لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

یک نماینده مجلس: آمریکا قرار بود در قبال آزادی رضائیان ۲۰ زندانی را آزاد کند


جان کری وزیر خارجه آمریکا، در کنار جیسون رضائیان خبرنگار زندانی در ایران
جان کری وزیر خارجه آمریکا، در کنار جیسون رضائیان خبرنگار زندانی در ایران

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید، قرار بوده در قبال آزادی جیسیون رضائیان، خبرنگار واشینگتن‌پست، آمریکا ۲۰ ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کند اما «به تعهد خود پایبند نبوده است».

ابوالفضل حسین‌بیگی روز شنبه ۱۷ مهر، به خبرگزاری میزان گفت که اسامی افرادی که به گفته او، بنا بوده با آقای رضائیان معاوضه شوند، تا زمانی که آزاد نشدند «غیرقابل اعلام» است.

او اضافه کرد: «بدون شک اگر این اسامی اعلام شود با توجه به اینکه هنوز در زندان هستند فشار آمریکایی‌ها بر آنها افزایش پیدا می‌کند».

نماینده دامغان در مجلس تأکید کرد که «جاسوسی» جسیون رضائیان «برای موساد و سازمان‌های جاسوسی امریکا محرز شده بود» و او از ناحیه آمریکا «مأموریت‌های مختلفی» را در ایران انجام داده بود.

۲۶ دی‌ماه همزمان با اجرایی شدن برجام، جیسون رضاییان خبرنگار نشریه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکاییِ ایرانی‌‌تبار از زندان‌های ایران آزاد شدند، و در قبال آزادی این زندانیان دولت آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور، موافقت کرد.

پس از آن مشخص شد که همزمان با آزادی این چهار زندانی از زندان‌های ایران، آمریکا معادل ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد که بخشی از دارایی‌های مصادره شده ایران و مربوط به خریدهای تسلیحاتی ایران از آمریکا در زمان شاه بوده را با یک هواپیما به تهران فرستاده است.

این موضوع انتقاد جمهوریخواهان را به دنبال داشت و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به انتقادها اعلام کرد که ‌ به دنبال رأی دیوان بین‌المللی لاهه در خصوص دارایی مسدودشده ایران، وکلا و مشاوران حقوقی توصیه کرده‌اند این پول پرداخت شود و گرنه در آینده می‌بایست میلیارد‌ها دلار خسارت به ایران پرداخت شود.

پس از آن مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه دوم مهر، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن هرگونه پرداخت پول نقد به ایران ممنوع می‌شود و دولت این کشور ملزم شده است که کنگره را پیش از حل و فصل دعاوی مالی با ایران مطلع کند.

جیسون رضاییان و خانواده‌اش روز دوشنبه ۱۲ مهرماه در یک دادگاه فدرال آمریکا از دولت ایران شکایت کردند. آقای رضاییان گفته که گروگان جمهوری اسلامی بوده است و در طول ۱۸ ماه زندان، مورد آزار روحی و جسمی قرار گرفته بود.

در واکنش به این شکایت علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس، گفته است که شکایت مشابهی علیه آمریکا در دادگاه‌های ایران مطرح خواهد شد.

آقای بروجردی به موضوع شکایت و اتهاماتی که قرار است علیه آمریکا مطرح شود، اشاره‌ای نکرده است.

در همین حال تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حسین نقوی حسینی و کمال دهقانی فیروزآبادی در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، شکایت آقای رضائیان را «فاقد وجاهت قانونی» دانسته و اعلام کرده‌اند که «جاسوسی» این خبرنگار نشریه واشینگتن‌پست برای آمریکا «محرز» بوده اما او با «رأفت اسلامی» آزاد شده است.

علیرضا رحیمی نماینده تهران، نیز بدون اشاره به جزئیات هدف از این شکایت را بهره‌برداری به نفع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانسته است.

پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز پنج‌شنبه ۲۲ بهمن ۹۴، با اشاره به ماجرای تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفته بود که «رقبای جمهوری‌خواه دولت آمریکا پیام دادند که آنها را آزاد نکنید، اما ما بر اساس اراده خود عمل کردیم».

پیش از شکایت جیسیون رضائیان از ایران، امیر حکمتی اعلام کرده بود که از مقام‌های ایرانی به دلیل «شکنجه» شکایت کرده است.

XS
SM
MD
LG