لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

دو خواننده اسرائیلی-ایرانی برای دوستی میان مردم دو کشور می‌کوشند


ریتا (چپ) و لیراز
ریتا (چپ) و لیراز

یک خاله و خواهرزاده ایرانی‌تبار اسرائیلی با هدف دوستی میان مردم ایران و اسرائیل در سراسر جهان به فعالیت پرداخته‌اند. سخن از مشهورترین خاله و خواهرزاده شهروند اسرائیل، ریتا جهان‌فروز و لیراز چرخی است.

ریتا خواننده‌ای که از ۲۸ سال پیش روی صحنه‌های اسرائیل رفت، و تا به امروز جایگاه خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین ستاره‌های هنر در اسرائیل حفظ کرده، فعالیت خود را برای دوستی میان مردم زادگاهش با اسرائیل، کشوری که در ۴۶ سال گذشته در آن زندگی کرده، شدت بخشیده است.

همزمان، خواهرزاده اش لیراز چرخی، بعد از سال‌ها بازیگری در تلویزیون و سینمای اسرائیل و خوانندگی به عبری، به تازگی کارهای هنری خود را به فارسی معطوف کرده و ایرانیان جهان را به همکاری فرا خوانده است.

کریستین امانپور، برنامه‌ساز مشهور ایرانی‌تبار در شبکه سی.ان.ان، این روزها در جریان سفر ریتا به لندن از او برای حضور در یک مصاحبه تلویزیونی دعوت کرد و ریتا در این گفت‌وگو با معرفی شدن به عنوان خواننده‌ای با ریشه‌های قوی ایرانی‌اش، از زندگی خود و ارتباطش با ایرانیان و خانواده‌اش که هنوز رفتار ایرانی دارند، سخن گفت.

ریتا، زاده تهران، از خانواده‌ای یهودی با ریشه‌های اصفهانی، که اکنون ۵۴ ساله است، برای کریستین امانپور تعریف کرد که در هشت سالگی همراه با خانواده به اسرائیل مهاجرت کرد.

ریتا یادآور شد که با رسیدن به اسرائیل حتی در سن کم، متوجه تضادهای «شوکه‌آور» در رفتارهای مردم ایران و اسرائیل شد.

ریتا گفت یکی از این تضادها این بود که مردم ایران حرف دل خود را در چند لایه پنهان می کند و آن را با ظرافت بیان می‌کنند اما در اسرائیل مردم صریح و بی‌پرده و آن هم با صدای بلند حرف می‌زدند.

اما ریتا یادآور شد زمانی که بعد از خدمت در واحد موسیقی ارتش اسرائیل، نخستین ترانه‌های خود را ارائه کرد، با آغوش گرم مردم اسرائیل روبه‌رو شد و تا به امروز این اقبال بزرگ مردمی از او ادامه یافته است.

ریتا سال‌ها به عنوان خواننده برتر اسرائیل انتخاب شده است؛ او برای رهبران جهانی از جمله رؤسای جمهوری آمریکا در سفرهایشان به اسرائیل برنامه اجرا کرده و یکی از اوج کارهایش، اجرای برنامه هنری سه سال پیش در صحن سازمان ملل متحد در یک ویژه برنامه با ابتکار بان کی مون، دبیرکل پیشین سازمان ملل، بود.

ریتا در مصاحبه با سی.ان.ان تعریف کرد زمانی که پنج سال پیش از همسرش (خواننده‌ای مشهور در اسرائیل به نام رامی کلاینشتاین) جدا شد، به ریشه‌های ایرانی خود توجه بیشتری کرد و برای همین بود که آلبوم کاملی را به ترانه‌های فارسی اختصاص داد. در یکی از ترانه‌ها مادرش نیز او را همراهی کرده است.

ریتا در مصاحبه با سی.ان.ان گفت، میان مردم ایران و اسرائیل هیچ اختلاف و خصومتی وجود ندارد، و افزود، اگر کارها دست او بود خیلی زود این نزاع غیرضروری برطرف می‌شد.

ریتا تلاش‌هایی را که برای تجدید دوستی و نزدیک میان مردم اسرائیل و ایران در سال‌های اخیر در اسرائیل شکل گرفته، تشویق کرد و گفت با این تکاپوها آشنایی دارد و خود در این راستا فعالیت کرده است.

ریتا زمانی که با این درخواست گفت‌وگوی خانم امان‌پور روبه‌رو شد که در استودیوی سی.ان.ان در لندن ترانه‌ای اجرا کند، آهنگ مشهور عماد رام را به فارسی اجرا کرد؛ «در این دنیا».

ریتا پیشتر گفته بود آهنگ «در این دنیا» را مادرش زمانی که بستگان بسیاری از آنها از ایران رفته و آنها تنها مانده بودند، با غمی در کلام و نگاه می‌خواند، و از آنجا این ترانه در دل او نفوذ کرد.

لیراز چرخی، خواهر زاده ۳۸ ساله ریتا نیز که زاده اسرائیل است، در روزهای گذشته ایرانیان در سراسر جهان را دعوت کرده تا او را در تهیه ویدیو کلیپ تازه برای ترانه آمنه که به یاد آغاسی خوانده است، یاری کنند.

لیراز ایرانیان درون ایران را نیز به این همکاری دعوت کرده و گفته است اگر از دیده شدن چهره خود در کلیپ یک خواننده اسرائیلی نگرانی‌هایی دارند، در تهیه ویدیو کلیپ چهره آنها چهارخانه و تار خواهد شد.

او دو حرکت برای رقص را نیز نشان داده و از همگان خواسته این حرکات را در مشارکت خود در ویدیو کلیپ ترانه آمنه با او تکرار کنند.

لیراز در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل گفته است، زمانی که از چندی پیش، بیشتر به آمریکا می‌رفت و در لس‌آنجلس با ایرانیان بسیاری آشنا شد و از «هر جا صدای فارسی حرف زدن و موسیقی ایرانی می‌شنید» علاقه‌اش به ارتباطی قوی‌تر با ایرانیان افزایش یافت.

لیراز شماری از ترانه‌های مردمی فارسی مانند آمنه را بازخوانی و روی صحنه‌ها در آمریکا و اسرائیل اجرا می‌کند.

او از سن کم در صحنه‌های تلویزیونی و نمایش اسرائیل حضور داشته و بازیگر چند فیلم و سریال بوده اما چند سال پیش برای نخستین بار عشق خود را به خوانندگی نشان داد.

لیراز در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل گفت، خاله‌اش ریتا، چنان به هنرمندی بزرگ مبدل شده بود که تا سال‌ها از آگاه کردن خاله‌اش از علاقه خود به خواندن در هراس بود.

با وجود این، ریتا برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ همراه با لیراز برنامه هنری مشترک را اجرا کردند.

XS
SM
MD
LG