لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

جهانگیری: سد گتوند از آلاینده‌های آب کارون است


پس از اختلاف نظر سازمان محیط زیست و وزارت نیرو درباره سد گتوند، معاون اول رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که این سد «یکی از عوامل آلاینده‌ » آب رودخانه کارون است و مشاورین این سد در انجام مطالعات «دقت و محاسبات لازم را انجام نداده اند».

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری، شامگاه دوشنبه ۲۳ شهریور، از دستگاه‌های مسئول خواست تا نتایج تحقیق مؤسسه‌ آب دانشگاه تهران درباره راه‌های رفع شوری آب سد گتوند را مطالعه و نظرات خود را ارائه کنند تا برای تصمیم‌گیری در اختیار شورای عالی آب قرار گیرد.

گفته‌های آقای جهانگیری در حالی است که پیشتر مسئولان وزارت نیرو تأکید داشتند، سد گتوند تأثیر منفی بر کیفیت آب کارون ندارد.

با این حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفظ محیط زیست،‌ در نیمه خرداد خبر داده بود که تخریب سد گتوند در انتظار تأیید نهایی و ارزیابی کامل زیست‌محیطی است.

سد گتوند علیا که بر روی رودخانه کارون ساخته شده است، بلندترین سد خاکی ایران است و دریاچه این سد نیز دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور پس از کرخه است.

احداث و آب‌گیری این سد، ‌به گفته برخی کارشناسان، معضلات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی متعددی را برای استان خوزستان به همراه داشته است.

کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان پیش از این گفته بود که احداث سد گتوند «باعث شور شدن آب» رودخانه کارون شده و تداوم این مسئله، سبب «نابودی کشاورزی منطقه» خواهد شد.

در همین رابطه اسماعیل کهرم،‌ کارشناس محیط زیست در تهران،‌ پیش از این به رادیو فردا گفته بود که «سد گتوند موجب شوری آب کارون شده است.»

مؤسسه آب دانشگاه تهران از اسفند ماه سال گذشته در قراردادی ماموریت یافته تا درباره راه های رفع شوری آب مخزن سد گتوند تحقیق کند.

این مؤسسه اعلام کرده که گزارش ارزیابی خود را در تیرماه تهیه کرده و این گزارش پس از تصویب ارائه خواهد شد.

شرکت سپاسد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازنده و شرکت مهاب قدس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس متعلق به آستان قدس رضوی است.

XS
SM
MD
LG