازمان دولتی قصد خرید سالیانه ۸۰ تا ۹۰ فروند بوئینگ و ایرباس را در «فاز نخست نوسازی» ناوگان هوایی کشور دارد.

آقای خداکرمی اضافه کرده بود که در متن توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تیر ماه «به‌صراحت ممنوعیت فروش، اجاره، انتقال، موتور و قطعات هواپیما برطرف شده است».

واگذاری هواپیما به شیوه «اجاره به شرط تملیک»

روزنامه ایران در شماره روز دوسنبه ۳۰ شهریور خود همچنین به نقل از وزیر راه و ترابری ایران نوشته است که سه پروژه سرمایه‌گذاری خارجی برای نوسازی و بهسازی ایران‌ایر در دست اجراست.

وزیر راه ایران افزوده است که در مورد نوسازی ناوگان ایران ایر مذاکرات مفصلی انجام داده‌ایم تا این شرکت هواپیمایی به عنوان مادر صنعت حمل و نقل هوایی رشد کند.

آقای آخوندی علاوه بر این از تهیه یک بسته پیشنهادی ویژه برای خرید و واگذاری هواپیما خبر داده و گفته است که بر اساس این بسته پیشنهادی «شرکتی تأسیس می‌شود که هواپیما را به‌صورت اجاره یا اجاره به شرط تملیک از شرکت‌های خارجی می‌خرد و هواپیماهای نو را در اختیار شرکت‌های داخلی قرار می‌دهد».

او تأکید کرده که به این ترتیب شرکت‌های داخلی درگیر خرید هواپیما نخواهند شد و هواپیماها به شیوه اجاره و اجاره به شرط تملیک در اختیار شرکت‌های داخلی قرار خواهند گرفت.

اظهارات آقای آخوندی در مورد نحوه نوسازی ناوگان شرکت‌های هواپیمایی، در پاسخ به این پرسش روزنامه ایران عنوان شده بود که «هزینه بسیار بالای خرید هواپیما، از توان شرکت‌های داخلی خارج است».

در سال‌های اخیر فعالیت برخی از شرکت‌هایی هواپیمایی به دلیل عدم سوددهی و ناتوانی از تجهیز ناوگان متوقف یا محدود شده است.

پیشتر مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» در روز ۲۲ شهریور گفته بود که «در حال حاضر ۱۰ شرکت هواپیمایی ورشکسته داریم که به ما بدهی دارند، و اگر ایرلاینی مدعی است که نمی‌تواند خدمات دهد و سود ندارد، باید خدمات خود را متوقف کند».

این گفته‌ها البته با واکنش دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی روبه‌رو شد و او در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد که «ایرلاین‌هایی که در حال حاضر مجوز پرواز در عرصه مسافرتی را از سازمان هواپیمایی کشوری گرفتند، هرچند از نظر اقتصادی تحت فشار هستند، اما به هیچ عنوان ورشکسته به حساب نمی‌آیند».

مقصود اسعدی در این گفت‌وگو عنوان کرد که «صحبت از ایرلاین‌های ورشکسته مربوط به گذشته است.

وی اضافه کرد که «در طول سال‌های گذشته ۱۲ ایرلاین کشور بنا به دلایل مختلف نسبت به ادامه فعالیت علاقه‌ای نشان نداده و از ناوگان هوایی ایران کنار رفتند، و موضوع ایرلاین‌های ورشکسته، ارتباطی با شرکت‌های هواپیمایی که در حال حاضر فعال هستند ندارد».

XS
SM
MD
LG