لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

آرامش نسبی در خیابان‌های بیروت همزمان با استقرار ارتش


پس از دو روز تظاهرات اعتراض آمیز در خیابان‌های مرکزی بیروت پایتخت لبنان، دوشنبه ۲ شهریور، این شهر روز نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشت.

گزارش خبرنگار رادیو فردا از بیروت حاکی است که با وجود ادامه حضور خیابانی معترضان، لبنان در روز دوشنبه شاهد رفت آمدها و تصمیم‌گیری‌های دولتی و اعلام مواضع سران جریان‌های سیاسی بود.

این تصمیم‌گیری‌ها البته با استقبال کمپین «بوی گندتان در آمده» که تظاهرات روزهای گذشته را سازماندهی کرده بود، مواجه نشد. این کمپین با رد تصمیم‌های دولتی، بر خواسته‌های خود اصرار و اعلام کرد که روز شنبه، تظاهرات اعتراض‌آمیز دیگری به راه خواهد انداخت.

ارتش در خیابان‌های بیروت

سرانجام خیابان‌های بیروت بار دیگر میزبان نیروهای ارتش شد. به نظر می‌رسد تصمیم برای حضور ارتش در خیابان‌های بیروت به دلیل جایگاه این نیروی نظامی میان مردم و جریان‌های سیاسی گرفته شده است.

پس از آن‌که نیروهای امنیتی به «به‌کارگیری خشونت مفرط» علیه معترضان متهم شده‌اند، اکنون حضور نیروهای ارتش می‌تواند ضامنی برای آرامش باشد؛ آرامش که احساس می‌شود همچنان «نسبی» است.

حضور نیروهای ارتش در خیابان‌های مرکزی شهر بیروت که منتهی به ساختمان‌های نخست وزیری و پارلمان هستند، نیمه‌شب یکشنبه پس از آن آغاز شد که درگیری در خیابان‌های این منطقه به زخمی شدن ۹۹ تن از نیروهای امنیتی و ۶۱ تن از غیرنظامیان، و تخریب برخی از مغازه‌ها انجامید.

عکس‌ها از ایلیا جزایری، خبرنگار رادیو فردا در بیروت

خیابان اصلی منتهی به ساختمان نخست‌وزیری، روز دوشنبه شاهد تغییراتی هم بود.

در حالی که در روزهای گذشته، نیروهای امنیتی به نصب سیم‌های خاردار در ورودی این خیابان اکتفا می‌کردند، دوشنبه دیوارهای سیمانی بزرگی ابتدای این خیابان قرار داده شد تا جلوی هرگونه یروش احتمالی تظاهر کنندگان گرفته شود.

با این وجود، معترضان لبنانی با شماری کمتر از روزهای گذشته، دوشنبه باز به خیابان‌ها سرازیر شدند. این حضور خیابانی با فراخوان کمپین جدیدی با نام «می‌خواهیم مجازات کنیم» صورت گرفت.

آغاز این حرکت، تجمعی روبه‌روی کاخ دادگستری بود. تجمع‌کنندگان سپس به سمت میدان«ریاض الصلح» که منتهی به ساختمان نخست وزیری است حرکت کرده و آنجا دست به تحصن زدند.

معترضان در این حرکت شعار «انقلاب، انقلاب» و «مردم می‌خواهند نظار را سرنگون کنند» سر می‌دادند. آن‌ها می‌گویند که خواستار مجازات نیروهای امنیتی آمر و عامل «به‌کارگیری زور افراطی» در برخورد با معترضان و «افراد نفوذی معروف» که در میان تظاهر کنندگان نفوذ کرده و حرکت آن‌ها را به خشونت کشیدند، هستند.

تحصن‌کنندگان با روشن کردن شمع‌هایی، می‌گفتند که می‌خواهند «انقلاب لبنان»‌را زنده نگاه دارند و این حرکت را در روزهای آینده نیز تکرار خواهند کرد.

«تا انتخاب رئیس‌جمهور، انتخابات پارلمانی برگزار نمی‌شود»

وزیر کشور لبنان، نهاد المشنوق که در روز نخست اعتراض‌ها خارج از لبنان بود، یکشنبه خود را به بیروت رساند تا دوشنبه به همراه سران نهادهای امنیتی، از خیابان‌های مرکزی بیروت بازدید کند.

وزیر کشور لبنان پس از آن با تمام سلام، نخست‌وزیر، دیدار و درباره اوضاع و تحولات اخیر گفت‌وگو کرد.

