لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

ایران و آمریکا تغییر نام جبهه النصره را «تبلیغاتی» می‌دانند


ایران و آمریکا در یک موضع تقریباً مشترک تغییر نام گروه «جبهه النصره» سوریه به «جبهه فتح الشام» را «تبلیغاتی» خوانده و تأکید کرده‌اند که این گروه با وجود تغییر نام خود همچنان یک «گروه تروریستی» محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران تغییر نام این جبهه را تنها «بازی با کلمات» دانست که با هدف «خارج کردن این گروه از فهرست تروریسم» انجام شده است.

بهرام قاسمی روز جمعه، هشتم مرداد، تأکید کرد که «ماهیت تروریستی این گروه» با چنین اقدامی تغییر نمی‌کند.

آقای قاسمی از عربستان سعودی به عنوان «پدر و حامی اصلی القاعده، طالبان، داعش، النصره و گروه‌های تروریستی متعدد به ویژه در سوریه» نام برد و این گونه اقدامات را نشانه به گفته او «ورشکستگی سیاست طرفداران افراط در منطقه و در رأس آنها عربستان سعودی» دانست.

ابومحمد الجولانی، رهبر گروه «جبهه النصره»، سوریه روز پنجشنبه، هفتم مرداد، در فیلمی ویدئویی که در شبکه اورینت پخش شد، جدایی این گروه از القاعده و بازسازی تشکیلات آن را با نام جدید «جبهه فتح الشام» اعلام کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرده که ارزیابی‌ آمریکا از جبهه النصره با وجود خبرهای قطع ارتباط آن با القاعده تغییر نکرده است.

در همین زمینه جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفت که این گروه «همچنان به عنوان یک سازمان تروریستی» در نظر گرفته می‌شود و «مطمئناً دلیلی نمی‌بینیم که در اقدامات یا اهداف آنها تغییر ایجاد شده است».

او تأکید کرد که آمریکا گروه‌ها را با رفتارشان قضاوت می‌کند نه با نامی که بر خود می‌نهند.

در همین حال جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، نیز تغییر نام گروه جبهه النصره را یک حرکت «تبلیغاتی» خواند و افزود که جدا شدن این گروه از القاعده باید «در عمل دیده شود».

گروه جبهه النصره در ژانویه ۲۰۱۲، حدود ۱۰ ماه پس از آغاز اعتراض‌های ضددولتی در سوریه و سرکوب این اعتراض‌ها توسط نیروهای حامی بشار اسد، شکل گرفت.

با این حال بر خلاف گروه حکومت اسلامی که با آن دسته از مخالفان اسد که به آن ابراز وفاداری نکرده‌اند مقابله می‌کند، جبهه النصره در سال‌های گذشته با برخی از گروه‌های مخالف اسد همکاری داشته است.

رویترز در گزارش خود در این زمینه یادآوری کرده که اعلام جدایی «جبهه النصره» از القاعده می‌تواند راه را برای حمایت بیشتر برخی کشورهای عربی خلیج فارس از جمله قطر از این گروه هموار کند. این اقدام همچنین می‌تواند النصره را به دیگر گروه‌های مخالف بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نزدیک کند.

XS
SM
MD
LG