لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

هشدار وزارت کشور درباره «خروج غیرقانونی زائران اربعین» از کشور


معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران هشدار داد که چنان چه زائران ایرانی در ایام اربعین «بدون ویزا و به طور غیرقانونی» به عراق سفر کنند، امکان «حمایت کنسولی» از آنها وجود نخواهد داشت.

حسین ذوالفقاری روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، در یک نشست خبری به تشریح فعالیت‌های وزارت کشور درباره حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین در عراق پرداخته و از اتباع ایرانی خواست حتی‌المقدور از سفرهای انفرادی به عراق در ایام اربعین خودداری و در قالب «کاروان یا شبه کاروان» به عراق سفر کنند.

مراسم اربعین که به مناسبت سالگرد چهلمین روز کشته شدن امام سوم شیعیان در کربلا بر پا می‌شود، امسال در روزهای پایانی آبان‌ماه برقرار خواهد بود.

این مراسم در سال‌های اخیر صحنه حضور میلیون‌ها زائر شیعه از کشورهای مختلف بوده و از جمله سال گذشته در آستانه اربعین وزارت کشور ایران اعلام کرد که بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار ویزا برای زائران ایران مایل به حضور در این مراسم صادر شده است.

در این زمینه معاون امنیتی وزارت کشور گفت که صدور ویزا برای زائران اربعین «از هفته گذشته» در سفارت عراق در تهران و کنسولگری‌های این کشور در سه شهر مشهد، کرمانشاه و اهواز آغاز شده و از ۱۵ مهرماه، ۱۲ شهر دیگر برای صدور ویزا شروع به کار می‌کنند.

او اما اشاره‌ای به نام این شهرها نکرد.

معاون امنیتی وزیر کشور ایران، در بخش دیگری از نشست خبری خود به موضوع سفر اتباع خارجی به عراق از طریق ایران اشاره کرده و گفت که سال گذشته به دلیل پذیرفته نشدن مدارک برخی اتباع خارجی توسط مقام‌های عراقی و عدم صدور ویزا برای آنها، «برخی به صورت غیرقانونی و بدون مجوز وارد خاک عراق شدند».

او گفته است که «امسال برای رفع این مشکل قرار شد برای اتباع خارجی که در ایران دارای مجوز هستند، ویزا صادر شود و بنابراین آنها می‌توانند با مدارک قانونی درخواست ویزا کنند».

آقای ذوالفقاری همچنین خبر داده که تلاش ایران برای کاهش هزینه ویزا در ایام اربعین بی‌نتیجه بوده، و امسال نیز «همان ۴۰ دلار در نظر گرفته شده و مدت اعتبار آن ۲۰ روز است».

سال گذشته وزارت کشور عراق از مقام‌های ایرانی به خاطر هجوم بدون روادید زائران ایرانی به یکی از مرزها، درگیری با مرزبان‌های آن کشور و آسیب زدن به موانع مرزی انتقاد کرد و مقام‌های ایرانی نیز مرز مهران را «به دلیل بی‌نظمی» مسدود کردند.

در آن زمان یک مقام محلی عراقی به خبرگزاری رویترز گفت شمار ایرانیانی که از مرز زرباطیه-مهران به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند از «نیم میلیون نفر فرا رفته است».

مخالفت عراق با گشایش مرز خسروی؛ مرز سومار فعال می‌شود

معاون امنیتی وزارت کشور در نشست خبری روز سه‌شنبه همچنین اعلام کرد که مقام‌های عراقی به دلایل امنیتی با فعال‌سازی مرز خسروی در ایام اربعین موافقت نکرده‌اند، اما قرار است امنیت مرز سومار-مندلی را تأمین کنند تا برای کاهش فشار به مرز مهران و سهولت تردد از این نقطه مرزی هم استفاده شود.

گذرگاه سومار-مندلی که در فروردین سال ۹۴ پس از بیش از سه دهه بازگشایی شد، در استان کرمانشاه واقع است و نسبت به نقطه مرزی مهران (که در استان ایلام واقع است) فاصله بیشتری تا شهرهای نجف و کربلا دارد.

مرز خسروی اما در نزدیکی شهر خانقین عراق قرار دارد و در سال‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد نفوذ نیروهای وابسته به داعش به نزدیکی آن منتشر شده بود.

پس از برگزاری مراسم اربعین در سال گذشته، معاون امنیتی وزارت کشور ایران خبر داده بود که نیروهای امنیتی عراق در ایام مراسم اربعین «چندین گروه تروریستی را متلاشی کردند و همکاری اطلاعاتی دستگاه‌های اطلاعاتی کشور و سپاه پاسداران به این مسئله بسیار کمک کرد».

در آن زمان به نقل از مقام‌های عراقی هم گزارش شد که چند «عامل انتحاری که قصد حمله به زائران کربلا را داشتند» پس از یک درگیری با «گردان‌های حزب‌الله» در این کشور از پا درآمدند.

مقام‌های ایرانی همچنین در زمان بازگشت زائران اربعین به کشور، درباره «کشف مواد خطرناک» در عروسک‌های خریداری‌شده توسط زائران ایرانی هشدار دادند.

پس از هشدار‌ها معاون امنیتی وزیر کشور از کشف «مواد» در بیش از ۳۰۰ عروسک‌ «مشکوک» خبر داد و گفت که بیش از هزار زائر در این باره با پلیس تماس گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG