لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

۸۳ اصلاح‌طلب و ۶۰ منتخب مستقل در مجلس؛ پرونده شمارش آرا بسته شد


با اعلام نتایج انتخابات مجلس و خبرگان در اصفهان، و نیز انتشار آخرین آمار رسمی مربوط به انتخابات تهران پرونده شمارش آرای انتخابات هفتم اسفند بسته شد، و بر اساس ارزیابی‌ها تا اینجا ۸۳ منتخب اصلاح‌طلب، ۷۸ منتخب اصولگرا، ۶۰ منتخب مستقل، و پنج منتخب اقلیت‌ها به مجلس دهم راه یافتند.

گزارش تحلیلی خبرگزاری ایسنا، با تکیه بر فهرست‌های مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در حوزه‌های انتخاباتی مختلف، حاکی است که از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی، تکلیف ۲۲۶ کرسی در دور اول روشن شده، و ۱۲۸ نفر هم برای مشخص شدن تکلیف ۶۴ کرسی دیگر در دور دوم به رقابت خواهند پرداخت.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، در اواخر فروردین یا اوائل اردیبهشت ماه برگزار شود.

ستاد انتخابات کشور، بعد از ظهر دوشنبه دهم اسفند، در اطلاعیه شماره ۹۹، آخرین آمار رسمی مربوط انتخابات مجلس در شهر تهران را منتشر کرد. در فهرست منتشر شده، البته ترکیب ۳۰ منتخب تهران تغییر نکرده، اما از مجموع بیش از ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار رأی مأخوذه، همه منتخبان آرایی بالای یک میلیون رأی دارند.

نفر اول تهران همچنان محمدرضا عارف با یک میلیون ۶۰۰ هزار رأی و نفر سی‌ام عبدالرضا هاشم‌زایی با یک میلیون و ۷۸ هزار رأی اعلام شده است.

در همین حال استاندار تهران می‌گوید که آرای انتخاباتی این استان در انتخابات مجلس، به نسبت انتخابات مجلس نهم ۹۰۰ رأی افزایش داشته است، و تنها در شهر تهران ۷۰۰ هزار تن بیشتر از انتخابات مجلس نهم رأی داده‌اند.

ساعتی بعد از اعلام آخرین نتایج تهران، ستاد انتخابات کشور با صدور صدمین اطلاعیه خود، پرونده شمارش آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بست.

این اطلاعیه پنج منتخب شهر اصفهان برای مجلس شورای اسلامی را معرفی کرده و بر اساس آن حمیدرضا فولادگر و احمد سالک از فهرست اصولگرایان، و مینو خالقی، ناهد تاج‌الدین و حیدرعلی عابدی از فهرست اصلاح‌طلبان وارد مجلس شده‌اند.

بر اساس آرای اعلام شده، حمیدرضا فولادگر منتخب اول اصفهان و احمد سالک آخرین منتخب اصفهان است.

اطلاعیه ۱۰۰ ستاد انتخابات کشور، همچنین از یوسف طباطبایی‌نژاد، ابوالحسن مهدوی، مرتضی مقتدایی، عبدالنبی نمازی، و عبدالمحمود عبداللهی به عنوان منتخبان اصفهان در انتخابات خبرگان نام برده است.

در تهران پیروزی فهرست امید، مورد حمایت اصلاح‌طلبان و هواداران دولت، باعث حذف چندین چهره سرشناس اصولگرا از مجلس شد که در میان آنها نام حسن ابوترابی، نایب رئیس اول مجلس هم به چشم می‌خورد.

در عین حال خبر آنلاین روز شنبه در گزارشی نوشت که از میان ۱۲ عضو کنونی هیئت رئیسه مجلس، تنها پنج تن در دور نخست به مجلس دهم راه یافته‌اند و دو تن نیز برای راهیابی به مجلس باید در دور دوم به رقابت بپردازند.

به جز محمدحسن ابوترابی، نایب رئیس مجلس، که نتوانست جزو ۳۰ منتخب شهر تهران باشد، محمدرضا باهنر دیگر نایب رئیس مجلس، از ابتدا در رقابت‌های مجلس دهم حاضر نشد.

علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس، خود از حوزه قم و با حمایت مشترک اصلاح‌طلبان و جامعه مدرسین در انتخابات شرکت کرد، و به عنوان منتخب دوم این شهر راهی مجلس دهم شد.

XS
SM
MD
LG