لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۴

دادستانی کوسوو خواستار اخراج یک ایرانی متهم به پولشویی از کشور شد


تصویر منتشر شده در وب‌سایت جامعه المصطفی از آغاز سال تحصیلی در مرکز وابسته به این جامعه در کوسوو
تصویر منتشر شده در وب‌سایت جامعه المصطفی از آغاز سال تحصیلی در مرکز وابسته به این جامعه در کوسوو

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از پریشتینا، اعلام کرد که دادستان‌های کوسوو خواستار اخراج یک شهروند ایرانی از این کشور به دلیل اتهام‌های مرتبط با پول‌شویی و تأمین مالی فعالیت‌های تروریستی شده‌اند.

این خبرگزاری روز دوشنبه چهارم مرداد نوشت که دفتر دادستانی ویژه پریشتینا، اعلام کرده است که شهروندی که درخواست اخراج او صادر شده، رهبر یک گروه شیعی کوچک در کوسوو، موسوم به قرآن است.

در این اطلاعیه این شهروند ایرانی با حروف اول نامش (ح.آ.ب) مشخص شده و به نام کامل او اشاره نشده است.

این اطلاعیه می‌افزاید که این شهروند ایرانی، منابع و محل خرج صدها هزار یورو را که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ هزینه شده، افشا نکرده است. علاوه بر این میزان برداشت شده توسط او از حساب بانکی، بسیار بیش از مبلغ کمک‌های دریافتی بود و این شهروند ایرانی در مورد خاستگاه این کمک‌ها نیز دروغ گفته است.

این گزارش می‌افزاید که بر پایه تحقیقات، مقام‌های مسئول در کوسوو فعالیت پنج سازمان اسلامی در این کشور را معلق کرده‌اند، گرچه اطلاعیه دادستان ویژه جزئیات بیشتری را در مورد دلیل این اقدام تشریح نکرده است.

پیش از این نیز رسانه‌های کوسوو از اقدام پلیس در ارتباط با سازمان‌های غیردولتی مرتبط با ایران در این کشور گزارش‌هایی منتشر کرده بودند.

از جمله در تیرماه سال گذشته، روزنامه اکسپرس، چاپ پریشتینا، در گزارشی به فعالیت‌های مظنون به پول‌شویی در پنج مؤسسه غیردولتی شیعی در کوسوو پرداخته بود و از حسن آذری به عنوان چهره ایرانی در پشت پرده این مؤسسات نام برده بود.

پنج مؤسسه‌ای که در گزارش اکسپرش به آنها اشاره شده بود، عبارتند از سه مؤسسه «نسا»، «برق عدالت»، و «ابن سینا» در پریشتینا، و دو مؤسسه «قرآن» و «اهل بیت» در پریزرن.

[حجت‌الاسلام] حسن آذری که از او به عنوان چهره پشت پرده این مؤسسه‌ها نام برده شده، و به نظر می‌رسد همان شهروند ایرانی مورد اشاره دادستانی است، از سال‌ها پیش به عنوان نماینده جامعه المصطفی در کوسوو فعالیت کرده است.

جامعه المصطفی، نهادی آموزشی و پژوهشی در شهر قم است که به آموزش طلاب غیر ایرانی می‌پردازد و بر اساس آخرین آمارها حدود سی هزار طلبه خارجی در آن تحصیل می‌کنند.

هدایت این مؤسسه آموزشی را آیت‌الله علیرضا اعرافی برعهده دارد که در تیرماه امسال با حفظ سمت به عنوان رئیس حوزه علمیه قم، و رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزیده شد. او با حکم آیت الله خامنه‌ای، از سال ۱۳۷۱ امام جمعه میبد، و پس از آن از زمستان ۱۳۹۳ یکی از امامان جمعه قم شد.

علیرضا اعرافی همچنین با حکم رهبر ایران از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

عکس یادگاری با احمدی‌نژاد

از نکات دیگری که رسانه‌های کوسوو در سال گذشته در مورد فعالیت‌های مؤسسه قرآن در کوسوو منتشر کرده‌اند، این است که زنی به نام اقبال حدوتی بریشا، که مؤسس مؤسسه قرآن است. رسانه‌های کوسوو مدعی شدند که او و همسرش اصلان بریشا، که در خرید و فروش ملک فعالیت دارد، پیوندهایی با ایران دارند و اتباع کوسوو را برای نبرد در راه منافع ایران آموزش داده‌اند.

این رسانه‌های نوشته‌اند که زهرا، دختر این دو تن، در سال‌های گذشته به ایران سفر کرده، و در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی وابسته ایران، دلیل این سفر را کمک به مبارزه با آمریکا و اسرائیل عنوان کرده است.

نکته دیگری که در رسانه‌های کوسوو در مورد این خانواده و فعالیت‌هاشان منتشر شده، عکسی است که اقبال حدوتی، با محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در فیس‌بوک خود منتشر کرده است.

اقبال حدوتی، با روسری سبزرنگ در سمت چپ محمود احمدی‌نژاد
اقبال حدوتی، با روسری سبزرنگ در سمت چپ محمود احمدی‌نژاد

مؤسسه قرآن در سال ۲۰۰۲ تأسیس شده و پس از یک سال گردش مالی‌اش بالغ بر ۱۰۰ هزار یورو بوده است.

«ابن سینا» مؤسسه دیگری که پلیس سال گذشته در ارتباط با پول‌شویی در مورد آن تحقیق کرده، خود را «مؤسسه‌ای آموزشی پژوهشی» معرفی می‌کند که با هدف مطالعه «فرهنگ و تمدن اسلامی»، به‌ویژه «ایران‌شناسی و ادبیات فارسی» تأسیس شده است.

در عین حال رسانه‌های کوسوو یادآور شده‌اند که این مؤسسه‌ها، مخالف مؤسسه‌های مرتبط با داعش در کوسوو هستند.

XS
SM
MD
LG