لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

جبهه پایداری علیه «جبهه نیروهای انقلاب»: کنار هم نشستن ۱۰ نفر، نشانه مردمی بودن نیست


دبیرکل جبهه پایداری از تشکل‌های تندرو اصولگرا به کنایه از «مردمی نبودن» تشکل اصولگرای موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» سخن گفته و اضافه کرده است که جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، خود به دنبال «نامزد اصلح» خواهد بود.

مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری، روز پنج‌شنبه ۱۹ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا اعلام کرد در صورتی که «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» به «نامزد اصلح» نرسد، جبهه پایداری خود به دنبال «نامزد اصلح» خواهد رفت حتی اگر این فرد در انتخابات نامزد نشود.

او با کنایه در مورد ادعای «مردمی بودن» این گروه اصولگرای رقیب گفته است که «این که ۱۰ نفر بنشینند و کنار هم بگویند مردمی هستیم مردمی می‌شوند؟ ... مردم باید رأی دهند نه ما چند تا، از این رأی ملت در نمی‌آید».

آقاتهرانی اضافه کرده است: «بسیاری وقتی حرف می‌زنند انگار آقا (آیت‌الله خامنه‌ای) در گوشی به آنها مطلبی را فرموده است اما وقتی دنبال می‌کنیم می‌بینیم که چنین چیزی نبوده است آن وقت آدم چه اعتمادی پیدا می‌کند».

تشکل اصولگرای موسوم به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» اوایل دی ماه امسال اعلام موجودیت کرد و چهره‌هایی چون محمدحسین رحیمیان، مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی، حمیدرضا حاجی بابایی، و مرضیه وحید دستجردی از جمله اعضای مؤسس آن هستند.

در مقابل، جبهه پایداری یکی از تشکل‌های تندرو اصولگراست که از آن به عنوان مجموعه سیاسی نزدیک به محمد تقی مصباح یزدی یاد می‌شود.

چندی پیش مرضیه وحید دستجردی سخنگوی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»، با ابراز امیدواری به دستیابی به تعامل با جبهه پایداری گفته بود که هیات امنای این گروه دو بار با محمدتقی مصباح یزدی دیدار کرده‌‌اند.

این ابراز تمایل در حالی بیان شد که دبیرکل جبهه پایداری همزمان با تشکیل «جبهه نیروهای انقلاب اسلامی» در توئیتر خود نوشته بود که «ما کار خودمان را خواهیم کرد و جمنا [جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی] هم تلاش‌شان را می‌کنند».

او روز یکم اسفند هم در انتقاد به نشست اصولگرایان گفته بود: «پس از پنج ماه جبهه مردمی به سراغ ما آمدند، در حالی که بسیاری از کارها شده است»؛ موضوعی که در گفت‌وگوی اخیر مرتضی آقا تهرانی نیز تکرار شده است.

در فاصله تقریباً دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶، چند چهره مختلف نزدیک به اصولگرایان برای نامزدی در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند که در میان آنها دستکم هشت عضو کابینه محمود احمدی‌نژاد به چشم می‌خورد.

رهبر ایران چندی پیش به طور علنی محمود احمدی‌نژاد را از نامزدی در انتخابات منع کرد، اما او که به تازگی گفته که «فعلاً به طور مستقیم» وارد انتخابات نمی‌شود، در روزهای اخیر و پس از اعلام نامزدی معاون اجرایی سابقش حمید بقایی، در کنار او ظاهر شده است.

در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی هم در مورد معرفی ابراهیم رئیسی، تولیت کنونی آستان قدس رضوی، به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان مطرح شد و همزمان انتقادهایی هم درباره «برنامه‌های تبلیغی صدا و سیما» برای او در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت.

روز چهارشنبه خبرگزاری صدا و سیما مصاحبه‌ای را از آقای رئیسی منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود، در انتخابات نامزد نخواهد شد، اما ساعاتی بعد این خبرگزاری اعلام کرد که مصاحبه‌ای با آقای رئیسی نداشته است.

پیشتر هم حزب مؤتلفه اسلامی، به عنوان قدیمی‌ترین تشکل اصولگرا، مصطفی میرسلیم وزیر ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، را به عنوان نامزد خود در انتخابات پیش رو معرفی کرده بود.

«مخالفت نزدیکان روحانی با نامزد پوششی»

جبهه مقابل اصولگرایان یعنی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حسن روحانی نیز هنوز نامزد خود را در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند.

در این میان هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روز ۹ اسفند با حسن روحانی دیدار کرده بودند.

عبدالواحد موسوی لاری، از اعضای این شورا، پس از این جلسه گفته بود که «دغدغه‌های» اصلاح‌طلبان به عنوان اصلی‌ترین گروه حامی دولت به حسن روحانی اعلام شده است. او اما درباره حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی سخن نگفته بود.

با این حال غلامرضا انصاری، از چهره‌های اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، روز ۱۹ اسفند درباره مفاد این جلسه گفت: «در آن جلسه، اعضای شورا به روحانی توصیه کردند که برای حضور قوی در جریان تبلیغات انتخابات، از یک تا سه کاندیدای پوششی استفاده شود».

به گفته آقای انصاری، «برخی از اطرافیان روحانی از این پیشنهاد استقبال نکرده و معتقد بودند حضور انفرادی آقای روحانی در جریان تبلیغات تأثیر مثبت و بیشتری دارد».

او در عین حال گفت که اعضای هیات رییسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به آقای روحانی اطمینان داده‌اند که او نامزد نهایی این جریان خواهد بود.

پیشتر برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تأکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

با این حال پیش از این محمدرضا خاتمی، علی شکوری‌راد و برخی دیگر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فقط حسن روحانی است.

XS
SM
MD
LG