لینک‌های قابلیت دسترسی

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۸:۵۷ - ۷ دسامبر ۲۰۱۶
یک روز پس از آنکه وب‌سایت شبکه خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران، بدون ارائه توضیحاتی اقدام به حذف یک نظرسنجی اینترنتی در مورد شیوه مناسب در قبال تحریم‌ها کرد، خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبر مدعی شد که دلیل این اقدام «جلوگیری از هک و اخلال» در این نظرسنجی بوده است.
روایتی که با جمع‌بندی شبکه خبر از نتایج این نظرسنجی در تناقض است.

این نظرسنجی اینترنتی که در صفحه اصلی وب‌سایت شبکه خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران قرار داشت، از کاربران این سایت خواسته بود تا به این پرسش پاسخ دهند که «کدام شیوه را در قبال تحریم یکجانبه غرب بر ضد ایران ترجیح می‌دهید؟»
با این حال در روزی که محمود احمدی‌نژاد، ریس‌جمهوری ایران، بر ایستادگی در مقابل فشارها و «عبور مقتدرانه از تحریم‌ها» تاکید کرده بود، بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرخواهی اینترنتی شبکه خبر خواستار «چشم‌پوشی از غنی‌سازی در مقابل لغو تدریجی تحریم‌ها» شدند و تنها ۱۸ درصد از آنها از «مقاومت در برابر تحریم‌های یکجانبه برای حفظ حقوق هسته‌ای» ایران حمایت کردند.
همچنین در شرایطی که نمایندگان مجلس به دنبال طرحی برای بستن تنگه هرمز به تلافی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران هستند، تنها ۲۰ درصد از کاربران شبکه خبر نیز حامی «اقدام تلافی‌جویانه ایران در بستن تنگه هرمز» بودند.
این نظرسنجی در شامگاه روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد از وب‌سایت شبکه خبر حذف شد، و به دنبال آن روز چهارشنبه توضیحاتی به نقل از شبکه خبر در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که با روایت وب‌سایت شبکه خبر از این موضوع در تناقض است.
ایسنا به نقل از شبکه خبر نوشت که این نظرسنجی از ساعت ۸ صبح روز دوشنبه تا ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه ۱۳ تیر «به مدت ۲۸ ساعت» [۲۹ ساعت] روی وب‌سایت شبکه خبر قرار داشت و تا آن زمان ۲۴ درصد موافق چشم‌پوشی از غنی‌سازی، ۳۸ درصد موافق اقدام تلافی‌جویانه در بستن تنگه هرمز و ۳۸ درصد نیز خواهان مقاومت در برابر تحریم‌ها بوده‌اند.
در این گزارش ادعا شده که از «ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه به مدت هفت ساعت، نظرسنجی از طریق اکانت و مجاری خارج از کشور از جمله کشور انگلیس مورد حمله قرار گرفته و اعداد گزینه‌های ب و ج به طور مهندسی شده به گرینه الف انتقال یافته است» و به همین دلیل دست‌اندرکاران سایت شبکه خبر «برای جلوگیری از هک و اختلال بیشتر در نظرسنجی» اقدام به برداشتن اصل نظرسنجی از روی وب‌سایت کرده‌اند.
در گزارش ایسنا همچنین ادعا شده که شبکه خبر «در پی انجام عملیات روانی چند روز گذشته چند شبکه خارجی» اقدام به طراحی این نظرسنجی کرده است.
توضیح شبکه خبر: «نظرسنجی‌ای که انعکاس دیدگاه جمعیت انقلابی ایران نیست»
با وجود این شبکه خبر شامگاه دوشنبه و ساعتی پس از حذف نظرسنجی هسته‌ای از وب‌سایت خود جمع‌بندی نظرات را در قالب گزارشی منتشر کرد و با تأکید بر اینکه «بیش از ۶۰ درصد از کاربران خواهان چشم‌پوشی از غنی‌سازی در قبال لغو تدریجی تحریم‌ها» هستند، سعی در توجیه گرایش ۶۰ درصدی کاربران خود به این گزینه کرد.
این رسانه در گزارشی زیر عنوان «نتایج نظرسنجی شبکه خبر در مورد تحریم یکجانبه غرب» که در ساعت ۲۰:۰۸ شامگاه سه‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد در دو روزی که این نظرسنجی در دسترس کاربران بوده «بیش از دو هزار نفر» در آن شرکت کرده‌اند و در این میان ۶۰ درصد حامی چشم‌پوشی از غنی‌سازی هستند.
با این حال شبکه خبر منظور از «چشم‌پوشی از غنی‌سازی» را دست کشیدن از «غنی‌سازی ۲۰ درصدی» تفسیر کرده و در این زمینه گفته‌های مسئولان ایرانی از جمله محمود احمدی‌نژاد در مورد احتمال تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی در قبال لغو تحریم‌ها را نقل کرده است.
این شبکه خبری وابسته به تلویزیون دولتی ایران در ادامه توضیح خود، اصل نظرسنجی را زیر سؤال برده و یادآور شده است که «البته پیداست نظرسنجی‌ای که در آن فقط دو هزار نفر شرکت می‌کنند، چه جایگاهی از اعتبار دارد و به هیچ‌وجه نمی‌تواند نظر و دیدگاه کل جامعه یا حتی بخش اعظمی از جمعیت انقلابی ایران را منعکس سازد.»
XS
SM
MD
LG