لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

۴۰ نامزد دیگر مجلس تأیید شدند؛ آمار نهایی: شش هزار و ۳۴۰ نفر


سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام کرد که با تأیید صلاحیت ۴۰ نامزد دیگر، تعداد نامزدهای انتخابات مجلس به شش هزار و ۳۴۰ نفر رسیده است.

سیامک ره‌پیک شامگاه دوشنبه ۲۶ بهمن، در مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که شورای نگهبان پس از رسیدگی به اعتراض ۱۵۰ نامزد رد صلاحیت شده، صلاحیت ۴۰ نفر از آنان را تأیید کرده است.

شورای نگهبان اعلام کرده بود که آخرین مرحله از نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را شامگاه روز دوشنبه در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهد.

با این حال هنوز گزارشی درباره اعلام این فهرست به وزارت کشور منتشر نشده است.

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن، خبر داده بود که شورای نگهبان شش هزار و ۱۷۵ نامزد، یعنی ۵۱ درصد نامزد‌ها را تأیید صلاحیت و پنج هزار و ۲۵۲ نامزد را رد صلاحیت کرده است.

با مقایسه این آمار و ۴۰ نامزدی که جدیداً تأیید صلاحیت شده‌اند، رقم نامزدهای انتخابات مجلس که از سوی وزارت کشور اعلام شده است، ۱۲۵ نفر کمتر از رقم نامزدهای اعلام شده از سوی شورای نگهبان است.

پیش از این مقامات شورای نگهبان اعلام کرده بودند، مرحله نهایی بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات که از ۲۰ بهمن آغاز شده است، تنها مربوط به نامزدهایی است که پیش از این توسط هیئت های نظارت و اجرایی تأیید صلاحیت و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بودند.

با این حال حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، دلیل تأخیر در انتشار فهرست نهایی این گروه را احتمال تأیید صلاحیت تعداد دیگری از نامزدهای انتخابات اعلام کرده است.

پیش از این نیز تعدادی از اصلاح‌طلبان اعلام کرده بودند که نام تعدادی از نامزدهای این گروه، نه در بین نامزدهای تأیید صلاحیت شده است، نه در بین نامزدهای رد صلاحیت شده.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، اعلام کرده که با وجود تأیید صلاحیت یک هزار و ۵۰۰ نامزد در مرحله رسیدگی به شکایت‌ها، هنوز رقابت‌های انتخاباتی «هم‌سطح و هم‌وزن نیست».

با مقایسه آمار اعلام شده از سوی قائم مقام وزیر کشور و درصد کاندیداهای رد صلاحیت شده در دوره‌های قبل، انتخابات مجلس دهم بیشترین نسبت رد صلاحیت را به نسبت دوره‌های پیشین خواهد داشت.

در انتخابات مجلس اول ۴۶ درصد، در انتخابات مجلس دوم ۲۰ درصد، در انتخابات مجلس سوم ۱۹ درصد، در انتخابات مجلس چهارم ۲۸ درصد، در انتخابات مجلس پنجم ۳۹ درصد، در انتخابات مجلس ششم ۲۶ درصد، در انتخابات مجلس هفتم ۴۴ درصد، در انتخابات مجلس هشتم ۳۷ درصد و در انتخابات مجلس نهم ۳۵ درصد از کاندیدا‌ها رد صلاحیت شده بودند.

با این حال سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات روز ۱۷ بهمن از تأیید صلاحیت یک هزار و ۵۰۰ نامزد رد صلاحیت‌شده خبر داده و افزوده بود که به این ترتیب میزان نامزدهای تأیید صلاحیت شده، از ۴۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان به ۵۵ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG