لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

شرط کارگزاران برای پشتیبانی از روحانی؛ «حمایت رهبر از دولت جلب شود»


حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرده که این حزب برای پیشتیبانی از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده سه شرط دارد، که از جمله این شرایط جلب حمایت رهبر جمهوری اسلامی از دولت است.

آقای مرعشی، روز یکشنبه ۲۴ بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، به شروط کارگزارن برای حمایت از روحانی اشاره کرده و افزوده است: «ما [در شرایطی] از آقای روحانی حمایت می‌کنیم که حمایت رهبری را برای دولتش جلب کند و بهترین‌های کشور را هم به کار بگیرد. ما این شروط را گذاشتیم».

شرط دیگری که آقای مرعشی از آن یاد کرده «هماهنگی قوا برای یک هدف مشترک در جهت خدمت به مردم» است.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در این گفت‌وگو درباره احتمال حضور یک کاندیدای اصلاح‌طلب در کنار حسن روحانی نیز گفته است که «تک‌برگ بازی نخواهیم کرد».

او اشاره‌ای به نام نامزدهای احتمالی نکرد و افزود که «این از محرمانه‌های کار ماست» اما «به هر حال ما حتماً از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی رو دست نخواهیم خورد».

آقای مرعشی در عین حال اعلام کرده که در صورت نامزدی حسن روحانی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نامزد نخواهند شد.

پیشتر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تأکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

در همین حال محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید در مجلس، روز یکشنبه ۱۷ بهمن، گفته بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، به صورت«یکپارچه» از حسن روحانی حمایت خواهند کرد اما در عین حال باید «جانب احتیاط» را هم رعایت کنند.

او در عین حال «از مرتفع شدن مشکل رد صلاحیت» حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «با هدایت مقامات عالی‌رتبه نظام» خبر داده و تأکید کرده بود که هدف جنگ روانی علیه رئیس‌جمهور، منصرف شدن او از کاندیداتوری در انتخابات است.

عباسعلی کدخدایی سخنگو و نجات‌الله ابراهیمیان، عضو شورای نگهبان در دی ماه تأکید کرده بودند که از نظر حقوقی فرقی میان رئیس‌جمهور و دیگران نیست، و ممکن است صلاحیت رئیس‌جمهور هم رد شود.

برخی از اصلاح‌طلبان از جمله فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، هدف از مطرح شدن بحث رد صلاحیت حسن روحانی را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانسته‌اند.

حسن روحانی روز ۲۸ دی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود از دادن پاسخ صریح به پرسشی درباره احتمال رد صلاحیتش خودداری کرده و گفته بود که «ما را با شورای نگهبان دعوا نیاندازید».

پیش از این محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد و برخی دیگر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فقط حسن روحانی است.

در همین حال رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، در مصاحبه با شماره روز شنبه روزنامه اعتماد گفت که جريان اصلاحات از حسن روحانی حمايت خواهد كرد و او «به احتمال بسيار بالا» با رأيی «به مراتب بالاتر» از سال ٩٢ پیروز خواهد شد.

آقای منتجب‌نیا همچنین پیش‌بینی کرد که «به احتمال زیاد» اصولگرایان نمی‌توانند یک نامزد مشترک برای انتخابات ریاست جمهوری آینده معرفی کنند.

در این زمینه حسین مرعشی نیز به خبرگزاری تسنیم گفته است که در جریان اصولگرا «انسجام کافی وجود ندارد».

او با اشاره به حضور نداشتن چهره‌هایی چون علی‌اکبر ناطق نوری و علی لاریجانی در «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی»، یادآور شده که این گروه همه اصولگرایان را در بر نمی‌گیرد.

گروه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و حزب مؤتلفه اسلامی مصطفی میرسلیم وزیر ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است.

روز پنجم دی نیز یک گروه جدید اصولگرا با نام «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام موجودیت کرد که محمدحسین رحیمیان نماینده سابق رهبر جمهوری اسلامی در بنیاد شهید، رئیس هیئت مؤسس این گروه است و مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی و حمیدرضا حاجی بابایی، چهره‌های اصولگرا، از جمله دیگر اعضای این گروه هستند.

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی درباره حمایت این گروه از مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت در دولت محمود احمدی‌نژاد، مطرح شده بود، اما او نامزدیش در انتخابات را تکذیب کرد.

برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

محمدرضا باهنر، احمد توکلی و عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آینده ندارد. محمدباقر قالیباف نیز نامزد شدن خود را به معرفی نامزد واحد از سوی اصولگرایان مشروط کرده است.

غلامعلی حداد عادل در این باره اظهار نظر نکرده و سعید جلیلی نیز نامزدی خود در این انتخابات را تأیید یا تکذیب نکرده است.

در هفته‌های گذشته نیز گزارش‌هایی درباره نامزدی مهرداد بذرپاش نماینده مجلس نهم، و از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد مطرح شده و برخی رسانه‌های محافظه‌کار نوشته بودند که آقای احمدی‌نژاد از نامزدی وی حمایت خواهد کرد.

با این حال آقای احمدی‌نژاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده که در انتخابات آینده ریاست جمهوری از «فرد یا جناح و حزب و گروهی» حمایت نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG