لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۸

کریمی قدوسی: شخص رئیس‌جمهور اعتقادی به مبارزه با قاچاق ندارد


جواد کریمی قدوسی
جواد کریمی قدوسی

جواد کریمی قدوسی٬ نماینده تندروی منتقد دولت می‌گوید قاچاقچیان نه تنها در گمرگ٬ بلکه در مجلس و سایر نهادها نیز «نفوذ» دارند و شخص رئیس‌جمهور اعتقادی به مبارزه با قاچاق ندارد و در این زمینه «کم‌کاری» می‌کند.

گزارش بولتن نیوز در روز جمعه چهارم فروردین حاکی است که آقای کریمی‌ قدوسی این اظهارات را در گفت‌و‌گوی اختصاصی در ارتباط با سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی در مشهد بیان کرده که خواستار «مبارزه جدی» با پدیده قاچاق در ایران شده بود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این نماینده تندرو و منتقد دولت، با اشاره به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای گفته است که به نظر وی٬ «گمرک مرکز ثقل» این سخنان است.

او خواستار برکناری مسعود کرباسیان٬ رئیس‌ کل گمرک، شده و با متهم کردن حسن روحانی را به «کم‌کاری» در زمینه مبارزه با قاچاق، گفته است که رئیس‌جمهور «انگیزه‌ای برای مقابله با قاچاق ندارد».

او اضافه کرده که رئیس‌‌جمهور «یک جمله علیه قاچاق کالا حرف نزده و این نشان می‌دهد که شخص وی اعتقادی برای مقابله با قاچاق ندارد»، و مدعی شده دلیل انتقاد رهبر جمهوری اسلامی در مورد مبارزه با قاچاق همین موضوع است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ حجم بالای واردات و قاچاق در ایران را با «مدیریت ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی و بی‌تحرکی مسئولین» مرتبط دانسته است.

آقای کریمی قدوسی همچنین از آنچه «نفوذ» زیاد باندهای قاچاق در کشور سخن گفته و افزوده که «این نفوذ آن‌ها نه‌تنها در گمرک، بلکه در مجلس و دیگر نهادها هم قابل‌ مشاهده است».

به گفته او «این قاچاقچیان و باندهای قاچاق خیلی سفارش می‌شوند و به همین دلیل آزادانه فعالیت می‌کنند». موضوعی که آقای کریمی قدوسی توضیح بیشتری در مورد آن نداده است.

این نماینده مجلس با این حال از مردم خواسته «تصمیم انقلابی بگیرند» و در انتخابات ریاست جمهوری آینده به حسن روحانی رأی ندهند.

او اضافه کرده «اگر مدیران متدین، انقلابی و کارآمد انتخاب شوند، مشکلات کشور از جمله قاچاق حل خواهد شد؛ اما اگر باز به روحانی رأی دهند نه‌تنها این مشکلات حل نمی‌شود بلکه چند برابر می‌شود».

این اظهارات در حالی بیان شده که علی طیب‌نیا٬ وزیر و اقتصاد دارایی در بهمن‌ ماه سال ۹۵ اعلام کرد که بخش «عمده قاچاق یعنی بیش از ۷۰ درصد آن» از مبادی غیر رسمی و بدون نظارت گمرگ انجام می‌شود.

وزیر اقتصاد که به نمایندگان درباره ورود کالای قاچاق به توضیح می‌داد، گفت که گمرک تنها به کالاهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شود نظارت دارد.

حسن روحانی نیز در سال ۹۴ بدون نام بردن از نهاد یا سازمان خاصی گفته بود که «دستگاه فاسدی... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران هم تیرماه سال ۹۰ به طور تلویحی سپاه پاسداران را «برادران قاچاقچی» خوانده بود.

XS
SM
MD
LG