لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

خامنه‌ای: تنها عامل رفع تهدید نظامی، ایجاد ترس و رعب در دشمن است


در حالی که حسن روحانی بارها تأکید کرده که توافق اتمی «سایه جنگ را از سر ایران دور کرده»، رهبر ایران می‌گوید چنین سخنانی «صحیح نیست» و «تنها» عامل رفع تهدید نظامی، «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز یکشنبه ۲۸ شهریور، در جمع فرماندهان سپاه پاسداران همچنین سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر پیشرفت کشورهایی نظیر ژاپن و آلمان پس از جمع‌آوری سازمان‌های نظامی‌شان را «حرف غلطی» خواند.

آقای خامنه‌ای از جمله وظایف سپاه پاسداران را «تأمین امنیت داخلی و خارجی» خواند و تأکید کرد که اگر «در خارج از مرزها جلوی دشمن گرفته نشود، امنیت داخلی هم از بین خواهد رفت».

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این نیز کشورهای غربی را به ایجاد گروه حکومت اسلامی (داعش) برای «مقابله» جمهوری اسلامی متهم کرده و گفته بود که «عراق و شام مقدمه بود تا ایران را زمین‌گیر کنند اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همان‌جا زمین‌گیر کرد».

در همین حال مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این بارها یکی از دلایل حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه و عراق را «دفاع از امنیت ایران» اعلام کرده‌اند.

از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز شنبه چهارم اردیبهشت، در مصاحبه با تلویزیون المیادین لبنان مدعی شده بود «اگر ایران در سوریه و عراق با تروریست‌ها مقابله نمی‌کرد، باید در استان‌های غرب کشور با آنها مبارزه می‌کرد».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: «گاهی اوقات سخنانی از جانب برخی مسئولان مطرح شده مبنی بر اینکه رفع تهدید نظامی و جنگ به دلیل فلان اقدام بوده است، در حالی که این سخنان صحیح نیست».

آقای خامنه‌ای تأکید کرد که «تنها عامل» رفع تهدید نظامی علیه جمهوری اسلامی «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن بوده و خواهد بود».

حسن روحانی و مقامات دولت او بارها تأکید کرده‌اند که توافق اتمی وین «سایه جنگ» را از سر ایران دور کرده است.

واکنش به سخنان هاشمی رفسنجانی

رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه همچنین با اشاره به اظهارنظرها مبنی بر پیشرفت برخی کشورها بعد از محرومیت از داشتن نیروی نظامی افزود: «باور این سخنان از کسانی که به آنها نسبت داده شده، بسیار سخت است، اما اگر چنین سخنانی واقعاً بیان شده باشد، حرف غلطی است».

او اضافه کرد: «هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی گذارد، بنابراین باید قدرت دفاعی کشور را روز به روز استحکام بخشید».

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز ۱۳ شهریور با اشاره به «اقتصاد مستحکم» آلمان و ژاپن گفته بود که این کشورها بعد از جنگ جهانی دوم و محروم شدن از داشتن نیروی نظامی، پول‌هایشان را در کارهای علمی و تولیدی و «اقتصاد دانش بنیان» سرمایه‌گذاری کردند و «دیگر آسیب‌پذیر هم نیستند».

آقای هاشمی رفسنجانی تأکید کرده بود که «این راه در ایران هم باز شده است».

این سخنان آقای هاشمی رفسنجانی واکنش شدید برخی از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای و فرماندهان نظامی از جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، را به دنبال داشت.

«مذاکره با امریکا زمینه‌ساز نفوذ آشکار و پنهان»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود همچنین از «بی‌اعتمادی مطلق» به آمریکا به عنوان «یکی از عناصر قدرت نرم» جمهوری اسلامی نام برد و آن را نتیجه «عقلانیت ناشی از فکر و عمق و تجربه» دانست.

او اضافه کرد: «متأسفانه برخی‌ها حاضر نیستند این بی‌اعتمادی را قبول کنند و اگرچه به زبان می‌گویند آمریکا دشمن است اما احساس واقعی بی‌اعتمادی به آمریکا، در آنها وجود ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ۱۱ مرداد نیز توافق اتمی وین را «یک تجربه بی‌نتیجه» از مذاکره با آمریکا خوانده و تأکید کرده بود که «مشکلات و چالش‌های منطقه‌ای» دو کشور با مذاکره قابل حل نیست.

ساعاتی پیش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «بی‌نتیجه» بودن توافق اتمی وین، رئیس‌جمهور ایران گفته بود که «تحریم برای ما عزت نداشت اما اولین چیزی که برجام برای ما آورد عزت بود».

پیش از این نیز مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزرات کشور در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، در نامه‌ای سرگشاده از زندان، از این رویکرد آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکانش انتقاد کرده و نوشته بود که انتظار می‌رود رهبر جمهوری اسلامی «جانب اکثریت ملت را بگیرد».

مقام‌های آمریکایی نیز با رد ادعای مقامات جمهوری اسلامی درباره عمل نکردن طرف غربی به تعهداتش می‌گویند که حتی «فراتر از تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند.

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای روز یکشنبه با تکرار سخنان پیشین خود، هدف از درخواست آمریکا برای مذاکره درباره مسائل منطقه را «جلوگیری از حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه به عنوان عامل اصلی ناکامی‌های آمریکا» دانست.

او تاکید کرد که مذاکره با آمریکا درباره مسائل منطقه «نه تنها فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد و این موضوع، با استدلال به مسئولان سطوح بالای کشور گفته شده و آنان نیز پاسخی در رد آن نداشتند».

رهبر جمهوری اسلامی پیش از این بارها اعلام کرده که درخواست مقامات آمریکا برای همکاری در موضوعات منطقه‌ای را رد کرده است.

او از جمله صبح دوشنبه، ۲۴ شهریور ۹۳ و هنگام مرخص شدن از بیمارستان گفته بود: «همان روزهای اولی که مسئله داعش در عراق پیش آمد آمریکایی‌ها به‌وسیله سفیرشان در عراق درخواست کردند که درباره داعش همکاری کنیم، من مخالفت کردم چون اینها دست‌شان آلوده است».

با این حال پس از توافق اتمی وین، ایران برای اولین بار برای شرکت نشست حل بحران سوریه دعوت شد.

در همین حال خبرگزاری فارس روز پنجشنبه ۲۵ شهریور، در گزارشی اعلام کرده بود که «به تازگی دولت عمان با تحویل یادداشتی به سفارت جمهوری اسلامی در مسقط پیام محرمانه آمریکا را منتقل کرده که واشنگتن در آن خواستار مذاکره با ایران بر سر یمن شده است».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما روز شنبه این گزارش را تکذیب کرد.

XS
SM
MD
LG