لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

آخرین گزارش‌ها از مهار آتش‌سوزی‌های گسترده و کم‌سابقه در اسرائیل


بیشترین موارد آتش‌سوزی در حیفا و شهرک‌های آن در کوهپایه‌های اطراف کارمل در شمال اسرائیل گزارش شده است.
بیشترین موارد آتش‌سوزی در حیفا و شهرک‌های آن در کوهپایه‌های اطراف کارمل در شمال اسرائیل گزارش شده است.

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند با وجود آنکه آتش‌سوزی‌های گسترده و کم‌سابقه روزهای گذشته در این کشور تا حد زیادی مهار شده، اما آتش‌نشانان هنوز در بخش‌هایی به مبارزه با شعله‌های حریق ادامه می‌دهند.

روز یکشنبه هفتم آذر، آتش‌سوزی‌ها در حالی وارد ششمین روز خود شد که مناطقی در اطراف اورشلیم، بیت‌المقدس، دچار آتش‌سوزی بود.

به نوشته هاآرتص، بامداد یکشنبه هنوز «صدها نقطه» در تپه‌های اورشلیم در آتش می‌سوخت اما شعله‌ها در شمال کشور تا حد زیادی «مهار» شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که «مبارزه با آتش، که وضعیت پیچیده و سختی ایجاد کرد، هنوز ادامه دارد».

صدها هزار اسرائیلی در روزهای آتش‌سوزی از محل زندگی خود تخلیه شدند، و شمار خانه‌هایی که به کلی سوخته نزدیک ۶۰۰ واحد اعلام شده است.

همچنین خسارات شدیدی به هزاران خانه، مزارع و جنگل‌ها و نیز تاسیسات عمومی و خصوصی وارد شده است.

در عین حال با وجود جراحات سطحی حدود ۲۰۰ نفر، هیچ کس در این حریق کشته نشده است.

بیشترین موارد آتش‌سوزی‌های گسترده در شهر حیفا و شهرک‌های آن در کوهپایه‌های اطراف کارمل در شمال اسرائیل گزارش شده است.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، ۳۵ مظنون در ارتباط با آتش‌سوزی‌ها شناسایی و بازداشت ۲۳ تن از آنها برای بازجویی بیشتر تمدید شده است.

شماری از دستگیرشدگان عرب‌های دارای تابعیت اسرائیلی و شماری دیگر فلسطینی‌های کرانه باختری معرفی شده‌اند اما فرمانده پلیس اسرائیل روز یکشنبه گفت که به «دلایل خاص» هنوز بیانیه مشروح صادر نمی‌کنیم.

ارتش اسرائیل گفته بود، برخی از دستگیرشدگان عامل پرتاب بطری‌های آتش‌زا به سوی جنگل‌ها و مزارع اطراف شهرک‌ها بوده و شعله‌ها از آنجا به خانه‌ها و تأسیسات سرایت کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در نشست دولتش در روز یکشنبه هفتم آذر مدعی شد که «این آتش‌سوزی‌ها وخیم‌تر از حملات و خرابکاری‌های یک سال اخیر بوده و برخورد با عوامل آن نیز باید متناسب با میزان وخامت شدید باشد».

آقای نتانیاهو این را نیز گفته است که «بیشترین کمک» به کسانی که خانه‌ها و اموالشان را از دست داده‌اند، اختصاص می‌یابد.

اما رسانه‌های اسرائیل شکایات آسیب‌دیدگانی را که از کاغذبازی‌های اداری و میزان «حقارت‌آمیز» غرامت تعیین شده عاصی شده‌اند، پخش می‌کنند.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه در تماس تلفنی با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان، از اینکه سازمان آتش‌نشانی فلسطینی خودروها و آتش‌نشانان خود را برای کمک به یاری اسرائیل فرستاده بود، «سپاسگزاری» کرد.

آقای نتانیاهو چهارشنبه از جامعه جهانی برای کمک به اطفای حریق‌های گسترده درخواست یاری علنی کرد.

در این زمینه بزرگترین هواپیمای آتش‌نشان آمریکایی جمعه گذشته با رسیدن به اسرائیل کار اطفای حریق را آغاز کرده است.

از قبرس و یونان و ترکیه در منطقه گرفته تا اردن و مصر و فلسطینی‌ها که همسایگان عرب اسرائیل هستند، به یاری این کشور رفته‌اند.

شماری از کشورهای دور و نزدیک اروپایی از روسیه تا فرانسه نیز آتش‌نشانان و تجهیزات پیشرفته خود را برای کمک به اسرائیل فرستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG