لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

رایزنی لاریجانی و روحانی با شورای نگهبان بر سر رد صلاحیت‌ها


در ادامه واکنش‌ها به رد صلاحیت بیش از نیمی از کاندیداهای انتخابات مجلس دهم، دبیر فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس و معاون حقوقی رئیس‌جمهور ایران خبر دادند که حسن روحانی، و علی لاریجانی، با شورای نگهبان دراین‌باره رایزنی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، روز دوشنبه ۲۸ دی، گفت که حسن روحانی با شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌ها مذاکره می‌کند تا «اگر اشتباهی اتفاق افتاده از رد صلاحیت‌شده‌ها اعاده حیثیت شود».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه گفته بود که از «همه اختیارات» خود درباره رد صلاحیت‌ها استفاده خواهد کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا محمدرضا تابش، دبیر فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس، نیز روز دوشنبه خبر داد که علی لاریجانی، رئیس مجلس، قرار است با اعضای شورای نگهبان در مورد «نمایندگان رد صلاحیت شده» گفت‌وگو کند.

به گفته آقای تابش،علی لاریجانی اعلام کرده که در حال صحبت با شورای نگهبان است تا این شورا «کارگروهی» برای «استماع» سخنان نمایندگان رد صلاحیت شده تشکیل دهد.

همزمان حجت‌الله درویش‌پور، نماینده ایذه در مجلس، نیز خبر داد که قرار است تعدادی از حقوقدانان شورای نگهبان با رئیس مجلس و نمایندگان رد صلاحیت شده جلسه‌ای را برگزار کنند. وی گفت که زمان این جلسه مشخص نشده اما «به زودی» برگزار خواهد شد.

وب‌سایت روزنامه ایران روز یکشنبه خبر داده بود که «حدود ۵۰ نماینده» مجلس نهم رد صلاحیت شده‌اند و علی لاریجانی، رئیس مجلس، در دیدار با برخی نمایندگان، با مشاهده نام برخی نمایندگان در لیست رد صلاحیت‌شده‌ها «اظهار تعجب» کرده است.

در همین حال خبرگزاری فارس روز دوشنبه خبر داد که ۲۵ نماینده اصولگرا، ۸ نماینده اصلاح‌طلب و ۴ نماینده مستقل مجلس نهم رد صلاحیت شده‌اند.

همچنین به گفته وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، صلاحیت علی افراشته، معاون اجرایی رئیس مجلس و استاندار بوشهر در دولت احمدی‌نژاد به دلیل عدم استعفا از مسئولیت «احزار» نشده، در حالی که طبق قانون، معاونان رئیس مجلس برای کاندیداتوری نباید استعفا دهند.

کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، صفر نعیمی‌رز نماینده آستارا، محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان، جواد هروی نماینده قائنات و ارسلان فتحی‌پور نماینده کلیبر از جمله نمایندگانی هستند که صلاحیت آنها رد شده است.

در همین حال گزارش‌هایی درباره رد صلاحیت علی مطهری، نماینده تهران در مجلس و حمید رسایی، عضو جبهه پایداری، منتشر شده اما آنها اعلام کرده‌اند که هنوز رد صلاحیت‌شان به صورت رسمی اعلام نشده است.

XS
SM
MD
LG