لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

لاریجانی: طرح اجرای برجام با کلان نظام هماهنگ شده بود


با وجود انتقاد برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از تصویب طرح اجرای توافق اتمی وین در مجلس، رئیس مجلس پرونده اتمی ایران را «پرونده رهبر» جمهوری اسلامی خواند و گفت که این طرح «با کلان کشور و نظام هماهنگ شده بود».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی لاریجانی روز یکشنبه ۲۶ مهر، در پاسخ به اعتراض یکی از شرکت‌کنندگان در همایش «امر به معروف و نهی از منکر» تأکید کرد که چهار قانون پیشین مجلس درباره پرونده اتمی ایران و همچنین طرح اجرای توافق اتمی وین «با کلان کشور و نظام هماهنگ شده بود».

طرح اجرای برجام؛ طرحی که با «کلان نظام» هماهنگ شده بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:51 0:00
لینک مستقیم

آقای لاریجانی گفت: «من در رسیدگی به پرونده هسته‌ای دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است».

لاریجانی: طرح برجام با کلان نظام هماهنگ شده بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00

وی تأکید کرد: «این قانون نمی‌گوید ما برجام را تأیید کردیم و بروید انجام دهید، بلکه در چارچوب تدابیر و مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید برجام را اجرایی کنیم، که این موضوع عالمانه و عامدانه بوده چون تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی به امضای رهبری می‌رسد».

مجلس ایران روز سه‌شنبه ۲۱ مهر در جلسه‌ای پر تنش جزئیات طرح اجرای توافق اتمی وین را تصویب کرد و این طرح عصر چهارشنبه ۲۲ مهر به تصویب شورای نگهبان رسید.

هنگام بررسی این طرح تعدادی از نمایندگان ضمن اعتراض به مطرح نشدن پیشنهادهایشان اعلام کرده بودند که شامگاه دوشنبه علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و اصغر حجازی از اعضای ارشد بیت رهبری تصمیم گرفته‌ بودند که پیشنهادهای نمایندگان مجلس مطرح نشود.

در همین حال مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران در مجلس، نیز روز سه‌شنبه در تذکری گفته بود که مجموعه نظرات این سه نفر را نمی توان نظر رهبر جمهوری اسلامی تلقی کرد، و علی لاریجانی، در پاسخ به این تذکر اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای در این باره «نقشی ندارد».

اما در حالی که دفتر رهبر جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای «نقش مستقل» برخی از مسئولان آن در بررسی این طرح تکذیب کرد، حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز پنجشنبه هفته گذشته این روزنامه با تأکید بر اینکه مطرح شدن نقش یک عضو بیت رهبری در رأی مثبت نمایندگان به طرح اجرای توافق اتمی وین «بی‌تأثیر نبوده است»، این پرسش را مطرح کرده بود که «آیا آراء ماخوذه را می‌توان رای دقیق نمایندگان دانست».

در واکنش به این نوشته، روابط عمومی مجلس در نامه‌ای خطاب به آقای شریعتمداری، ضمن اعتراض به دیگر مطالب این روزنامه درباره عملکرد مجلس در بررسی توافق اتمی وین «غیرمشروع دانستن» رأی نمایندگان مجلس را «نسنجیده» خوانده است.

مخالفان برجام «به توافق خود عمل نکردند»

آقای لاریجانی روز یکشنبه همچنین مخالفان طرح اجرای توافق اتمی وین را متهم کرد که به توافق‌هایی که پیش از برگزاری جلسه علنی مجلس داشتند «عمل نکردند».

وی تأکید کرد: «نباید در این راستا سر و صدا می‌شد. ما این اقدامات را برای اینکه وفاق در کشور باشد و اختلاف وجود نداشته باشد انجام دادیم، ولی عده‌ای جور دیگر عمل کردند و حال مرا متهم می‌کنند. این بین خود و خدایشان بماند».

پیش از این تعدادی از نزدیکان آقای لاریجانی، فراکسیون اصولگرایان به ریاست غلامعلی حداد عادل را متهم کرده بودند که در جلسات با فراکسیون رهروان ولایت با طرح اجرای توافق اتمی وین موافقت کرده اما در صحن علنی مجلس با این طرح مخالفت کرده‌اند.

علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه برجام، نیز رئیس مجلس را متهم کرده بود که در جلسه مشترکی که برای بررسی طرح اجرای توافق اتمی وین تشکیل شده بود، پیشنهادهای نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان را «وتو» کرده است.

درهمین حال کاظم جلالی،رئیس فراکسیون رهروان ولایت، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد، گفته است که در جلسه‌ای با حضور غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان و تعداد دیگری از اعضای این فراکسیون توافق شده که مهرداد بذرپاش و علی‌اصغر زارعی در جلسات بررسی پیشنهادها درباره طرح توافق اتمی وین شرکت داشته باشند.

به گفته آقای جلالی، علی‌اصغر زارعی و مهرداد بذرپاش با این طرح موافق بوده‌اند و مهرداد بذرپاش گفته است که «من حاضرم فردا پشت تریبون مجلس بیایم و بگویم ما این طرح را قبول داریم».

آقای زارعی نماینده‌ای است که در روز تصویب طرح مربوط به برجام در مجلس، خبرگزاری‌ها عکس‌هایی در حال گریستن از او منتشر کردند و مهرداد بذرپاش هم در روز بررسی کلیات طرح برجام به عنوان مخالف ثبت‌نام و صحبت کرده بود.

XS
SM
MD
LG