بعد این گفت‌وگوها المشنوق با حضور در کنفرانسی خبری، با تأیید شمار زخمی‌شدگان نظامی و عیر نظامی گفت: «همه شما در دو روز گذشته در شبکه‌های تلویزیونی دیدید که دو نوع تظاهرکننده وجود داشت، البته اگر سه نوع نباشند. کمپین منظمی برای تظاهرات مسالمت‌آمیز وجود دارد که حق تظاهرات حق تظاهر کردن دارد هرچند که شعارهایش تند باشد. این حق را قانون به رسمیت شناخته است».

وی افزود: «مجموعه‌ای دیگر سیاسی بود و انتسابش به احزاب سیاسی مشخص یک راز نیست. این مجموعه شعارهای سیاسی مشخصی می‌داد و اهداف سیاسی اعلام نشده‌ای دارد. آن‌چه اعلام می‌کند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و این یک هدف سیاسی است و نه درخواستی در چارچوب زندگی بهتر برای مردم. درخواست مردمی به مسائل جمع آورزی زباله یا برق‌رسانی باز می‌گردد که حق همه شهروندان است.»

المشنوق ادامه داد: «تکرار می‌کنم که ما هدفی جز تأمین امنیت همه شهروندان نداریم. همچنین ما نه به تظاهرکنندگان مسالمت‌جو و نه به خشونت‌طلبان، اجازه نمی‌دهیم که وارد ساختمان‌های نخست‌وزیری و پارلمان شوند».

او تأکید کرد که «پیش از انتخاب رئیس‌جمهور، انتخابات پارلمانی برگزار نخواهد شد. هیچ‌کس به مردم خواب و خیال نفروشد، این اتفاق نخواهد افتاد. برای عمل به قانون باید ابتدا رئیس‌جمهور انتخاب شود».

او همچنین افزود که گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی در لبنان ادامه دارد.

اقدام‌های دولت برای حل و فصل بحران زباله

از سوی دیگر، محمد المشنوق، وزیر محیط زیست لبنان، از پایان تصمیم‌گیری بر سر مناقصه برگزار شده به منظور انتخاب شرکت‌های داوطلب برای جمع آوری زباله خانگی خبر داد.

او گفت که شهرداری‌ها و هیئت‌های جامعه مدنی، بر فعالیت شرکت‌های انتخاب شده نظارت خواهند کرد.

محمد المشنوق همچنین به جلسه فوق‌العاده روز سه‌شنبه دولت اشاره کرد و گفت که در این جلسه تصمیم‌نهایی بر سر واگذاری قراردادهای جمع‌آوری زباله به این شرکت‌ها گرفته خواهد شد. او افزود که در این جلسه بر سر محل دفن زباله نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

به نظر می‌رسد این جلسه‌ای مهم برای دولت لبنان باشد، چرا که شکست تمام سلام در برگزاری این جلسه، یا دست نیافتن حاضران به تصمیمی مشخص برای بحران زباله، می‌تواند باعث سقوط دولت شود.

محمد المشنوق در سخنان خود به گروه ۸ مارس (حزب‌الله لبنان و متحدانش) اشاره کرد و گفت آن‌ها هستند که با آبستراکسیون، مانع از تشکیل جلسات دولت و پارلمان و تصمیم‌گیری بر سر مسائل مهم مرتبط با زندگی مردم از جمله بحران زباله می‌شوند.

با این حال پس از این کنفرانس خبری، برخی از رسانه‌های لبنانی مدعی شدند که هر کدام از شرکت‌های برنده مناقصه، وابسته به یکی از سیاستمداران لبنانی است.

مخالفان: تصمیم‌های دولت غیر قانونی است

روز دوشنبه کمپین «بوی گندتان در آمده» نیز با برگزاری کنفرانسی خبری، تصمیم‌های اخیر دولت لبنان درباره بحران زباله را رد کرد.

سخنگوی این کمپین با قرائت بیانیه‌ای، نیروهای امنیتی را متهم به «افراط در به‌کارگیری زور» علیه معترضان شد.

خواسته‌هایی که در بیانیه کمپین اعلام شد عبارت بودند از: «سرنگونی دولت تمام سلام، برگزاری انتخابات پارلمانی، مجازات وزیر کشور و تمام نیروهای امنیتی متعرض به تظاهرکنندگان، مجازات افراد نفوذی در میان تظاهرکنندگان که باعث آغاز خشونت‌ها شدند، و آزادی بازداشت‌شدگان».

در این بیانیه، با اشاره به پایان دوره پارلمان کنونی، تمدید این دوره توسط نمایندگان، و در نتیجه رئیس‌جمهور منتخب توسط این پارلمان، غیرقانونی خوانده شده است.

این کمپین همچنین اعلام کرد که روز شنبه، تظاهرات دیگری برگزار خواهد کرد که زمان و مکان آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG