لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

پرداخت سود حاصل از فروش بنزین به مرزنشینان


یک انبار قاچاق سوخت در سیستان/ سال ۱۳۹۲ یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که روزانه در حدود ۱۰ ميليون ليتر سوخت از مرزهای شرقی ايران به صورت قاچاق خارج می‌شود.
یک انبار قاچاق سوخت در سیستان/ سال ۱۳۹۲ یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که روزانه در حدود ۱۰ ميليون ليتر سوخت از مرزهای شرقی ايران به صورت قاچاق خارج می‌شود.

نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها از اختصاص سود حاصل از فروش بنزین به ۱۰ تا ۱۵ هزار خانواده مرزنشین این استان خبر داده است.

ایرج رستم‌زهی روز شنبه دوم مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده این طرح از چند ماه پیش آغاز و تاکنون «سه مرحله از این سود به حساب سرپرستان خانوارهای مرزنشین واریز شده است».

آقای رستم‌زهی افزوده براساس این طرح «مباشرین تعیین شده توسط دولت٬ بنزین را سر مرزها به قیمت مصوب جهانی به فروش رسانده و سود آن را به خانوارهایی که تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز زندگی می‌کنند» پرداخت می‌کنند.

وی افزوده با اجرای این طرح٬ فروش بنزین از سوی افرادی که خارج از شعاع ۲۰ کیلومتری مرز زندگی می‌کنند» دیگر «سودی ندارد».

عضو شورای شهر سراوان اضافه کرده «مسئولان استانی پیگیر هستند که شعاع تحت پوشش این طرح از شعاع ۲۰ کیلومتر مرز به ۵۰ کیلومتر مرز گسترش یابد».

این طرح آن‌طور که برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند در سال ۱۳۹۲ در دستور کار دولت قرار گرفت و به گفته این نماینده مجلس از چند ماه پیش اجرای آن آغاز شده است.

خبرگزاری فارس شهریور سال ۱۳۹۲ این طرح را «سؤال برانگیز» و «مشروعیت بخشی به خروج سرمایه‌‌های کشور» عنوان کرده بود.

این خبرگزاری نوشته بود براساس این طرح دولت ماهیانه بر اساس تعداد خانوارها میزان معینی سوخت با هدف عرضه در بازارچه‌های مرزی به متقاضیان در روستاهای مرزی واگذار می‌کند.

به نوشته این خبرگزاری٬ مردم مشمول این طرح نیز می‌توانند امور دریافت و فروش و حتی بازاریابی را به شرکت مباشر واگذار کنند.

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی٬ نماینده مجلس نهم نیز در توضیح این طرح گفته بود «در این طرح خانوارهای تا پنج نفره٬ هر ماه ۵۰۰ لیتر و بالاتر آن٬ ماهیانه یک هزار لیتر سوخت دریافت می‌کنند».

هاشمی نخل ابراهیمی افزوده بود «با اجرایی شدن این طرح معضل قاچاق فرآورده‌های نفتی از رونق می‌افتد و بسیاری از پیامدهای آن در منطقه از بین می‌رود».

مهدی ابویی، معاون امور پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ درباره این طرح گفته سود حاصله از فروش قانونی سوخت به حساب بانکی مرزنشینان واریز می‌شود و تنها ۵۰ درصد آن قابل برداشت است.

آقای ایوبی اضافه کرده «۵۰ درصد مابقی در حساب‌ باقی می‌ماند تا استاندار برای مردم با آن ۵۰ درصد شغل ایجاد کند».

این طرح علاوم بر استان‌ سیستان و بلوچستان قرار بود در سایر استان‌های مرزی نیز به اجرا گذاشته شود.

تلاش برای کاهش حجم قاچاق سوخت و ایجاد اشتغال و درآمد‌زایی برای خانواده‌های مرز‌نشین از مهم‌ترین اهداف این طرح اعلام شده است.

سال ۱۳۹۲ اسماعيل کوثری نماینده مجلس نهم گفته بود که روزانه در حدود ۱۰ ميليون ليتر سوخت از مرزهای شرقی ايران به صورت قاچاق خارج می‌شود.

XS
SM
MD
LG