لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

کدخدایی: در مورد تعریف «رجل سیاسی» نیازی به مصوبه مجلس نداریم


سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شده، تعیین معیارهای «رجل سیاسی» بر عهده این شوراست و نیازی به مصوبه مجلس در این باره نیست.

عباسعلی کدخدایی روز شنبه ۲۹ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که شورای نگهبان «بحث‌های مقدماتی» را برای تعیین این معیارها انجام داده و قرار شده، بررسی این موضوع به مرکز تحقیقات این شورا و کارشناسان ارجاع شود.

به گفته آقای کدخدایی، مرکز تحقیقات شورای نگهبان، «روزانه جلسات مستمری» برای بررسی «معیارهای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن» دارد.

او همچنین گفت که نظرخواهی شورای نگهبان از مردم در این باره نیز «با استقبال خوبی مواجهه شده و هر روز دریافت‌کننده این نظرات هستیم».

رهبر جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۴ مهرماه، اصول ۱۸گانه موسوم به سیاست‌های کلی انتخابات، را به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کرد، که در آن خواستار تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص «رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن» نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان شده است.

شورای نگهبان در هفته‌های گذشته از صاحب‌نظران و مردم دعوت کرده که نظرات خود را درباره «رجل سیاسی‌- مذهبی» را اعلام کنند.

در روزهای گذشته برخی از شخصیت‌های سیاسی اعلام کرده‌اند که زنان نیز می‌توانند «رجل سیاسی» محسوب شده و در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند.

از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با شماره روز دوشنبه ۲۴ آبان، روزنامه «آرمان» اعلام کرده بود که شرط «رجل سیاسی می‌تواند شامل زنان هم بشود».

او گفته بود: «وقتی که قانون اساسی را در شورای انقلاب آماده می‌کردیم، به همین دلیل این را مبهم گذاشتیم. چون شرایط ایجاب نمی‌کرد که رئیس‌جمهور زن باشد و نمی‌خواستیم نفی کنیم».

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، نیز گفته که در پی نظر خواهی شورای نگهبان، کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی این نهاد مفهوم «رجل سیاسی» را بررسی خواهد کرد.

بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران رئيس‌جمهور بايد از «رجال مذهبی و سياسی» انتخابات شود. اما همواره در چند دهه اخیر به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این بحث مطرح می‌شده که آیا این ویژگی بر زنان هم قابل انطباق است؟

در ۱۱ دوره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، شورای نگهبان تا کنون هیچ زنی را به عنوان نامزد نهایی این انتخابات تأیید صلاحیت نکرده است.

XS
SM
MD
LG