لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

ابطال صورت‌جلسه واگذاری فضای سبز اکباتان به دارالقرآن


یکی از تجمعات اعتراضی اهالی اکباتان در مورد تصرف بخشی از فضای سبز
یکی از تجمعات اعتراضی اهالی اکباتان در مورد تصرف بخشی از فضای سبز

در پی اعتراض گروهی از ساکنان شهرک اکباتان در غرب تهران به تصرف بخشی از فضای سبز این شهرک٬ صورت‌جلسه واگذاری بخشی از فضای سبز به منظور احداث «دار‌القرآن» باطل شده است.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری ایسنا، حسین ساعتچی یزدی٬ وکیل ساکنان معترض اکباتان، با اعلام این خبر، گفته است که دیوان عدالت اداری کشور صورت جلسه واگذاری این زمین را ابطال کرده و باید این زمین به حالت اولیه خود بازگردانده شود.

به گفته وی پیش از صدور این حکم نیز مسئولان شهرداری «اذعان کرده بود که این واگذاری اشتباه بود و باید برای جبران حق از دست رفته مردم، اقدامی صورت گیرد».

وکیل ساکنان معترض اکباتان اضافه کرده که با صدور این حکم «دیگر حجت بر شهرداری تمام شده و وقت آن رسیده که شهرداری اشتباه خود را جبران کند».

او همچنین از تسلیم شکایت دیگری از شهرداری در رابطه با «تصرف عدوانی» و «تخریب فضای سبز» خبر داده است.

آقای ساعتچی یزدی توضیح داده که «بحث ما مخالفت با ساخت دارالقرآن نیست، بلکه باید این سازه در زمینی ساخته می‌شد که جزو مشاعات و فضای سبز نمی‌بود».

حکم ابطال صورت جلسه واگذاری بخشی از فضای سبز به دارالقرآن، در شرایطی نهایی و قطعی شده که تیر ماه سال گذشته نیز دیوان عدالت اداری کشور دستور توقف ساخت و ساز در این زمین را صادر کرده بود.

این ساخت و ساز‌ براساس صورت جلسه‌ای که در سال ۱۳۹۲ به امضای مسئولان شهرداری منطقه پنج شهرداری تهران رسیده بود٬ در ابتدا تحت عنوان ساخت «فضای فرهنگی» آغاز شده بود.

اما مدت زیادی نگذشت که به گفته اهالی، این پروژه به یک پروژه «تجاری» و ساخت «دار‌القران» تبدیل شد.

همین مسئله نیز منجر به آغاز اعتراض‌ها و انتقاد‌ گروهی از ساکنان فاز دو شهرک اکباتان شد، به طوری که معترضان سه‌شنبه هر هفته مقابل ساختمان مرکزی شهرداری تهران تجمع کرده و خواستار توقف ساخت و ساز‌ها و بازگرداندن زمین به شرایط اولیه خود می‌شدند.

مؤسسه مجتمع مسکونی بلوک‌های ١٧ و ١٩ فاز دو شهرک اکباتان نیز شکایتی از شهرداری منطقه پنج به دیوان عدالت اداری تسلیم کرد که سال ۹۴ منجر به توقف اجرای این پروژه شد.

یکی از مهم‌ترین محور‌های این شکایت٬ تصرف «غیرقانونی» مشاعات فاز دو شهرک اکباتان از سوی شهرداری منطقه پنج بود.

شاکیان بارها اعلام کرده بودند که پول این مشاعات را پرداخت کرده‌اند و شهرداری اجازه ندارد آن را «تصرف» کند.

XS
SM
MD
LG