لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۹

اصرار شورشیان مخالف اسد به باقی ماندن در مناطق تحت محاصره در حلب


برخی از شهروندان حلب که روز شنبه آماده انتقال از بخش غربی شهر، به بخش شرقی آن بودند.
برخی از شهروندان حلب که روز شنبه آماده انتقال از بخش غربی شهر، به بخش شرقی آن بودند.

در حالی که مسکو روز شنبه خواستار گفت‌وگو با واشینگتن بر سر بیرون راندن شورشیان از شهر حلب شده، شورشیان این شهر به آمریکا گفته‌اند مناطق تحت محاصره را ترک نخواهند کرد. همزمان منابع آگاه گزارش داده‌اند که فرمانده ارشد شورشیان در حلب به شدت مجروح شده است.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع آگاه در ارتش سوریه می‌گوید که ارتش طی هفته‌های گذشته برای به کنترل در آوردن همه حلب تلاش کرده و پس از محاصره بخش‌هایی از شرق حلب که تحت محاصره شورشیان بوده اینک آماده است تا ضربه بزرگی را به شورشیان مخالف بشار اسد وارد کند.

پیشتر نیز شورشیان مخالف اسد، که اینک مناطقی در شرق حلب را در اختیار دارند، گفته‌اند با وجود حملات شدید نیروهای دولتی، حاضر به تسلیم نخواهند شد.

روز شنبه یک مقام رسمی شورشیان ضمن متهم کردن روسیه به بازگشت به مسائلی که در گفت‌وگوهای ترکیه بر سر آتش‌بس مطرح شده بود، گفته است که «نیروهای نظامی مخالفان بشار اسد با وجود حملات بمب‌افکن‌های روسیه و درگیری‌های زمینی، همچنان به مبارزه ادامه خواهند داد».

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه ۱۳ آذر ماه گفته بود: «ما آماده‌ایم همین الان کارشناسان نظامی و دیپلمات‌های خود را به ژنو (محل مذاکرات بر سر سوریه) بفرستیم تا با دوستان آمریکایی خود به توافقی برای خارج کردن همه شورشیان، بدون استثنا، از شرق حلب دست پیدا کنیم».

رویترز می‌نویسد در درگیری‌های اخیر بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی بی‌خانمان شده‌اند؛ ‌ساکنان مناطق شرقی که از سال ۲۰۱۲ تحت محاصره شورشیان بوده، پس از فرار از این مناطق به قسمت غربی که در اختیار دولت سوریه قرار دارد گریخته بودند، اینک بار دیگر با محاصره بیش از ۶۰ درصد از مناطق تحت محاصره شورشیان توسط دولت بشار اسد به خانه‌های خود باز می‌گردند.

خبرگزاری فرانسه هم از انتقال مردم از منطقه غربی به نواحی شرقی حلب پس از بازپس‌گیری آن توسط ارتش سوریه خبر داده است. بر پایه این گزارش ده‌ها اتوبوس طی روز گذشته در کمتر از نیم ساعت مردم را از قسمت غربی به قسمت شرقی شهر حلب منتقل می‌کنند.

این در حالی است که این مسیر انتقال در شهر حلب به دلیل بسته بودن تمامی راه‌ها، طی پنج سال گذشته بیش از ۱۰ ساعت به طول می‌انجامید.

با حملات بی‌امان نیروهای ارتش سوریه تحت پشتیبانی روسیه، به نظر می‌رسد شورشیان چاره‌ای جز تن دادن به مذاکرات برای بیرون رفتن از مناطق محدود تحت کنترل خود که ده‌ها هزار غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند، ندارد.

رویترز می گوید به نظر می رسد کشورهای غربی و منطقه ای حامی مخالفان بشار اسد برای دفاع از مواضع شورشیان در برابر حکومت بشار اسد مایل یا قادر نیستند کاری انجام دهند.

در اختیار گرفتن کنترل حلب پیروزی بزرگ برای حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. ارتش سوریه می‌گوید در حال حاضر بیش از نیمی از مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب را تصرف کرده‌است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

از دیگر سو دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، روز یکشنبه اعلام کرد ۴۶ نفر در استان ادلب با حملات هوایی که به احتمال زیاد از سوی نیروی هوایی روسیه انجام گرفته، کشته شده‌اند.

این گروه اعلام کرده که این حملات در سه منطقه که بیشتر ساکنان آن غیرنظامیان هستند، صورت گرفته است.

در میان کشته‌شدگان ۲۶ غیرنظامی وجود دارد که سه تن از آنها کودک از شهر کفر نبیل هستند. ۱۸ تن از کشته‌شدگان دیگر این حملات هم از شهر معر‌ة النعمان بوده‌اند.

روز شنبه مقامهای ارشد اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد اعلام کردند، بدون «گفت‌وگوهای سازنده» برای ایجاد اطمینان از آینده سوریه، نمی‌توان هیچ راه حل تضمین‌شده‌ای برای حلب تصور کرد.

از جمله استفان دی‌میستورا گفت که اگر پیروزی نیروهای حکومتی در حلب باعث شود بگویند دیگر نیازی به گفتگو بر سر آینده سوریه وجود ندارد «در این صورت روی نفوذ ایران و روسیه بر اسد برای تن دادن سوریه به مذاکرات حساب کرد».

آقای دی میستورا همچنین گفت که گرچه ازدیدگاه‌های عمومی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در مورد سوریه و «شکست دادن سریع داعش» آگاهی دارد، اما لازم است جزئیات از زبان او شنیده شود، و به این دلیل او به زودی برای دیدار با دونالد ترامپ راهی آمریکا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG