لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

رهبر جمهوری اسلامی: با حرف‌های بی‌ربط از میدان به در نمی‌رویم


رهبر جمهوری اسلامی، حمله آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را «اشتباه و خطایی راهبردی» خواند و درباره تکرار این اقدام در کشورهای دیگر گفت که جمهوری اسلامی نشان داده «با اینگونه حرف‌های بی‌ربط و کارهای غلط، از میدان به‌در نمی‌رود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز یکشنبه ۲۰ فروردین، در دیدار با فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه را «اشتباه و خطایی راهبردی» خواند و گفت که مقامات این کشور «در حال تکرار خطای گذشتگان خود هستند».

او با اشاره به برخی تحلیل‌ها مبنی بر انجام این حمله با هدف امکان‌پذیر نشان دادن آن در نقاط دیگر دنیا، افزود: «آمریکایی‌ها در نقاط دیگر دنیا نیز این کارها را کرده‌اند اما مسئله این است که آنها جرئت انجام چنین کاری را در کجا خواهند داشت؟».

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد: «جمهوری اسلامی نشان داده که با اینگونه حرف‌های بی‌ربط و کارهای غلط، از میدان به‌در نمی‌رود و... در مقابل تهدیدها و تشرها عقب نمی‌نشینند؛ زیرا اگر بنا بر عقب‌نشینی بود، امروز کشور دچار درماندگی و ورشکستگی روحی و تمدنی شده بود».

دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی نیز در روزهای گذشته ضمن ابراز تردید دربارهٔ استفاده بشار اسد از تسلیحات شیمیایی، تأکید کرده اند که حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه باعث «تقویت گروه‌های تروریستی» در سوریه خواهد شد.

در همین حال حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، تأکید کرد که ایران همچنان در کنار سوریه خواهد ماند.

دبیران شورای عالی امنیت ملی و رؤسای ستادکل نیروهای مسلح ایران و روسیه نیز روز شنبه در گفت‌وگوهای تلفنی حمله آمریکا را عامل «اخلال در روند مقابله با تروریسم» ارزیابی کردند.

در مقابل نیکی هیلی، نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل، در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است تا زمانی که بشار اسد در سوریه در رأس قدرت است، پیدا کردن راه حل سیاسی برای این کشور «ممکن نخواهد بود».

او تأکید کرده که «باید داعش را در هم کوبید و به نفوذ ایران خاتمه داد».

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او پیش از این آمریکا و کشورهای غربی از جمله بریتانیا را متهم کرده‌اند که گروه حکومت اسلامی را برای مقابله با جمهوری اسلامی «به وجود آورده اند».

آقای خامنه‌ای روز یکشنبه نیز ضمن تکرار این اتهام که مقام‌های دولت سابق آمریکا گروه حکومت اسلامی را «به وجود آوردند یا به آن کمک کردند»، افزود که مسئولان کنونی این کشور نیز «در حال تقویت داعش یا گروهی نظیر آن هستند».

رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد که خطر این گروه‌ها «در آینده گریبان آمریکایی‌ها را خواهد گرفت».

او اضافه کرد: «اروپا امروز به خاطر غلطی که در تقویت تکفیری‌ها انجام داد، گرفتار است و مردم در خانه و خیابان امنیت ندارند و آمریکا نیز در حال تکرار همان غلط است».

در پی حمله شیمیایی به خان‌شیخون در استان ادلب سوریه، ارتش آمریکا بامداد روز جمعه، ۱۸ فروردین، ۵۹ موشک کروز به سوی پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه پرتاب کرد که در جریان آن، ۹ فروند هواپیمای ارتش سوریه نابود شد و شش نظامی کشته شدند.

دولت سوریه، مسئولیت حمله شیمیایی به خان‌شیخون را رد کرده، ولی ایالات متحده چنین اظهاراتی را نپذیرفته و گفته پایگاهی که هدف قرار داده، همان جایی است که حمله یا حملات شیمیایی از آن صورت گرفته است.

آمریکا همچنین احتمال اقدامات بیشتر علیه حکومت بشار اسد را رد نکرده است.

XS
SM
MD
LG