لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

رهبر ایران: عراق و شام مقدمه‌ای بود تا ایران را زمین‌گیر کنند


رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر کشورهای غربی را به ایجاد گروه حکومت اسلامی (داعش) برای «مقابله» جمهوری اسلامی متهم کرد و گفت که «عراق و شام مقدمه بود تا ایران را زمین‌گیر کنند اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همان‌جا زمین‌گیر کرد».

به گزارش وب‌سایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، او روز شنبه پنجم تیر، «طراحی گروه‌های تروریستی تکفیری» همچون داعش را نمونه‌ای از «شیوه‌های خشن برای مقابله» با جمهوری اسلامی دانست.

وی اضافه کرد: «آنها داعش را برای شکست جمهوری اسلامی ساختند؛ عراق و شام مقدمه بود تا ایران را زمین‌گیر کنند اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همان‌جا زمین‌گیر کرد».

آقای خامنه‌ای پیش از این بارها کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا را متهم کرده که گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش را برای مقابله با قدرت ایران به وجود آورده‌اند.

ایران همچنین بارها عربستان سعودی و ترکیه را به حمایت از گروه موسوم به «حکومت اسلامی» متهم کرده و ائتلاف مبارزه با این گروه به رهبری آمریکا و مشارکت برخی کشورهای منطقه را «دروغین» خوانده است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود دفاع از «حریم اهل بیت» را «دفاع از جامعه و شهرهای ایران» خواند.

او اضافه کرد: «این موضوع از ماجراهای عجیب و شگفتی‌های تاریخ است که جوانانی از ایران و کشورهای دیگر با ایمان و انگیزه قوی از همسر جوان و کودک خردسال و زندگی راحت خود می‌گذرند و در یک کشور غریب، در راه خدا مجاهدت می‌کنند و در این مسیر به شهادت می‌رسند».

مقام‌های دولتی و نظامی جمهوری اسلامی پیش از این بارها یکی از دلایل حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه و عراق را «دفاع از امنیت ایران» اعلام کرده‌اند.

از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز شنبه چهارم اردیبهشت، در مصاحبه با تلویزیون المیادین لبنان مدعی شده بود «اگر ایران در سوریه و عراق با تروریست ها مقابله نمی‌کرد، باید در استان‌های غرب کشور با آنها مبارزه می‌کرد».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز مهر ماه سال گذشته تأکید کرده بود که در شرایط کنون امنیت ایران در مرزهای کشور محدود نمی‌شود و «برای حفظ امنیت ایران باید در سوریه حضور داشت».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز در دی ماه ۹۳ در مراسم تشییع پیکر حمید تقوی، فرمانده کشته شده سپاه پاسداران در عراق، گفته بود که «اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند، ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم».

«موضوع بحرین موضوع شیعه و سنی نیست»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است که در بحرین «موضوع، شیعه و سنی نیست بلکه اصل ماجرا حاکمیت جائرانه یک اقلیت مستکبر خودخواه بر یک اکثریت گسترده است».

آقای خامنه‌ای «تعرض» حکومت بحرین به شیخ عیسی قاسم، روحانی سرشناس شیعه، را نشانه‌ «بلاهت» حکومت این کشور دانسته است.

او تأکید کرده که شیخ عیسی قاسم مخالفان حکومت را از «حرکات تند و مسلحانه منع می‌کرد» و «تعرض به او» به معنای برداشتن مانع از مقابل «جوانان حماسی و پرشور بحرین» برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است.

دولت بحرین شیخ عیسی قاسم را به «تشویق فرقه‌گرایی و خشونت» متهم کرده و از او سلب تابعیت کرده‌ است.

این اقدام علاوه در بحرین واکنش‌هایی را هم در ایران به دنبال داشته و از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در اقدامی کم‌سابقه با صدور بیانیه‌ای شدیدالحن به حکومت بحرین نسبت به تبعات سلب تابعیت رهبر شیعیان این کشور هشدار داده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز وضعیت سیاسی بحرین را «تأسف‌بار و خطرناک» توصیف کرده است.

آمریکا و فرانسه نیز از خبر سلب تابعیت از رهبر شیعیان بحرینی ابراز نگرانی‌ کرده‌اند.

سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر بحرین، ابراز تاسف کرده که دولت بحرین به جای گوش دادن به کمیسیون مستقل تحقیق که توسط خود حکومت در سال ۲۰۱۱ تعیین شده بود، راه تحدید آزادی‌های سیاسی و مدنی را در پیش گرفته است.

XS
SM
MD
LG