لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۱

دادستان بهبهان: حادثه تیراندازی عاشورا «قبیله‌ای» یا «تروریستی» نیست


دادستان بهبهان می‌گوید حادثه تیراندازی در مراسم عاشورای این شهر، «قبیله‌ای» و «تروریستی» نیست اما به دلیل «آمادگی کامل» سپاه پاسداران و نیروی انتظامی برای مقابله احتمالی با گروه داعش، عوامل تیراندازی «ظرف کمتر از ۱۵ دقیقه» دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، روز یکشنبه سوم آبان، گفته‌های فاضل محمدپور، دادستان عمومی و انقلاب بهبهان، را در مورد حادثه تیراندازی در این شهر منتشر کرده که بر اساس یکی از دستگیرشدگان در ساعت دوی بامداد روز شنبه (عاشورا)، با «اسلحه شکاری» به سمت عزاداران شلیک کرده و در این حادثه هفت نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

آقای محمدپور گفته است که سه نفر از مجروحان این حادثه از بیمارستان مرخص شده‌اند.

این گفته‌های در حالی است که صبح روز یکشنبه خبرگزاری فارس خبر داده بود که در جریان برگزاری مراسم عاشورا در شهرستان بهبهان، دو موتورسوار مسلح به «کلاشنیکف» به‌ طرف عزاداران تیراندازی کردند.

با این حال فرمانده نیروی انتظامی خوزستان تیراندازی به عزاداران بهبهانی در روز عاشورا را تکذیب کرده و گفته بود که «هیچ اتفاقی در مراسم عزاداری این استان رخ نداده است».

حادثه‌ای که «تروریستی» یا «قبیله‌ای» نیست

دادستان بهبهان همچنین تأکید کرده است که حادثه تیراندازی در این شهر، «قبیله‌ای» یا «تروریستی» نیست و با حادثه تیراندازی در دزفول هم «ارتباطی نداشته است»؛ گرچه درباره دلیل این حادثه توضیحی نداده است.

آقای محمدپور در عین حال گفته است که مأموران نیروی انتظامی و سپاه پاسداران «به دلیل تیراندازی چند روز گذشته در دزفول» و «بحث داعش» در آمادگی کامل به سر می‌بردند و «در کمتر از ۱۵ دقیقه» شش نفر از عوامل حادثه شناسایی و دستگیر شدند.

او همچنین خبر داده است که در تیراندازی متقابل از سمت نیروی انتظامی یکی از عوامل حادثه «تیر خورده» و «چند نفر دیگر» متواری شده‌اند.

این مقام محلی اضافه کرده که «به رغم اینکه تیراندازی صورت گرفت و شائبه قبلی هم وجود داشت که ممکن است داعش بیاید اما این عوامل هیچ تأثیری در روند عزاداری نداشت و ادامه یافت».

گفته‌های دادستان بهبهان در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین ملک‌خدایی، فرماندار این شهر اعلام کرد که این حادثه به دلیل «اختلافات قومی» بوده و هر دو طرف درگیری دستگیر شده‌اند.

فرماندار بهبهان، «تروریستی» بودن این حادثه را رد کرده و آن را «درگیری» بین «دو هیئت» عزاداری توصیف کرده است.

همزمان خبرگزاری تسنیم هم به نقل از رحمان موسوی، معاون فرماندهی انتظامی خوزستان، نوشته است که یکی از عوامل این درگیری که اقدام به تیراندازی کرده بود در «تعقیب و گریز» با گلوله پلیس کشته شده است.

شامگاه جمعه ۲۴ مهرماه، در تیراندازی به یک هیئت عزاداری در صفی‌آباد دزفول دو نفر کشته و دو نفر زخمی شدند.

احمد قهرمانی، دادستان دزفول، از این حادثه به عنوان یک حادثه «امنیتی» نام برده و صادق ابوهلال، رئیس دادگستری این شهر نیز گفته بود که عوامل این تیراندازی با «دشمنان خارجی» ارتباط داشته‌اند.

به فاصله چند روز از این حادثه، یک شهروند دیگر هم در روستای اسلام‌آباد دزفول به ضرب گلوله شکاری به قتل رسید، اما مشخص نشده که ارتباطی بین این دو رویداد وجود داشته باشد.

در عین حال ایرنا روز جمعه گفته‌های امام جمعه دزفول را بازتاب داد که در آن از قوه قضائیه خواسته شده، برای «عاملان ناامنی» در این منطقه «حکم اعدام» اجرا شود.

XS
SM
MD
LG