لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

اوج‌گیری تراز تجارت خارجی ایران در تیرماه ۹۵


تراز تجارت غیرنفتی خارجی ایران در چهار ماهه اول سال جاری مثبت ۳ میلیارد و ۴۴۳ میلیون دلار شدهاست. این تراز در سه ماه نخست سال ۹۵، ۱.۵ میلیارد دلار بوده و در تیرماه افزایش چشمگیر نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش تفصیلی گمرک ایران که یکشنبه ۲۴ مرداد ماه در سایت رسمی این نهاد رسمی منتشر شده، نشان می دهد که ایران در چهار ماه سال مجموعاً ۱۲ میلیارد و ۸۶۵ میلیون دلار واردات داشته که نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از هفت درصد کاهش نشان می‌دهد.

ایران در این بازه زمانی، ۱۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون دلار نیز صادرات غیرنفتی داشته است که بیش از ۲۱ درصد افزایش نشان می دهد.

جزئیات آمارهایی که در این گزارش منتشر شده است، حاکی است که عمده رشد صادرات ایران به خاطر اوج گرفتن صادرات محصولات پتروشیمی بوده است.

ایران در این مدت حدود ۱۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تن صادرات محصولات پتروشیمی به ارزش ۶ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار داشته که نسبت به دور مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب بیش از ۶۵ درصد و ۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. به عبارتی، پتروشیمی سهمی ۴۱ درصدی در کل صادرات غیرنفتی ایران داشته است.

عمده اقلام صادراتی ایران همگی محصولات نفتی مانند میعانات گازی، گازهای نفتی و هیدروکربوری، پروپان، بوتان، روغن‌های سبک نفتی و غیره به ارزش بیش از ۶.۵ میلیارد دلار هستند. ایران این اقلام را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد.

در این میان، صادرات ایران عمدتاً به کشورهای چین، امارات، ترکیه، عراق و کره جنوبی بوده که تنها صادرات به چین و عراق کاهش نشان می‌دهد. صادرات ایران به دیگر کشورها نیز ۳۲ درصد رشد داشته است. در این میان، صادرات به کره جنوبی تقریبا ۲۵ برابر شده است.

اقلام عمده وارداتی ایران نیز عمدتاً محصولات کشاورزی بوده است که شامل برنج به ارزش ۴۷۵ ميليون دلار، ذرت دامی ۳۳۵ ميليون دلار، لوبيای سـويا ۳۱۵ ميليون دلار، كنجاله سويا۲۴۰ ميليون دلار و قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواری به ارزش ۲۲۷ ميليون دلار است.

ایران واردات از همه شرکای عمده تجاری خود را کاهش داده، اما خرید از دیگر کشورها را در مجموع حدود ۲۷ درصد افزایش داده است. عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران شامل چین، امارات، کره جنوبی، ترکیه و هند بوده است. این پنج کشور مجموعا سهمی ۶۰ درصدی در واردات ایران داشته‌اند.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران در چهار ماه اول سال بوده است. این کشور بزرگترین واردکننده نفت ایران نیز هست.

XS
SM
MD
LG